PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نانوفناوری در بسته بندی‌های خشکبار

یک پژوهشگر ایرانی موفق شد نانو پوشش هایی بسازد که به صورت صددرصدی زیست تخریب پذیر هستند و برای بسته بندی گردو مورد استفاده قرار می گیرد .

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، نجمه رمدانی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: از محصولاتی که در چرخه توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه ارزنده ای دارند، خشکبار است که به دلیل ارزآوری بالا، جزء محصولات فوق استراتژیک محسوب می شود.

وی افزود: عوامل مختلفی در افزایش کیفیت خشکبار دخالت دارند که بخشی مربوط به وضعیت جغرافیایی، آب و خاک و شرایط اقلیمی است، اما نحوه برداشت، حمل و نقل و نگهداری محصول تازه، فرایندهای فرآوری خشکبار مانند شستشو، پوست گیری و بسته بندی نیز در حفظ کیفیت این محصولات مؤثر هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده، در حال حاضر بیشترین سهم تجارت پسته و گردو در اختیار آمریکا، خرما در اختیار پاکستان و مصر و کشمش در اختیار ترکیه است. این در حالی است که ایران در رده سوم تولید گردو بعد از آمریکا و چین قرار دارد.

رمدانی با بیان اینکه ایران تنها نیم درصد از سهم تجارت جهانی تولید محصول گردو را در اختیار دارد، اظهار داشت: جایگاه ایران در این حوزه یازدهم است. یکی از دلایل عمده این تضاد، ضعف در کیفیت بسته بندی است که با ارتقای کیفیت بسته بندی، ارزش افزوده گردوی ایران در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده و می توان ارزآوری خوبی از صادرات این محصول ارزشمند بدست آورد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان عنوان کرد: به دلیل اهمیت کیفیت محصولات صادراتی در جریان رقابت با محصولات کشورهای دیگر، بررسی و توجه به دلایل افت کیفیت و در نتیجه کاهش سهم صادرات خشکبار ایران از بازار تجارت جهانی این محصول ضروری است.

وی در خصوص نانو پوشش تولید شده در این شرکت گفت: پوشش تولید شده باعث می شود که ارزش تغذیه ای گردو حفظ شود. همچنین این نانوپوشش عامل نگهدارنده مناسبی برای جلوگیری از رشد نسبی کپک و مخمر در مدت زمان نگهداری است.

رمدانی اظهار داشت: با استفاده از این نانوپوشش می توان یقین پیدا کرد که از کیفیت گردو به هیچ عنوان کاسته نمی شود.این نانو پوشش ثبت اختراع شده است و دارای تاییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه