PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

مرکب و دایکات لیبل های IML

یکی از ضعف های صنعت چاپ  ایران دایکات انواع لیبل های IML در داخل کشور است که هنوز تمهیلات چندانی برای آن اندیشیده نشده، کشوری که در این عرصه سومین بازار بزرگ و صاحب نام منطقه بحساب می آید!

یکی از ضعف های صنعت چاپ  ایران دایکات انواع لیبل های IML در داخل کشور است که هنوز تمهیلات چندانی برای آن اندیشیده نشده، کشوری که در این عرصه سومین بازار بزرگ و صاحب نام منطقه بحساب می آید!

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، چاپ لیبل‌های IML با استفاده از انواع ماشین‌های چاپ رول و ورقی و مرکب‌های معمولی و UV امکان‌پذیر است.

 

البته استفاده از مرکب‌های UV از نوع Low Migration برای همه لیبل‌های مورد استفاده در صنایع غذایی توصیه شده است و یکی از موضوعات مطرح سازمان غذاو دارو است.

 

متاسفانه در حال حاضر اغلب مرکب‌های UV مورد استفاده در صنعت چاپ ایران از این نوع نیستند، بنابراین به علت نفوذ مرکب در محصول بسته‌بندی شده، برای استفاده در چاپ لیبل‌های مواد غذایی زیان‌آورند.

 

یکی از دلایل این عتدم استفاده را می توان افزایش قیمت 20 درصدی این دست از مرکب ها نام برد، اما روش چاپ و دایکات رول به واسطه کاهش هزینه‌های تولید، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

فرآیندهای افست، فلکسو، گراوور و حتی دیجیتال از تکنیک‌های مورد استفاده در چاپ لیبل‌های IML است و می‌توان متناسب با تیراژ از هر یک  از آنها بهره گرفت. همچنین می‌توان پس از چاپ، از پوشش ورنی مناسب  «Food Contact» جهب بهبود و بهینه سازی لیبل استفاده کرد.

 

دایکات و دسته کردن لیبل‌های IML به علت حساسیت‌های خاص و لزوم دوری از هرگونه گرد و غبار و الکتریسته ساکن همچنین کیفیت برش لبه‌های لیبل، حساس‌ترین قسمت فرایند تولید این لیبل هاست.

 

برای دایکات لیبل‌های چاپ شده نیز از تکنیک‌های گوناگون دایکات رول و ورقی استفاده می‌شود. لیبل‌های IML می‌بایست در مرحله ابتدایی به صورت کامل دایکات و پوشال‌برداری شوند. لذا پس از تیغ زدن کامل لیبل‌های چاپ شده، تماس لیبل‌ها با حواشی به‌طور کلی قطع می‌شود و امکان سوسه زدن به وجود ندارد.

 

 به بیان دیگر در ماشین های دایکات تخت پس از تماس تیغ با متریال، کل حواشی برش شده و لیبل رها می‌شود و باید بلافاصله دسته شود و یا با استفاده از نقاله‌های مکنده به سمت دسته‌کن در ماشین‌های دایکات رول هدایت شود. با توجه به پیشرفت ماشین های اینبخش نمونه های ماشین آلات یکپارچه توسط مکانی های صاحب نام به بازار عرضه شده است.

 

در میان انواع فناوری‌های دایکات لیبل‌های IML، دایکات روتاری با استفاده از تیغ‌های دایکات انعطاف‌پذیر مقرون به صرفه‌ترین است، چرا که قالب‌های دایکات تخت و نر و ماده در مقایسه با تیغ‌های دایکات انعطاف‌پذیر قیمت بالاتری دارند.

 

 ماشین‌های دایکات روتاری با سرعت 100 متر در دقیقه لیبل‌های IML چاپ شده از جنس فیلم پلی پروپیلن و ضخامت 40 تا 100 میکرون را دایکات و دسته می‌کنند.

 

 حضور دایکات های لیزی نیز امروز بیشتر و بیشتر شده است، دایکاتهایی که علاوه بر کیفیت نهایی در حال تکامل برای کاهش هزینه های تولید هستند.

 

قالب تیغ از نوع نر و ماده محدودیت سایز در تولید لیبل دارد. در این راستا می توان به شرکت های صاحب نامی چون Bobst ، Berhalter- -Remele-Kemec-Bosch-Blumer هایدلبرگ و Schober  اشاره کرد.

 

علاوه بر شرکت Bobst با فناوری قالب دایکات تخت و پوشال‌گیری همزمان، شرکت‌های Heidelberg و Schober نیز اقدام به تولید ماشین‌های دایکات روتاری XL105DD و RSM برای لیبل‌های IML کرده‌اند.

 

 در ماشین‌های دایکات رول Schober لیبل‌های ابعاد بزرگ با استفاده از روبوت پس از دایکات از روی نقاله برداشته و داخل کارتن قرار می‌گیرند. این اقدام در کیفیت تولید و بسته‌بندی لیبل‌ها بدون القای کوچکترین بار الکتریکی موثر است.

 

نمایشگاه لیبل اکسپوی 2015 آوردگاه ماشین آلات جدید دایکات با تکنولوژی های نوین خواهد بود، همچنین در این دوره می توان شاهد تکامل دایکات های لیزی نیز بود.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه