PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

بسته بندی کنسروی خرما راهی برای کاهش ضایعات

خرما یکی از محصولات عمده کشاورزی ایران و یکی از منابع مهم تحصیل ارز برای کشور می باشد. تاثیر محصول خرما در وضعیت اقتصادی کشور مسئله ای پر اهمیت است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اهمیت خرما از یک طرف به دلیل صادراتی بودن و از طرف دیگر بخاطر ارزش غذایی بالا و محصولات متنوع و متعدد دیگری است که از خرما به دست می آید.

سالانه مقادیر بسیار زیادی از خرمای تولید شده در کشور به دلیل بسته بندی و فرآوری نامناسب تبدیل به ضایعات می شود. بنابراین محققین به دنبال روش هایی برای افزایش ماندگاری این محصول بسیار مهم و استراتژیک هستند.

برای حفاظت از میوه خرما و افزایش ماندگاری آن می توان از روش های غیر حرارتی و حرارتی استفاد نمود. روش های حرارتی روش مناسبی برای افزایش ماندگاری میوه ها علی الخصوص میوه خرما هستند که این روش ها دارای مزایایی هستند مانند: رسیدگی مصنوعی، نابود کردن حشرات، کاهش بار میکروبی، غیرفعالسازی آنزیم هایی مانند پکتیناز و کاهش تانین.

شماتیک تولید کنسرو خرما در ادامه نشان خواهد داده شد. دماهای بالاتر از ۱۰۰درجه سلسیوس (دمای استریلیزاسیون) برای ضدعفونی خرما مناسب نیست زیرا دارای اثرات تخریبی بر ماندگاری آن می شود. بنابراین با انتخاب یک ترکیب مناسب از زمان و دما و همچنین حل کردن کاستی ها، می­توان به یک محصول ایمن رسید.

این محصول کنسرو شده که دارای همه مزایای روش های حرارتی می باشد می تواند دارای ماندگاری بالایی باشد (بیش از دو سال) که دلیل آن می تواند بسته بندی قابل اطمینان باشد.

کارخانه در حال تاسیس در ایران در زمینه کنسرو خرما

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه طرح فرآوری خرما در تبریز از جمله تفاهم نامه‌های بزرگی است که در صورت نهایی شدن امکان فرآوری تمام خرمای مصرفی کشور را در تبریز فراهم خواهد کرد گفت: نخستین خط تولید کنسرو خرما در تبریز راه ‌اندازی می‌شود که با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی داخلی این پروژه انجام می‌شود.

در صورت نهایی شدن این طرح امکان فرآوری تمام خرمای مصرفی کشور در تبریز فراهم می شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه