PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چاپ سه‌بعدی برای لیبل‌های ظریف برجسته

برای چسباندن لیبل به محصول مشخص شده مانند بطری پلاستیکی، محصول مورد نظر می‌بایست دقیقاً هم‌تراز با محل لیبل‌زنی باشد. محصول باید بدون حرکت و یا لرزش باشد، اگر این اتفاق بیفتد، لیبل به‌صورت کج روی محصول قرار می‌گیرد و نتیجه مطلوب به‌دست نمی‌اید.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، چاپ سه‌بعدی در بسیاری از صنایع پیشرفت کرده است. شرکت‌های بزرگ همانند شرکت‌های کوچک و متوسط دریافتند که فناوری جدید می‌تواند منافع و مزایای قابل‌توجهی، از جمله زمان و صرفه‌جویی در هزینه را دربر داشته باشد.

یک نمونه در این مورد شرکت مهندسی Reitlinger است. این شرکت آلمانی به‌عنوان یک ارایه‌دهنده خدمات برای سازندگان ماشین لیبل‌زنی فعالیت می‌کند و از میان دیگران، از فناوری برای تولید گیره‌هایی با چاپ سه‌بعدی استفاده می‌کند که محصولات را دقیقاً در جای خود برای برچسب‌زدن نگه می‌دارد. این گیره‌های جدید نه‌تنها سبک تر و ارزان تر برای ساخت هستند، بلکه انها همچنین به زمان کمتری برای تولید نیاز دارند.

برای چسباندن لیبل به محصول مشخص شده مانند بطری پلاستیکی، محصول مورد نظر می‌بایست دقیقاً هم‌تراز با محل لیبل‌زنی باشد. محصول باید بدون حرکت و یا لرزش باشد، اگر این اتفاق بیفتد، لیبل به‌صورت کج روی محصول قرار می‌گیرد و نتیجه مطلوب به‌دست نمی‌اید.

برای اطمینان از اینکه محصول در جای خود نگه داشته می‌شود، Reitlinger مجموعه‌ای از گیره‌ها و زبانه‌ها را تولید نموده که پیرامون محصول را از هر دو طرف می‌پوشاند. برای حصول اطمینان از اینکه گیره‌ها آنگونه که مد نظر است کار می‌کنند، مهندسان نیاز به اندازه‌گیری‌های هندسی دقیق از محصول دارند، اما این اندازه‌ها اغلب سخت به‌دست می‌آیند، تا حدودی به دلیل اینکه برخی از شرکت‌ها احساس خوشایندی از به اشتراک‌گذاری طرح‌های خود ندارند و بخشی به دلیل اینکه طراحان اغلب با نرم‌افزاری کار می‌کنند که فایل‌های CAD تولید نمی‌کنند. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ها فایل‌های CAD را برای محصولاتی که نیاز به لیبل‌زنی دارند و بطری‌ها یا ظروفی که نیاز به اندازه‌گیری با دست دارند را پشتیبانی نمی‌کند.

ماتیاس کرنر، رئیس چاپ سه‌بعدی در Reitlinger می‌گوید: این فرآیندی بسیار پیچیده است که می‌تواند از دو ساعت تا بیش از یک‌ روز کامل را بسته به طرح بطری‌ها به خود اختصاص دهد.

ابعاد دستی به‌دست آمده از محصول پس از آن باید در نرم‌افزار CAD قرار بگیرند، که به وسیله آن گیره‌ها به‌صورت سفارش داده شده طراحی می‌شوند. گیره‌های پلاستیکی سپس توسط دستگاه کنترل دیجیتالی کامپیوتری (CNC) بر روی ماده پلاستیکی صیقلی ماشین می‌شوند قبل از اینکه روی یک نگهدارنده آلمینیومی قابل تنظیم نصب شوند. اگر اندازه‌گیری‌ها دقیق نباشند، گیره‌ها نیاز دارند که بعد از انجام تست بر روی ماشین لیبل‌زنی تنظیم شوند، که این امر می‌تواند منجر به زمان و تلاش بیشتر شود. روی‌هم‌رفته، شیوه سنتی طراحی و تولید گیره‌ها بسیار زمان‌بر است.

از نظر کرنر کسی که برای مدتی پیگیر تحولات در چاپ سه‌بعدی بود، راه بهتری نیز وجود دارد. او پیشنهاد داد که فناوری جدید را امتحان کنند و از رئیس خود چراغ سبز را دریافت نمود موافقت رئیس خود را گرفت. این شرکت بر روی اسکنر سه‌بعدی DAVID SLS2 و پرینتر آلمانی سه‌بعدی RepRap X350 سرمایه‌‌گذاری کرد و شروع به کار بر روی گیره‌های کاملاً مناسب در ماه می ۲۰۱۵ نمود. با مهندسی معکوس، Reitlinger اکنون قادر به چاپ سه‌بعدی گیره‌هایی است که بطری‌های پلاستیکی را برای لوازم آرایشی و سایر محصولات دقیقاً ثابت نگه‌ می‌دارد.

کرنر می‌گوید: ما متعجب شدیم که به چه آسانی یک نگاتیو مناسب در اختیار ما قرار می‌گیرد.اگرچه این یک نوع چالش است. انتقال نقاط داده‌ها از اسکن به مدل ثابت شده CAD بیشتر از آن چه که انتظار می‌رفت دشوار بود، اما در مجموع، استفاده از چاپ سه‌بعدی یک موفقیت بود: Reitlinger زمان مورد نیاز برای مدل‌سازی را نصف کرد و قادر به ساخت محصولاتی سبکتر شد زیرا منشاء آلومینیومی برای گیره‌ها دیگر مورد نیاز نبود. روی‌هم‌رفته، استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی به معنای کاهش هزینه‌های تخمینی بین سی تا چهل درصد است.

کاربران مشتاق بودند و کرنر تصمیم گرفت که از این فناوری به منظور تولید گیره‌ها برای محصولات اضافی نیز استفاده نماید. او همچنین فرصت‌هایی را در بخش‌های دیگر ماشین جایی که قطعات پلاستیکی می‌توانند ساخته شوند و به‌راحتی با کمک چاپ سه‌بعدی تغییر کنند مشاهده نمود. او می‌گوید:من فکر می‌کنم قطعاً پتانسیل بیشتری وجود دارد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی