PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

برگزاری بزرگداشت «ایرج انواری» در خانه هنرمندان

این مراسم با همراهی انجمن و جمعی از شاگردان این گرافیست، 19 دی‌ماه 1393 در سالن استاد شهناز خانه‌ی هنرمندان ایران از ساعت 17:30 تا 19:30 برگزار خواهد شد.

این مراسم با همراهی انجمن و جمعی از شاگردان این گرافیست، 19 دی‌ماه 1393 در سالن استاد شهناز خانه‌ی هنرمندان ایران از ساعت 17:30 تا 19:30 برگزار خواهد شد.

 

 به گزارش آژانس خبری چاپ و بستهب ندی ایران، ایرج انواری از دانش‌آموختگان دانشکده‌ی تزیینی در رشته‌ی چاپ و نگارش است که پس از آن در مدرسه «آردکو» پاریس به ادامه تحصیل روی آورد و با گرافیک روز دنیا آشنا شد.

 

سپس در بازگشت به ایران و دانشکده‌ی سابق خود، به امر آموزش پرداخت و طرح دروس قدیمی گرافیک را به روز کرد. او برای هویت‌بخشی به رشته گرافیک و تفکیک هرچه بیشتر آن از رشته نقاشی تلاش کرد و دروسی جدید را مانند ایلوستراسیون (تصویرسازی) و مبانی، به دروس قبلی اضافه کرد.



انواری آموزش گرافیک را از حالت دلی و غریزیِ صرف خارج و پژوهش را برای ایجاد مفهوم در طرح، باب کرد. او اولین پروژه تحقیقاتی برای اخذ مدرک لیسانس در رشته گرافیک را با موضوع «سفالینه های لالجین» طرح‌ریزی و به صورت گروهی روی جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و ... آن مطالعه کرد تا از طریق اطلاعات به‌دست آمده به طراحی پوستر، بروشور یا هرگونه کالای تبلیغاتی دیگر بپردازد.



از دیگر فعالیت‌های مهم این گرافیست، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی رشته کارشناسی‌ارشد گرافیک است. ایرج انواری در سال 1355 مجددا به فرانسه بازگشت و مشغول تحصیل در دوره دکتری با موضوع «برخوردی نشانه‌شناسانه با خط فارسی» زیر نظر آلژیرداس ژولین گرماس، نشانه‌شناس برجسته لیتوانیایی شد.



مراسم بزرگداشت انواری با نمایش جنبی آثار و همچنین فیلم مستندی از زندگیِ این هنرمند تأثیرگذار بر جریان آموزش گرافیک برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه