PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نگاهی به مرکبهای فلکسو در پروسه چاپ

با توجه به ماهیت روش چاپ فلکسوگرافی و شرایط و نیروهای وارده به مرکب در این روش چاپی، مرکبهای فلکسو گرافی باید بطور عام خواصی داشته باشند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، ویژگی هایی که مرکب چاپ فلکسو باید از آن برخوردار باشد در ادامه به شرح ارایه می شود.

1-  جریان پذیری(fluidity):

مرکب فلکسوگرافی باید به خوبی جاری شود.چون در این روش چاپ، عموما مرکب از داخل محفظه مرکب به داخل مرکبدان پمپ می شود .واز آنجا به روی سیلندر و کلیشه ودر نهایت زیرایند(سطح چاپی)منتقل می شود.در تمام این مراحل ،مرکب باید بخوبی جاری شود و به اصطلاح فلو داشته باشد. وگرنه چاپ با مشکل مواجه می شود.

2-  گرانروی (viscosity):

ویسکوزیته مرکب در فلکسو گرافی خیلی مهم است.و برای حفظ دانسیته چاپ، باید انرا تحت کنترل در اورد.ویسکوزیته مناسب به پارامتر های زیادی مانند سرعت نورد ،نوع زیرآیند،روش اندازه گیری،دما،مخلوط حلال ،و ضخامت چاپ دارد.

3-  انتقال (transfer):

مرکب باید به نحو مطلوبی از مرکبدان به روی زیرآیند (سطح چاپی) نهایی منتقل شود.و لذا میزان چسبندگی مرکب بر روی نورد ها،کلیشه و سطح چاپی،اثر زیادی روی مقدار مرکب انتقال یافته دارد.در اجزاء مرکب، رزین بیشترین تاثیر را رو ی میزان چسبندگی مرکب دارد.علاوه بر این انرژی سطحی زیرآیند نیز می تواندروی انتقال مرکب اثر بگذارد.هرچه انرژی سطحی زیرآیند بیشتر باشد ،انتقال مرکب بتر ورت می پذیرد.

۴-قدرت رنگی(colour and strengh):

قدرت رنگی چاپ فلکسو گرافی ، به ضخامت فیلم مرکب چاپ شده روی زیرآیند و نوع و غلظت رنگدانه بکار رفته در فرمولاسیون مرکب دارد.ضخامت فیلم تر چاپی عمومابین ١٢ تا ١۵میکرون متغیر می باشد .که این تغییر به نوع نورد، روش اندازه گیری و عملکرد چاپچی بستگی دارد.بطور متوسط ضخامت فیلم در فلکسوگرافی کمتر از گراور است. ولذا به یک مرکبی با قدرت رنگی بالاتر نیاز است تا به چاپ مورد نظر رسید.چون ضخامت فیلم مرکب در طول چاپ خیلی متغیر است در عمل باید مرکبی با ویسکوزیته بیشتر و قدر ت رنگی بالاتر طراحی کرد ،تا چاپچی بتواند با افزودن حلال و ورنی به چاپ مورد نظر برسد.

5-  جنس کلیشه(stereo composition):

حنس و مواد بکار رفته در ساخت کلیشه،اثر زیادی روی انتخاب نوع حلال بکار رفته در مرکب دارد. تا حلال باعث خرابی کلیشه نشود.آب و الکل عموما با تمام کلیشه ها سازگار است ولی گاهی با توجه به جنس خاص کلیشه باید حلال های مناسب تر بکاربرد.

6-مشخصات چاپ:

با توجه به نوع طراحی چاپ، مرکب علاوه بر تامین شید رنگی مورد نیاز باید براق ، مات، شفاف و غیر شفاف باشد.همچنین کلیشه ممکن است هافتون دار باشد و لذا مشخصات مرکب روی کیفیت چاپ اثر بگذارد.مرکب دراین موارد باید جریان پذیری خوب ، خیس سازی خوب و بازحل شوندگی خوب روی کلبشه داشته باشد.و همچنین مرکب، علاوه بر انتقال خوب از نوردها وکلیشه بروی زیرایند، باید روی زیرآیند بسرعت خشک شود.بعبارتی درمرکب باید یک موازنه ی خوبی بوجود بیاید،که روی نورد و کلیشه خشک نشود ولی روی زیرآیند بسرعت خشک شود. تا سرعت چاپ بالا برود ودر صورت نیاز چاپ مجددی روی چاپ قبلی انجام شود.لذا نوع دستگاه چاپ و روش چاپ و سرعت و ویزگی های چاپ روی طراحی فرمولاسیون چاپ اثر می گذارد.

6-چسبندگی و کاربرد نهایی (adhesion and end user):

نوع زیر آیندی که چاپ روی آن انجام می شود ،در فرمولاسیون مرکب نقش زیادی دارد.مثلا در چاپ روی کاغذ ،چسبندگی با نفوذ مرکب به داخل کاغذ ایجاد می شود.ولی در زیر آیند های غیر جذبی مانند پلاستیک ها چسبندگی با موارد دیگری همچون پیوند های شیمیایی و فیزیکی و خیس سازی(wetting) بین سطح چاپی و مرکب بوجود می اید. شرایط کاربرد نهایی چاپ نیز در فرمولاسیون مرکب نقش زیادی دلرد.مثلا در بسته بندی ها مقاوت حرارتی مهم است و درچاپ برعکس ،عدم حل شوندگی مرکب در لاک و چسب مهم است.و یا در کاربرد های مختلف ،زیرایند باید در برابر عواملی مانند آب ، روغن ها ، چربی ها، صابون، شوینده ها و ... مقاومت کند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه