PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

عدم نگاه صنعتی به فرهنگ بسته بندی در ایران

 یکی از پارامترها و نکات مهم تعیین کننده پیشرفت و رشد کشورهای توسعه یافته و موفقیت آنها در افزایش روزافزون تولیدات و تصاحب بازارهای جهانی و بسته‌بندی استاندارد و ارائه تولیدات در قالب و پوشش بسیار زیبا و مناسب است.

 یکی از پارامترها و نکات مهم تعیین کننده پیشرفت و رشد کشورهای توسعه یافته و موفقیت آنها در افزایش روزافزون تولیدات و تصاحب بازارهای جهانی و بسته‌بندی استاندارد و ارائه تولیدات در قالب و پوشش بسیار زیبا و مناسب است.
 
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، فرهنگ بسته بندی محصولات و تولیدات، برای ارائه و فروش در بازارهای مختلف جهان، فرهنگی است که در سال‌های اخیر، جایگاه ویژه‌ای را کسب کرده است و به عاملی مهم در میزان فروش و امتیاز رقابتی محصولات واحدهای تولیدی تبدیل شده است.
 
هر چه قدر بسته بندی یک محصول زیبا، مناسب، در برگیرنده مشخصات و معرف محصول و مهم این که مطابق با جنبه‌ها و خصوصیات روان شناختی خریداران باشد، به همان اندازه، از بازار و فروش خوبی برخوردار خواهد بود.
 
این امر تا آن جا اهمیت دارد که در بسیاری از موارد بسته بندی زیبا و مناسب محصول، خریداران را مجذوب خود کرده و به مقیاس زیادی مسئله کیفیت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
 
در این صورت است که خریدار به راحتی از کالای با بسته بندی ساده و یا نامناسب می‌گذرد و محصولی را خریداری می‌کند که از پوشش یا بسته بندی زیباتری برخوردار باشد، هر چند که از لحاظ کیفیت پایین‌تر از اجناس دیگر باشد.
 
بسته‌بندی چهره کالاست زیرا خریدار از طریق بسته‌ بندی محصول را شناسایی می‌کند, پیام تولید کننده را به خریدار می‌رساند و بین آنها ارتباط برقرار کرده و اطلاع رسانی می‌کند.
 
با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری باید از ظرفیت‌های اقتصادی نهفته در فرهنگ از جمله موضوع بسته بندی نیز بهره جست.
 
متاسفانه هنوز در کشور ما از نظر بسیاری از مردم عادی، سورت و بسته بندی انواع محصولات به عنوان یک بحث فانتزی، تجملی و لوکس است که سبب افزایش بهای عرضه محصول می‌شود و به ویژه قشر سنتی جامعه همچنان به مصرف محصولات عرضه شده به صورت فله‌ای و درجه بندی نشده ادامه می‌دهند.
 
درجه بندی و بسته بندی محصولات کشاورزی، در نگهداری، محافظت و استانداردسازی محصول نقش داشته و عرضه محصولات حد و اندازه‌های یکسان، سورت و بسته بندی شده، یافتن بازارهای جدید خارجی و افزایش صادرات و ورود ارز به کشور است.
 
از ظرفیت‌های اقتصادی نهفته در فرهنگ باید بهره گرفت
 
بسته بندی علاوه بر تاثیر بر صادرات و ایجاد ارزش افزوده و سودآوری بیشتر می‌تواند عامل تبلیغ و معرفی فرهنگ غنی هر منطقه نیز باشد و خود سبب تولید نگرش‌های جدید و حذف برخی نگرش‌ها نسبت به منطقه‌ای خاص شود که با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری باید از ظرفیت‌های اقتصادی نهفته در فرهنگ از جمله موضوع بسته بندی نیز بهره گرفت که این موضوع عین حرکت در خط اقتصاد مقاومتی و الگوی مناسب فرهنگ عرضه محصول است.
 
کشورمان همواره در تلاش است تا تفاوت بسیار و فاحش بین میزان واردات و صادرات خود را کم کند و تولیدات خود را به منظور رفع نیازهای داخلی و فروش در بازارهای خارجی، افزایش دهد. اما همان طور که گفته شد، افزایش تولیدات و فروش آنها در بازار رقابتی، مستلزم این است که ما توجه خاصی به بسته بندی کرده و در تمام زمینه‌های تولیدی از آن استفاده کنیم.
 
چنان که می‌بینیم، میزان صادرات ما به میزان زیادی به نسبت نبود همین صنعت بسته بندی، بسیار ناچیز است و بسیاری اوقات، از محصولات و تولیدات ایرانی به خاطر فقدان بسته بندی و پوشش مناسب و معرف، مورد سوء استفاده قرار گرفته و به نام دیگر کشورها، صادر می‌شوند که نمونه عینی آن برخی محصولات گرمسیری در استان مان مانند موز است که در بسته بندی پاکستانی عرضه می‌شود.
 
بسته بندی نیازمند توسعه‌ای است که به کاهش هزینه‌های بسته بندی منجر شود
 
به هر بخشی که در کشورمان نگاه کنیم، خواهیم دید که یکی از عوامل اصلی در ضعف تولیدات و میزان فروش محصولات، نبود بسته بندی مناسب است.
 
بسته بندی در ایران هنوز در حد یک موج است و در استان ما نیز حتی با این موج هم فاصله زیادی وجود دارد و با آنکه ضرورت آن کم و بیش در میان مدیران و عامه مردم جا افتاده، اما استراتژی مشخص و هدفمند برای آن تعیین نشده است که بخشی از آن را می‌توان ناشی از بالا بودن هزینه‌های بسته بندی دانست. بخش بسته بندی نیازمند توسعه‌ای است که به کاهش هزینه‌های بسته بندی منجر شود.
 
محصولات گرمسیری استان به ویژه زرآباد با نشان و برند غیر ملی به بازار وارد می‌شود
 
نکته مهم در زمینه فروش هرچه بیشتر محصولات تولیدی شیلاتی و کشاورزی، ایجاد و پیدایش اشکال و روش‌هایی خاص، جدید و جذاب در ارائه آن محصولات به مصرف کنندگان است بنابراین بسته بندی محصول و قبول و رضایت مصرف کننده، به عنوان دو رکن جدانشدنی از هم، رونق و افزایش فروش کالاهای تولیدی را به همراه دارد که در منطقه زرآباد مانند بسیاری از مناطق استان محصولات کشاورزی که نوعا مانند موز و سایر میوه‌های گرمسیری دیگر منحصر به فرد نیز هستند، متاسفانه با نشان و برند غیرملی و بیشتر در کارتن‌های دسته دوم یا سوم خارجی آن هم بسیار گمنام و مظلوم در بازارها تولید می‌شود و این سلسله روش سال‌هاست که ادامه داشته و دارد و اقدام موثری نه از جانب اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزان صورت گرفته و نه شرکت تعاون روستایی به اندازه کافی فرصت گذاشته است که البته بخش خصوصی در این موضوع به درستی ورود نکرده است.
 
عرضه محصول مهم موز استان که بخش عمده آن در زرآباد تولید می‌شود بدون بسته بندی خیلی بهتر از بسته بندی در کارتن‌های دسته دوم و فرسوده پاکستانی و نپالی و فیلیپینی است، زیرا بسته بندی موز باکیفیت و محصول زحمات و تلاش کشاورز سختکوش منطقه در کارتن خارجی هم تقلب آشکار است و هم قاچاق محسوب می‌شود و نوسانات قیمت موز در آن سوی مرز به ویژه در کشور پاکستان، بر روی قیمت موز با کیفیت داخلی تاثیر می‌گذارد که نخستین زیان آن به اقتصاد کشاورزی منطقه و در سطح کلان به اقتصاد ملی و در راستای توسعه اقتصاد پنهان است.
 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه