نگاهی آماری به پتانسیل رشد صنعت چاپ چین
جمهوری خلق چین در یک دهه گذشته با اتخاذ سیاستهای مختلف اقتصادی توانسته رشد 8 درصد تولید ناخالص خود را که یک شاهکار در نوع خود است حفظ نماید.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، صاحبان صنایع چین نیز مانند رقبای پیشرفته خود با درگیریها، کشمکشها و رقابتهای صنعتی گوناگونی مواجهاند.
چاپ سبز، دیجیتالی شدن ماشینآلات و ارتباطات، راهبری چاپ دیجیتال، اتوماسیون و رشد نیازها و توجه و تقاضا برای محصولات بهتربه ویژه در چاپ بستهبندی از مواردی هستند که در این دستهبندی جای میگیرند و بازیکنان اصلی در این بازار هر روز قویتر میشوند.
برای نمونه در زمینه صنعت چاپ دیجیتال آمار سال 2009 نشان میدهد که در این سال در قلمروی چاپ سیاه و سفید ورقی دیجیتال هیچ ماشینی مشغول به کار نبوده، در حالی که در سال 2010 تعداد 885 دستگاه و تا جولای سال 2011 تعداد 1239 دستگاه در این زمینه فعال بودهاند. در مقایسه سیستمهای چاپی دیجیتال رنگی در سال 2009 حدود 350 دستگاه و در سال 2010 تعداد 455 دستگاه و تا جولای 2011 تعداد 644 دستگاه نصب شدهاند.
مثال دیگر در زمینه پلیتستراست، در سال 2001 کین مدیا تعداد 61 دستگاه پلیتستر نصب شده را شمارش کرد، در سال 2005 این تعداد به 514 دستگاه رسید و در سال 2011 از 5500 دستگاه فراتر رفت.
این رشد در ماشینآلات چاپ در مقایسه با دستگاههای پیش از چاپ اینقدر زیاد نیست، ولی بهطور قطع قابل توجه است.
در طول سالهای 2006 تا 2010 رشد قابل توجهی در فروش تعداد یونیتهای چاپی توسط یازده تولیدکننده ماشینآلات چاپ چینی و اروپایی به چشم میخورد. در سال 2006 تعداد 1014 یونیت چاپی فروخته شده، در حالی که در سال 2010 این تعداد به 1412 یونیت افزایش پیدا کرد، که رشد چهل درصدی در طول پنج سال را نشان میدهد. این رشد در سال 2011 بین 8% تا 10% محاسبه شده است.
روی دیگر رشد و توسعه چین در چاپ لیبل است، تمرکز و توجه خاص این کشور به چاپ لیبل به نوعی بازارهای جدید و قابلف رشدی را پیش روی اقتصاد صنعت چاپ و بسته بندی نهاده است.
از لیبل اکسپو اروپا تا لیبل اکسپوی شانگهای هرچند زمان کوتاهی است اما عرصه تولید ماشین آلات چاپ لیبل اکنون مهیاتر از همیشه است.
موارد ذکر شده نشان از آن دارند که صنایع چاپ چین در سالهای آتی پتانسیل زیادی در ابعاد گوناگون برای رشد و پیشرفت دارند و این رشد شامل کیفیت مواد، ماشینآلات و سیستمها میشود.
سازندگان چینی حالا به بازارهای جهان و بخصوص اروپا هم نظر دارند و در این راه بیشک معنی رقابت در تکنولوژی را بیشتر و بهتر درک میکنند.