PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نشست خبری روز ملی صادرات پیرامون حضور 29 هیات از 14 کشور دنیا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: این روزها شاهد آمد و رفت هیات های تجاری و اقتصادی متعددی به کشورمان هستیم که در قالب هیات های رسمی وغیررسمی به ایران سفر می کنند و با تجار و بازرگانان و صنعتگران ایرانی به گفت وگو می پردازند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، ولی الله افخمی‌راد روز سه شنبه در نشست خبری روز ملی صادرات که در سالن مروارید میلاد برگزار شد، گفت: آنها در حال بررسی و ارزیابی شرایط سرمایه‌گذاری و مشارکت با ایرانی‌ها هستند و می‌خواهند با نهایی شدن برجام و رفع و برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه، با ایران فعالیت و همکاری داشته باشند.

افخمی‌راد اظهار داشت: درنیمه نخست امسال، از نظر مقیاس هیات اتریش بزرگ‌ترین هیاتی بوده که به ایران سفر کرده است، رییس جمهوری این کشور با 250 نفر از فعالان اقتصادی اتریش به کشورمان سفر کرده است و همچنین ما شاهد حضور هیات‌های کوچک چهار تا پنج نفره هم بوده‌ایم.

وی گفت: در شش ماه نخست سال 93، پنج هیات متشکل از 90 نفر به پنج کشور اعزام کردیم و در مقابل شش هیات متشکل از 88 نفر از شش کشور دنیا وارد کشورمان شده بودند.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در نیمه نخست امسال پنج هیات متشکل از 98 نفر به چهار کشور اعزام کردیم و در مقابل 29 هیات متشکل از 540 نفر از 14 کشور دنیا به ایران سفر کرده‌اند.

وی گفت: بیش از یک هزار و 400 نفر درقالب کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ آسیایی و اروپایی در ایران حضور یافته‌اند و صبح امروز نیز نماینده 30 شرکت بزرگ ژاپنی به همراه وزیر امور خارجه ژاپن با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دیدار داشته اند و به بحث و تبادل نظر مشروحی در خصوص نحوه همکاری‌ها درفضای برجام پرداخته‌اند.

افخمی‌راد بابیان اینکه تجار و بازرگانان ما به لحاظ اینکه هنوز تحریم‌های ظالمانه‌ برداشته نشده است، شرایط اقتصادی مناسبی ندارند، گفت: تحریم‌های بانکی به عنوان آزاردهنده‌ترین تحریم‌ها همچنان برقرار هستند، در این شرایط همچنان هزینه‌های تولید در داخل افزایش یافته است و هزینه مبادله کالا به بازارهای هدف صادراتی در مقام مقایسه با فعالان اقتصادی سایر کشورها بالاتر است.

افخمی‌راد در ادامه اظهار داشت: در نیمه نخست امسال با احتساب میعانات، صادرات ما به 20 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با سال قبل، 14 درصد کاهش یافته است. دلیل دیگر این کاهش، افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی است. اما از نظر وزنی ما شاهد کاهش کمتری در صادرات خود بوده‌ایم که در مجموع شش درصد کاهش وزنی و 14 درصد کاهش ارزشی را در نیمه نخست امسال مشاهده کرده‌ایم.

برندینگ، مقیاس و ارزش افزوده ملاک انتخاب صادرکنندگان نمونه / دو شرکت صادراتی برتر ایران مدال می گیرند

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه به بزرگداشت روز ملی صادرات (29مهرماه) درتقویم ملی کشورمان اشاره کرد و گفت: همه ساله ما مراسم آیینی و بزرگداشتی برگزار می‌کنیم تا از فعالان صادراتی تجلیل شود، امسال نیز در روز28 مهرماه ماه مراسم روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد..

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امسال از 45 صادرکننده نمونه تجلیل می‌شود همچنین پنج شرکت صادرکننده ممتاز خواهیم داشت که کسانی هستند که به دفعات به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شده‌اند و در گروه خود نیز بالاترین نمره را کسب کرده‌اند.

وی تفاوت مراسم روز ملی صادرات امسال با گذشته را، اهداء دو مدال به دو شرکت منتخب عنوان کرد و گفت: از دو شرکتی که طی 19 سال گذشته (19 دوره برگزاری مراسم روز ملی صادرات) سه بار عنوان صادرکننده ممتاز را به دست آورده‌اند به صورت ویژه تجلیل خواهد شدوبه آنها مدال اهداء می‌شود.

وی گفت: آنها با عملکرد خود در این سال‌ها به سازمان توسعه تجارت این اطمینان را داده‌اند که همواره در امر صادرات غیرنفتی پیشتاز هستند و دیگر نیازی نیست که در سال‌های بعدی نیز مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی درادامه به اولویت های انتخاب صادرکنندگان برتر در سال جاری اشاره کرد و گفت: ما دو عامل را بیشتر مدنظر قرار دادیم که یکی ارزش افزوده و دیگری مقیاس شرکت‌ها است.

افخمی‌راد در خصوص اولویت ارزش افزوده گفت: صادرکنندگان کالاهای متفاوتی را از کشور خارج می‌کنند، برخی از کالاها مشتری خاص خود را دارد که بیرون مرزها در انتظار رسیدن کالاهای ایرانی هستند، طبیعتا چنین کالاهایی ارزش افزوده بالایی ندارند اما در مقابل برخی کالاها از فناوری زیادی در تولید برخوردار هستند و ارزش افزوده صادراتی به مراتب بیشتر دارند که برای کشور نیز اهمیت بالاتری دارند. بنابراین کسانی که چنین کالاهایی صادر می‌کنند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند هر چند که شاید از نظر حجمی یا قیمت صادرات به مراتب کمتری نسبت به گروه اول داشته باشند.

رییس سازمان توسعه تجارت در خصوص اولویت مقیاس نیز گفت: مثلا اگر قرار باشد 20 واحد تولید سیمان ما همه به یک کشور صادر شود، این شرکت ها دچار رقابت با یکدیگر می‌شوند و طبیعی است که در این شرایط رقابت نا سالم بین آنها به وجود می‌آید که به نفع خارجی‌ها و به ضرر کشور خواهد بود.

وی گفت: ما ناچاریم مقایس را در اولویت قرار دهیم اگر قرار باشد واحدهای کوچک مقایس را به سمت بازارهای صادراتی ببریم، باید به گونه ای باشد که باعث کاهش قیمت کالای صادراتی ایران نشود.

افخمی راد گفت: چاره این است که این واحد های کوچک مقیاس در زیرمجموعه واحدهای بزرگ مقیاس کار کنند و ما اطمینان داشته باشیم که شرکت‌های بزرگ مقیاس آنها را مورد حمایت خود قرار می‌دهند و شرکت‌های کوچکتر در واقع برای آنها کار می‌کنند.

وی افزود: ما هیچ تمایلی نداریم که در ارایه آمارهای بازرگانی خود به یک کشور بگوییم که هزاران تاجر در یک کالا داریم بلکه می‌خواهیم حجم بالایی داشته باشیم و شرکت‌های ایرانی از یکدیگر در خارج حمایت کنند.

افخمی‌راد اظهار داشت: برهمین اساس امسال تعداد صادرکنندگان نمونه در استانها قطعا به اندازه سال های گذشته نخواهد بود و ممکن است تعداد صادرکنندگان نمونه در استان‌ها کاهش یابد.

رییس سازمان توسعه تجارت، به اهمیت برندینگ نیز اشاره کرد وگفت: شاخص‌های مختلفی در خصوص انتخاب صارکننده نمونه مطرح بوده است که یکی از آنها برندسازی است.

وی افزود: قطعا برای حضور مستمر در بازارهای جهانی باید کالای ایرانی را با برندی خاص به مشتریان بشناسانیم تا در فضای رقابتی جهان، جای خود را باز کند و دوام بیاورد و حضورمستمر داشته باشد.

افخمی‌راد ادامه داد: ما بدون برندسازی نمی‌توانیم در توسعه صادرات غیرنفتی موفق باشیم بنابراین به شرکت‌های صادراتی توصیه می کنیم در صدد برندسازی باشند و برند خود را در بازارهای جهانی به ثبت قانونی برسانند چرا که در غیر اینصورت در آینده نمی‌توانند حضور مستمر در بازار صادراتی داشته باشند.

وی ادامه داد: امیدواریم با هکاری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی سال آینده همایش برندها را برگزار کنیم و از شرکت‌های موفق در این بخش به نحو شایسته تجلیل کنیم.

چین کماکان بازار نخست صادراتی ایران

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه به پنج بازار نخست صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: چین کماکان با سه میلیارد و 700 میلیون دلار نخستین بازار صادراتی ایران است و کشورهای عراق، امارات، هند و افغانستان به ترتیب با 3.1، 2.8، 1.4 و 1.3 میلیارد دلار در مکان‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

افخمی‌راد خاطرنشان کرد: تراز تجاری مردادماه در بخش کالا مبثت بوده است اما در شش ماه، با اتفاقاتی که در شهریورماه افتاد، تراز تجاری مقداری منفی شده است که امیدواریم در ماه‌های آینده بهبود یابد.

معاون وزیر صنعت، افزود: در سال 93، تراز تجاری بهبود پیدا کرده بود، امسال هم تراز تجاری ما از بهبود بیشتری برخوردار بوده است.

وی اظهار داشت: چین با پنج میلیارد و 300 میلیون دلار بیشترین سهم وارداتی را دارد و پس از آن امارات با 4.1، کره جنوبی با 1.8، ترکیه با 1.6 و هند با یک میلیارد و 300 میلیون دلار در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

افخمی راد گفت: درحال حاضر حدود 60 درصد از واردات کشور از این پنج کشور انجام می شود و حجم بالای واردات ما از چین و هند به دلیل محدودیت ها و تحریم های سیستم بانکی ما است.

 افزایش 40 درصدی ثبت قراردادهای خدمات فنی و مهندسی

وی در خصوص آخرین وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: به دلیل امکاناتی که به وجود آمده است در خدمات فنی ومهندسی در نیمه نخست امسال شرایط بهتری داشته‌ایم. براساس آمار پنج ماه، در ثبت قراردادها بیش از 40 درصد افزایش داشته‌ایم.

افخمی‌راد در خصوص کالاهای صادراتی نیزگفت: محصولات پتروشیمی محور اصلی صادرات ما هستند و  فراورده‌هایی از جمله آهن و فولاد، کودهای معدنی و شیمیایی، پسته و مغز پسته و سیمان در زمره 10 قلم اول صادراتی کشور هستند.

رییس سازمان توسعه تجارت در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تسهیل تجاری در نیمه نخست امسال نیز گفت: بررسی تجارت ترجیحی در سازمان دنبال شده است و پس از برجام، مهمترین کار ما، الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی است.

وی ادامه داد: امیدواریم در این راه با کمک وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مربوطه بتوانیم هر چه زودتر به عضویت رسمی سازمان تجارت جهانی پذیرفته شویم چرا که هم اکنون عضو ناظر هستیم.

افخمی‌راد ادامه داد: در غیر اینصورت، با مشکلات مختلفی در حوزه تجاری مواجه خواهیم شد چرا که تنها اقتصاد بزرگ دنیا هستیم که خارج از سازمان تجارت جهانی فعالیت می‌کنیم.

وی گفت: اهمیت عضویت رسمی ایران به اندازه‌ای است که در سازمان توسعه تجارت، دپارتمان ویژه‌ای را تحت عنوان دفتر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی تشکیل داده‌ایم و اقدامات ارزشمندی انجام شده است تا مسیر عضویت رسمی ایران تسریع شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه