PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

رشد ۱۲درصدی صادرات خرمای پیارم با بسته بندی مطلوب

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان از رشد 12 درصدی صادرات خرمای پیارم هرمزگان از ابتدای سال تاکنون خبر داد.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سعید مدرس گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۶۰ تن خرمای پیارم، مرغوبترین و گرانترین خرمای جهان به خارج از کشور صادر شده است. خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابلیت نگهداری طولانی مدت طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

مدرس افزود: سطح زیر کشت، بازاریابی مناسب و کیفیت بسته بندی علت افزایش صادرات خرمای پیارم است. از دو هزار و ۵۰۰ هکتار نخلستان‌های پیارم در حاجی آباد ۷۰ درصد آن معادل شش هزار تن سالانه صادر می شود. خرمای پیارم هرمزگان به امارات متحده عربی، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، روسیه، ارمنستان، تاجکستان و آسیای مرکزی صادر می شود.

وی عنوان کرد: شهرستان حاجی آباد در شمال هرمزگان با داشتن آب و هوای گرم و خشک، تنها منطقه کشت پیارم در ایران و هرمزگان است. در هرمزگان ۵۰ رقم خرما تولید می شود که ۱۰ نوع مرداسنگ، زرد، مضافتی، کریته، خنیزی، آل مهتری، زرک، خاصویی، هلیلی و پیارم آن صادراتی است. ایران بعد از کشور تونس دومین صادر کننده خرما در جهان است.

به گفته وی، هرمزگان با برداشت سالانه ۱۴۸ هزار تن خرما از ۳۸ هزار هکتار مقام چهارم تولید و مقام سوم سطح زیر کشت را دارد. برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز می شود و با برداشت پیارم در آبانماه پایان می یابد. سرانه مصرف خرما در کشور ۱۲ کیلوگرم، در هرمزگان ۱۴ و در جهان ۱۰ کیلوگرم است.
ضعف صنعت بسته بندی و صنایع تبدیلی یکی از بزرگترین معضلات صادرات خرما ایران است که سالهای سال از سوی رسانه ها و باغداران جنوب کشور بازگو می شود و متاسفانه مسئولین تا کنون توجه زیادی به این موضوع و بهبود شرایط نکرده اند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه