PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نگاهی به تفاوتهای چاپ افست و دیجیتال

با نگاهی به توسعه ماشین آلات صنعت چاپ در همه بخش ها شاهد آنیم که دیجتال و دیجیتالیسم روز به روز توسعه و گسترش یافته است و به نوعی انقلاب دیجیتال به سکوی اول این صنعت نزدیک تر از همیشه است.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران،اما در ایران چاپ دیجیتال تعریف خاصی بخود گرفته است و بیشتر به سمت نشر کتاب و واژه چاپ و کپی برای مخاطب تداعی می گردد.

در این مقال به بررسی تفاوت های چاپ دیجیتال یا رقمی با روش چاپ افست می پردازیم،تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و روشهای سنتی چاپ مثل لیتوگرافی و چاپ افست، فلکسوگرافی، گراور، یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیتهای چاپ است که در نتیجه مراحل آماده سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان تر هستند.

 مرسوم ترین روشها شامل چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که پیگمنت یا تونر را بر روی زمینه های متنوعی همچون کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و ... می‌نشانند.

 در بیشتر فرآیندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونرهمچون روشهای سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند بلکه لایه نازکی بر روی سطح تشکیل می‌دهند و در برخی سیستمها ممکن است برای تثبیت آنها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوششی که توسط فرآیندهای حرارتی یا تابش یووی افزوده می‌شوند نیز استفاده گردد.

تفاوتهای اساسی

چاپ دیجیتال با سایر روشهای چاپ مثل چاپ افست و یا لتر پرس دارای تفاوت اساسی است. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل آماده سازی و لیتوگرافی، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر است.

در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است.

در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد.

چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی شود.

نزدیک ترین عدد که برای نرخ برابر چاپ دیجیتال و افست پیش بینی شده  نسخه 490 چاپی است، بعبارتی هزینه تولید در این عدد برابر می شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه