PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

جایگاه مرکبهای ایرانی در بازار صنعت چاپ کشور

با توجه به تمرکز صنعت چاپ ایران و تهران بر چاپ افست این بحث پیرامون مرکب های افست و میزان واردات و تولید آن ارایه می گردد.

 آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در آخرین سال تحریم و قبل از آغاز مذاکرات گروه5+1 مرکب ساخت داخل افزایش قیمتی قابل توجه پیدا کرد.

 این در حالی بود که به گفته شرکت‌های تولیدکننده نسبت فروش مرکب ایرانی به خارجی ۷۰ به ۳۰ است . رشد نسبی کیفیت تولید مرکب های ایرانی نسبت به برخی مرکب‌های وارداتی از آسیای شرقی قابل توجه بود اما عدم تبلیغات یا کم توجه ای به این مقوله نتوانست رونق مناسب برای مرکب ایرانی ایجاد کند.

اگر به سراغ چاپخانه‌ها برویم از اعتماد نکردن به مرکب ایرانی می‌شنویم. چاپخانه‌دارها معتقدند مرکب مصرفی خود را از نوع وارداتی تامین می‌کنند؛ چرا که با تولید داخل نمی‌توانند به کیفیت مطلوبشان دست پیدا کنند.

 هرچند به گفته آنها در بعضی از رنگ های ساختنی چون قرمز، گلی و آبی آسمانی از مرکب ایرانی راضی‌اند.

 تولیدکنندگان مرکب ایرانی تقریبا ۴۵۰۰ تن مرکب تولید می‌کنند. با این وجود این حجم وسیع از تولید داخل، چاپخانه‌دارها کماکان مرکب وارداتی را ترجیح می‌دهند.

چاپخانه داران مرکب وارداتی را به نسبت قابل قبول تر و با کیفیت تر با تولید خود می‌دانند و دلایل این انتخاب را کیفیت بالا، زود خشک شدن، همخوانی با الکل و نوردها، خوب نشستن روی کار و شیشه نشدن(خشک نشدن) می‌دانند.

با این حال به نظر می‌رسد از میان مرکب‌های ایرانی رنگ‌های خاص و ساختنی نسبتا بهتر از رنگ های اصلی است. برخی  معتقدند در مرکب‌های ایرانی بسیار رقیق بوده و در چاپ با مشکل زمینه آوردن کار چاپی مواجه می‌شوند.

 علاوه بر آن این مرکب روی مقوای گلاسه هم دیر خشک می‌شود و مشکل پشت زدن را به همراه دارد.گله‌مندی چاپخانه‌داران از مرکب تولید داخل بیانگر کیفیت پایین این محصول است.

اکنون سالهاست که مرکب مورد نیاز چاپخانه‌داران از واردات این محصول تامین می‌شود. کیفیت مرکب ایرانی به حدی نازل شده که با وجود قیمت ارزان‌تر، چاپخانه‌داران استفاده از مرکب خارجی را به‌صرفه‌تر می‌دانند و خرید مرکب گران‌تر را ترجیح می‌دهند.

حال با توجه به شرایط ایجاد شده برای بازارهای اقتصادی ایران و رفع تحریم ها مطمئنا حضور شرکت های خارجی پررنگ تر از همیشه خواهد شد و تهدید بزرگی برای کارخانه ها تولید کننده داخلی خواهد بود.

تجهیز تکنولوژیکی، افزایش کیفیت محصولات برابر با استاندارهای بین المللی، جذب سرمایه گذار و پارتنر های صاحب نام از جملع راه کارهایی است که اگر از سوی تولیدکنندگان مرکب ایرانی اتخاذ نشود روندی ناخوشایند در پی خواهد داشت.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه