PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

آماری از بزرگی صنعت چاپ در جهان

صنعت چاپ در جهان ارزشی برابر با 640 میلیارد دلار داشته و صنایع و خدمات مرتبط با آن نیز ارزشی برابر با 8/3 تریلیون دلار دارند و این درحالی است که ارزش صنعت خودروسازی 432 میلیارد دلار، صنعت موسیقی 67 میلیارد دلار، بازی‌های کامپیوتری 33 میلیارد دلار و تبلیغات اینترنتی نیز 47 میلیارد دلار است.
آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سود شرکت‌های چاپ هرساله در حدود 8/6 درصد افزایش داشته و با وجود کاهش میزان استفاده افراد از رسانه‌های چاپی و رویکرد به رسانه‌های دیجیتال همچنان سالیانه 45 تریلیون صفحه در جهان به چاپ می‌رسند.
بسیاری از افراد گمان می‌کنند که استفاده از چاپ بر روی کاغذ به دلیل قطع درختان به محیط زیست صدمه می‌زند درحالی که آمار نشان می‌دهد استفاده از خدمات اینترنتی مانند پست الکترونیک ضرر بیشتری برای محیط زیست دارد.
سالانه 33 میلیارد کیلو وات ساعت انرژی به دلیل افزایش شدید نامه‌های الکترونیکی تبلیغاتی یا همان اسپم به هدر می‌رود که این برابر با گازهای گلخانه‌ای منتشر شده توسط 1/3 میلیون اتومبیل است. این اسپم‌ها همچنین وقت و انرژی زیادی هم از کاربر و هم شرکت‌های اینترنتی به هدر می‌دهند بطوری که خواندن یک روزنامه بر روی اینترنت 20 درصد دی اکسید کربن بیشتری تولید می‌‌کند تا خواندن همین روزنامه به صورت چاپ شده.
دلیل این مساله این است که به دلیل سرمایه‌گذاری های انجام شده هم اکنون بیش از 60 درصد انرژی مورد نیاز برای تولید کاغذ از منابع انرژی خاک، باد و خورشیدی نصب شده در کنار کارخانه‌های کاغذ تولید می‌شود.
 تمامی این مسائل باعث شده است انرژی مورد نیاز برای استفاده از یک کامپیوتر شخصی در طول یک سال 4/2 برابر انرژی مورد نیاز برای تولید کل کاغذهای مورد استفاده همان فرد در یک سال باشد.
همچنین باید توجه داشت تنها 11 درصد از درختان قطع شده برای تولید کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر این به دلیل سرمایه‌گذاریهای انجام شده در بخش کاشت نهال توسط صنایع تولید کاغذ که در ازای هر درخت قطع شده 3 درخت کاشته‌اند وسعت جنگل‌های امریکا هم اکنون بیشتر از 50 سال پیش شده است.
صنایع کاغذ و چاپ از پیشگامان بازیافت در جهان بوده‌اند بطوری که هم اکنون سالیانه 5/51 میلیون تن کاغذ بازیافت شده و 70 درصد از بروشورهای تبلیغاتی نیز از همین کاغذهای بازیافت شده تولید می‌شوند.
باید توجه داشت چوب یکی از پایدارترین منابع بر روی کره زمین است که امکان تولید ارزان و بدون ضایعات آن بسیار بالا است بطوری که به گفته «پاتریک مور» از بنیانگذاران گروه «Green Peace» یا صلح سبز استفاده هرچه بیشتر از چوب موجب بالا رفتن ارزش آن، به‌صرفه شدن تولید چوب و در نهایت افزایش میزان درختکاری خواهد شد.
صنعت چاپ همچنین یکی از بزرگترین استخدام‌کنندگان افراد است بطوری که تنها صنعت نامه‌های تبلیغاتی در آمریکا 5/3 میلیون نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استخدام دارد و این شرکت‌های تبلیغاتی هر سال به ازای هر آمریکایی 167 دلار را هزینه چاپ و پخش تبلیغات خود می‌کنند.
آمار به‌دست آمده همچنین نشانگر این است که بسیاری از افراد نیز جدیدا با فاصله گرفتن از رسانه‌های دیجیتالی مجددا به رسانه‌ها و نامه‌های کاغذی روی آورده‌اند بطوری که میزان پاسخ دادن افراد به نامه‌های چاپی تبلیغاتی طی سال‌های اخیر افزایشی 14 درصدی داشته درحالی که میزان پاسخ دادن به نامه تبلیغاتی اینترنتی 57 درصد کاهش یافته است.
این نامه‌های تبلیغاتی چاپی همچنین باعث افزایش 2/7 میلیارد دلاری درآمد شرکت‌های آمریکایی شده‌اند که این مساله نیز نشانگر افزایش مجدد اهمیت نامه‌های چاپی در بین مردم است که به نظر می‌رسد دلیل آن نیز خسته شدن افراد از اسپم‌‌ها و علاقه‌مندی آنها به دریافت نامه و کارت پستال نوشته شده با خط انسانی باشد تا دریافت یک نسخه الکترونیکی.
این آمار همچنین نشان می‌دهد 96 درصد از افراد همچنان اخبار خود را از روزنامه‌های چاپی دریافت کرده و ماهیانه نیز 87 میلیارد صفحه چاپی توسط مردم خوانده می‌شود.
Print is big در پایان گزارش خود با تاکید بر تأثیرهای گسترش اینترنت بر صنعت چاپ نوشت: «گسترش بسیار شدید اینترنت در جهان باعث ایجاد فرصت‌های جدیدی برای صنعت چاپ شده است و طی سال‌های اخیر شرکت‌های بسیاری ایجاد شده‌اند که سرعت و دقت تکنولوژی اینترنت را با صنعت خود ترکیب کرده‌اند. این شرکت‌ها که با دریافت سفارش‌ها از طریق اینترنت آنها را چاپ کرده و به سرعت در اختیار مشتریان قرار می‌دهند رشد بسیار سریعی نیز داشته‌اند بطوری که رشد میزان سفارش‌های چاپی که از طریق اینترنتی به‌دست این شرکت‌ها می‌رسد از 3 درصد در سال 2001 به 18 درصد در سال 2011 و 30 درصد در سال 2014 رسید و پیش‌بینی می‌شود این رشد تا سال 2017 به 50 درصد برسد.»

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه