PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چاپ اسکرین در دنیای دیجیتال هم زنده می ماند

پس از هجوم از جانب فناوری‌های خلاقانه و جدید چاپ دیجیتال، چاپ اسکرین همچنان دارای مزیت‌های رقابتی در برخی صنایع هدف است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، ماندگاری این چاپ بستگی به موفقیتش در استمرار حفظ موقعیت برتر خود در این صنایع خواهد داشت.

گذار از اسکرین به دیجیتال

با تداوم پیشرفت و اطمینان به چاپگرهای دیجیتال و بهبود تولید آنها، چاپ دیجیتال با هزینه‌های خروجی اسکرین برابری خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان، چاپ اسکرین به فناوری حاشیه‌ای تبدیل شود و تنها برای سفارش‌هایی استفاده شود که چاپ دیجیتال قادر به انجام آن نخواهد بود.با این وجود فناوری‌های چاپ اسکرین هنوز شانس بقا دارند چنانچه بر روی صنایع خاص که چاپ دیجیتال هنوز نتوانسته در آنها ظرفیت موثری ایجاد کند تمرکز کند.

بقای چاپ اسکرین

فرآیند چاپ اسکرین بر پایه کار با الگو و شابلن بنا شده است که پیش از تمام فرآیندهای چاپ مدرن وجود داشته است. فرآیند مدرن از ابتدای قرن بیستم زمانی که از لحاظ عملی نصب شابلون درون توری پارچه‌ای یا صافی از لحاظ تجاری امکان‌پذیر شد، آغاز به گسترش در بازار کرد. امکانی که به شابلون اجازه داد تا بدون کوچکترین نقصی باقی بماند در حالی که مرکب می‌توانست آزادانه از میان توری عبور کند. این تکنیک نیاز به اتصال یا گره را برای نگهداری بخش‌های مختلف شابلون از بین برد و از طرف دیگر کیفیت چاپ را نیز تا حد بسیاری بالا برد.

هنر بسته بندی نوشت اگرچه چاپ اسکرین توان رقابت با سایر فرآیندهای چاپی از نظر سرعت و حجم ندارد اما کماکان سهم خوبی را از بازار به خود اختصاص داده است و از بسیاری نظرها، کماکان گسترده‌ترین و چندمنظوره‌ترین نوع فرآیند چاپی است. قدرت چاپ اسکرین در توانایی آن برای چاپ هر نوع مایعی بر روی هر نوع سطحی است که این موضوع به‌طور گسترده‌ای در تزیین صنعتی و نیز گرافیک و بسته‌بندی کاربرد دارد. با این نوع فناوری می‌توان بر روی تقریبا هر ماده اولیه‌ای- از کاغذ و مقواهای متداول گرفته تا فلز، شیشه، فلز، پارچه و پلاستیک- مانند چاپ مستقیم بر روی سطوحی با شکل‌های منظم همانند بطری‌ها و قوطی‌ها و سرامیک چاپ کرد. چاپ اسکرین همچنین کماکان به عنوان فناوری اصلی برای چاپ پوشاک مطرح است و در آینده نیز محبوب‌ترین تکنیک برای چاپ بر روی تی‌شرت باقی خواهد ماند. سایر کاربردهای خاص که در آنها چاپ اسکرین هنوز مزیت‌های رقابتی دارد شامل فیلم‌های مرکب نازک، سفید با ماتی بالا، رنگ‌های متالیک و سیستم‌های مرکب‌ دارای دو جزء سازنده برای کاربردهای با عملکرد بالا، می‌شوند.

سفید مات

یکی از کاربردهای خاص برای چاپ اسکرین، مانند سفیدهای با ماتی بالا، به کارگیری مرکب‌های با غلظت به نسبت زیاد است چراکه با این فناوری حمل رنگ‌دانه‌های غیرارگانیک سنگین که در مرکب‌های سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد، آسان‌تر انجام می‌شود. فناوری‌های چاپ دیجیتال نیز بر روی حل چالش‌های آینده، برای حفظ این رنگدانه‌های سنگین به حالت تعلیق در مرکب‌های با فرمولاسیون رقیق، در تلاش هستند و در این زمینه با چاپ اسکرین در رقابت خواهند بود. نتیجه اینکه، فناوری‌های چاپ اسکرین می‌توانند با مرکب‌های دارای غلظت رنگدانه بالاتر کار کنند به همین خاطر ماتی بیشتر دارند. برای ایجاد ماتی کافی با دیجیتال سفید اغلب نیاز به افزودن چندلایه است که هم هزینه‌بر و هم بی‌حاصل است.

رنگ‌های متالیک

مانند مرکب‌های سفید، در مرکب‌های متالیک از رنگدانه‌های غیرارگانیک سنگین استفاده می‌شود. به همین خاطر، فناوری‌های چاپ اسکرین نیز کاربردهای خاص در رنگ‌های متالیک دارند در حالی که چاپ دیجیتال همان چالش‌های مرکب‌های فوق مات سفید را در برخورد با تولید مرکب‌های متالیک خواهد داشت. این گزارش بر پایه تحقیق The Future of Screen and Digital Wide Format Printing to 2017 نوشته شده است.

شایان ذکر است این تحقیق در حال حاضر با قیمت 3950 دلار قابل خریداری است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه