PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چگونه جعبه های کارتونی توسعه پیدا کردند؟

طراحی و توسعه کارتن با افزایش سریع در قرن معاصر ظاهر شد.در ابتدا به عنوان بسته بندی کاغذ یا تخته ظاهر شده اما در حال حاضر زمینه وسیعی از  ورقه ها ، طراحی و تولید ظروف مختلف را شامل می شود.

طراحی و توسعه کارتن با افزایش سریع در قرن معاصر ظاهر شد.در ابتدا به عنوان بسته بندی کاغذ یا تخته ظاهر شده اما در حال حاضر زمینه وسیعی از  ورقه ها ، طراحی و تولید ظروف مختلف را شامل می شود.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، با وجود تاریخ قدیمی و متنوع آن ، کاغذ در حال حاضر بطور قابل توجه ای از چوب ساخته می شود .بیش از ۲۵ میلیون تن در هر سال برا یمصرف جهانی تولید می شود.تخته کاغذی استفاده شده برا یمصرف جهانی تولید می شود .

 

تخته کاغذی استفاده شده برای چین دادن و مقوای کارتن از کیفیت کمتری در مقایسه با کاغذ نوشتاری و چاپ می باشد، و این به واسطه روشی است که مقوای کارتن ساخته می شود.مقوا با درجه کیفیت پایین به وسیله آسیاب کردن چوپ در مقابل سنگ آسیابی که در آب غوطه ور است تولید تولید می شود ، بدین وسیله تمام چوپ در مراحلی مورد استفاده قرار میگیرد.تولید کاغذ با کیفیت خیلی بیشتر نیاز به تصفیه دارد و از واکنشهای شیمیایی برای استخراج فیبرهای سلولزی از چوب استفاده می شود . در هر دو مورد ، فیبرها روی یک شبکه پهن می شوندوبر اساس اصول وزنی مورد نیاز ساخته می شوند .

 

مقوای کارتن با کاغذ متفاوت است و این به خاطر وزن گرمی مواد است کاغذ از لحاظ ساختاری برای مقوای کارتنی ۱۶۰گرمی آماده سازی می شود اگرچه مقوای کارتن همیشه چندتایی است ولی کاغذ یک ورقه ای است بر اساس نیازمندی های خاص مقوا ، ا زخمیر برای خصوصیات فیزیکی و بصری مواد پایانی استفاده می شود.

 

مراحل سفید سازی یک ظاهر سفید تمیز را تولید می کند و حال آنکه بیشتر مقواهایی که در چرخه دوباره قرار میگیرند و از کیفیت پایینی برخوردارند دارای یک رنگ قهوه ای هستند.مقوا یکارتن تقریبا همیشه یک ماده چند لایه ای است که این خصوصیت از لحاظ چاپ ، قیمت، ظاهر و اجرا اهمیت دارد، متعاقبأ لایه سطحی باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشد تا برای چاپ گرافیکی که روی کارتن انجام می شود مناسب باشد و درحالی که مواد لایه های درونی باید از خمیری با درجه کیفیت پایین تری برخوردار باشد پشت مقوا اغلب شامل یک لایه حصاری است.

 

البته این تنوع در لایه ها بر اساس نیازمندی های کارتن میباشد.کارتن های فریزری یا مایع مدرن دارای لایه های تقویتی اضافی فویل یا پلاستیک هم می باشد.

 

وقتی مقوا تولید می شود باید طی سه مرحله پیش برود تا تبدیل به کارتن می شود.تقریبا شش تخته مقوا با کیفیتهای که درجه بندی شده از کاغذ باطله با کیفیت پایین تا خمیر شیمیایی سفید شده با کیفیت بالابرای ساخت کارتن  مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مرحله اول از سه مرحله در تولید کارتن چاپ می باشد،که به موجب آن جوهرهای رنگی مختلف روی مقواد بکار گرفته می شود،براساس مراحل چاپ ،گرافیک مورد نیاز فراهم می شود و تصویر سازی مشخص توسط صاحب کار انجام می گیرد .چاپ تنها روش بکارگیری گرافیک روی یک کارتن نمی باشد.برچسبها و برجسته کاری هم یک واسطه بصری را فراهم می سازد.

 

برچسبها ممکن  است مورد توجه قرار بگیرند.وقتی کیفیت مقوا در سطح استاندارد چاپ نباشد،برجسته کاری بوسیله  پرس کردن مقوا بین یک قالب مثبت و منفی بدست می آیدکه بدین وسیله یه تصویر مهر گونه از قالب رو یمقوا نقش می بندد، که این کار نیز از ویژگی و زیبایی خاصی برخوردار است.

 

مرحله دوم برش قالب با کلیشه است ، جائی که مقوا خط زده می شوئد توسط یک برش قالبی به اشکال مورد  نیاز طراح کارتن بوجود میآِید این شکل اصلی کارتن  روی کارتهای مسطح جدول  بندی می شود و سایر اضافات آن در چرخه ایی دوباره بازیافت می شود.برای مرحله سوم و پایانی  کار ،جائی که آخرین کارها انجام می گیرد که کارتن از نظر ساختاری کامل شود .این مرحله شامل برش قالبی  پانلهایصفحات کاربرد چسب و ورقه ها یا پوشش دهی ،فراهم کردن مقوای کارتن با یک لایه محافظ در مقابل محیطی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد.این می تواند متنوع باشد از محیطهای مربوط،گرم ، فریزری،آبدار،خشک گرفته یا در معرض آلودگی های شیمیایی توسط گازها .نور یا مایعات و یا تحت هر شرایط ممکنی قرار بگیرد.

 

طراح کارتن باید با دقت به نیازمندیهای بسته بندی توجه کند زیرا آنها تحت تأثیر طبیعت ، سبک و مواد طراحی قرار خواهند گرفت.برخلاف بسته بندی معمولی ، طراحی کارتن نیاز به حفاظت ندارد  و این آزادی بیشتری را به طراحی و زرق و برق شکل ظاهری می دهد.اگرچه در حمل و نقل همه طراحی های کارتنی نیاز به بسته بندیهای مسطح یا حفاظت دارند .

 

اگر وظایف کارتن به عنوان بسته بندی محافظتی باشد،پس طراح نیاز درد که به نیازمندیهای تولید توجه کند.آیا آن ترد و شکننده است یا جامد یا گاز است؟

 

ایا این کارتن ها روی هم چیده می شوند؟

 

آیا آن نیاز به گرافیک قوی دارد یا مواد رنگ و بافت فرم اصلی که قابل دید است باید مورد توجه قرار بگیرد؟

 

طبیعت تولید همچنین محتمل بر تعیین روشی  است که کارتن پر می شود و این در چرخه  روی طراحی  حتما اثر خواهد گذاشت اگر کارتن با دست پرمی شود(مثل کارتن های غذایی) نیاز هست که کارتن خیلی راحت و سریع باز و بسته  شود و اگر کارتن اگر به طور مکانیکی پر می شود بگونه ایی دیگر که پس طراح نیاز دارد درباره طبیعت و شرایط  مراحل ماشینی اطلاعاتی داشته باشد.

 

آیا کارتن نیاز به چسب دارد یا با استفاده از برشهای گوناگون  مقوا در هم جا می افتد؟

 

با چه سرعتی کارتنها تولید می شود و پر می شوند؟ و آیا در ابعاد مختلف پر می شوند؟

 

یک طراح با تجربه درباره علمی شدن و شرایط یک طرح باید آگاهی کامل داشته و بنابراین خیلی سریع به راهکارهای عملی برسد.

 

واین درست است که بگوییم برای مقادیر زیادی از تولیدات یک کارتن ساده و مشابه ممکن است مناسب باشد.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه