PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

رشد صنعت چاپ لیبل و بازار پشت چسب دار

در صنعت چاپ لبیل بی شک یكی از پرمصرف‌ترین مواد كاغذها و فیلم‌های پشت‌چسبدار هستند كه با استفاده از سیستم‌های كوتینگ، چسب و لمینیت به صورت رول همراه با خشک ‌كن‌ و شیت تولید می‌شوند.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در چند سال گذشته بیشتر تولیدكنندگان لیبل از ماشین‌های آسیای شرقی استفاده می‌كردند که در كیفیت تولیدات با چالش‌هایی نیز روبه‌روبودند.

از ورود اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و معرفی این بخش از صنعت روند نوسازی چاپخانه های لیبل آغاز شد و در کنار ماشین آلات چینی تولید کنندگان اروپایی نیز به بازار راه یافتند.

در بخش تولید یا اسمبل پشت چسب دار نام شركت‌های بردارشیب، زاگرس برچسب ایرانیان، ستاره صنعت چاپ و چسب، نقش طوبی، خزرچسب و سپهر برچسب و پارسیان در ایران ثبت شده، و دوسال اخیر شرکت ایراندار نیز به این این آمار افزوده شده كه حجم تولیدات بردارشیب تقریبا بیشتر از بقیه است.

در این میان پردازش تصویر رایان، بعد نگار ایرانیان و چند شرکت دیگر نیز مجهز به ماشین‌آلات كوتینگ و لمینیت برای چسبدار كردن لیبل‌های هولوگرام هستند، اما اقدام به تولید فیلم یا كاغذ پشت چسبدار برای بازار لیبل‌های معمولی نكرده‌اند.

عمده واردات كاغذ پشت‌چسبدار و فیلم پشت‌چسبدار در سال‌های اخیر از كشور‌های چین، تركیه و آلمان و ژاپن بوده است، اما با توجه به تعرفه گمركی واردات این محصولات 40% است، اغلب چاپخانه‌ها و مصرف‌كنندگان به خرید از واحد‌های داخلی روی آورده‌اند.

كیفیت كاغذ و فیلم‌های پشت چسبدار تولید داخل هنوز هم در حد مطلوبی نیست و رقابتی هم برای رشد آن در بازار ایجاد نشده است، هر چند كه قیمت این تولیدات تقرییا با بهترین برند‌های برابر است!

واردات انواع مواد مصرفی كاغذی و فیلمی پشت‌چسبدار به در آخرین آمار غیر رسمی سال 1390110 میلیون دلار برآورد شده است ، اما اداره گمرک ایران در سال 1389، حدود 38 میلیون دلار اعلام کرده بود.

آمار با توجه به پرداخت 40% تعرفه گمركی اغلب واردكنندگان پروفرماها را با كمتر از ارزش حقیقی اظهار می‌كنند. از سوی دیگر، بیش از 60% مواد مصرفی پشت‌چسبدار در كشور نیز از تولیدكنندگان داخلی تامین می‌شود.

حال با توجه به رشد چشمگیر ماشین آلات بخش لیبل که طبق آمار ارایه شده از سوی اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران صد درصدی بوده این بازار بکرتر و مهیا تر از همیشه است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه