PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

تولید مواد اولیه‌ بسته ‌بندی‌های زیست تخریب‌پذیر

محققان دانشگاه صنعتی شریف در طرحی مشترک با یک شرکت فناور، نمونه‌هایی از پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر بر پایه‌ نشاسته‌ ترموپلاستیک و نانوالیاف طبیعی طراحی و تولید کردند.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، تولید مواد اولیه‌ بسته ‌بندی‌های زیست تخریب‌پذیربه روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ امیر قاسمی مجری طرح گفت: رزین نشاسته به عنوان زمینه‌ بسیاری از کامپوزیت‌های زیست تخریب‌پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال جذب رطوبت بالا و پایین بودن خواص مکانیکی، مانع از تولید انبوه این خانواده از پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر شده است.
وی افزود: تاکنون مطالعات گسترده‌ای برای رفع دو مشکل اساسی جذب رطوبت بالا و پایین بودن خواص مکانیکی رزین نشاسته صورت گرفته است که ترکیب نشاسته‌ ترموپلاستیک با پلیمرهای پایه نفتی و یا کامپوزیت سازی آن به عنوان دو راهکار اساسی برای رفع نقایص ذکر شده مطرح هستند.
قاسمی گفت: در این پژوهش تلاش شده است تا نانوکامپوزیتی بر پایه‌ نشاسته‌ ترموپلاستیک و نانوالیاف طبیعی سلولز ساخته شود تا علاوه بر رفع نقاط ضعف نشاسته‌ ترموپلاستیک وابستگی به منابع نفتی را نیز کاهش دهد.
بهبود خواص مکانیکی نشاسته‌ ترموپلاستیک با استفاده از نانوالیاف طبیعی سلولز، افزایش پایداری حرارتی، ارتقای زیست تخریب‌پذیری و رفع مشکل جذب رطوبت نشاسته‌ ترموپلاستیک از مهم‌ترین دستاوردهای این پژوهش است.
وی افزود: انجام این طرح علاوه بر ساخت نانوکامپوزیتی کاملاً زیست تخریب‌پذیر که وابستگی صنایع به منابع محدود نفتی را مرتفع خواهد کرد، نگرانی‌های دوستداران محیط زیست را از بابت بازیافت و دفع بخشی از زباله‌های شهری را از بین خواهد برد.
این تحقیقات به همت امیر قاسمی و در قالب پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر رضا باقری و با همکاری یک شرکت فناور در دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفته است.
این طرح همچنین به عنوان پایان‌نامه‌ مورد نیاز صنعت به تأیید ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو نیز رسیده است.
آیین نامه‌ حمایت از پایان نامه‌های مورد نیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه