PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نگاهی به نرم افزارها گرافیکی پیش از چاپ

مهمترین بخش پیش از چاپ نرم افزار و برنامه های کامپیوتری است، این نرم افزارهای کامپیوتری هستند که به سخت افزار جان می بخشند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، انواع نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری: نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری به سه دسته تقسیم می شوند: ۱-برداری یا وکتوری ۲-شبکه بندی شده یا پیکسلی ۳-ترکیبی

۱- نرم افزارهای مبتنی بر نقاط (RASTER):

در نرم افزارها ی مبتنی بر نقاط عملیات پردازش تصویر روی مجموعه ای از نقاط انجام می گیرد و شکل های هندسی مانند دایره و مربع به صورت مجموعه ای از نقاط (پیکسل) تعریف می شوند و دیگر با توجه به تعریف هندسی ماهیت خود را ندارند به بیان دیگر در اینگونه از نرم افزارها اشکال هندسی به صورت برداری تعریف نمی شوند مثلن دایره پس از ترسیم دارای مرکز و شعاع نیست و این نقاط هستند که با نظمی خاص در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و شکل دایره را به وجود آورده اند در این نرم افزارها عمومن تمام تصاویر از نقاطی به نام پیکسل تشکیل شده اند که از در کنار هم قرار گرفتن آن ها تصاویر شکل می گیرند، از این دسته از نرم افزارها می توان فتوشاپ را نام برد.

۲- نرم افزار های مبتنی بر بردار (VECTOR):

در این نرم افزارها بر خلاف دسته قبل شکل های ترسیم شده ماهیت برداری خود را حفظ می نمایند یعنی دارای مختصات هندسی و عددی هستند، هرچه این نرم افزار های وکتوری  پیش رفته تر باشند ابعاد بیشتری از اجسام را تجسم می کنند، یعنی می توان و پس از ترسیم آنها را به صورت برداری ویرایش نمود در واقع دارای جهت و بردار و مقدار هستند، برای مثال می توانیم یک دایره با قطر ۲سانتی متر و ضخامت قلم ۱میلی متر را در فضای دوبعدی و یا یک کُره با قطر ۲سانتی متر را در فضای سه بعدی ترسیم کرد. از این دسته نر افزار ها می توان به کرل و اتوکد اشاره کرد.

۳- نرم افزارهای ترکیبی:

این نرم افزارها از ترکیب وکتور و پیکسل استفاده می کنند، یعنی هم ابزار ویرایش تصاویر پیکسلی در آن ها وجود دارد و هم ابزار ویرایش تصاویر وکتوری، از نظر کارایی این نرم افزارها دارای کاربرد بیشتری در صنعت طراحی و چاپ دارند. از این دسته از نرم افزارها می توان به ایلستریتور اشاره کرد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه