PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نگاهی به مزایای بسته‌بندی مقوایی از دیدگاه ساختاری

برای بررسی دنیای کارتن و مقوا و بسته بندی های مقوایی از این پس آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران و نشریه صنعت سوم بطور مشترک مطالب تخصصی به مخاطبان ارایه خواد نمود.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، کارتن یا جعبه مقوایی نوعی ظرف است که معمولا” از جنس مقوا است. این جعبه‌ها به منظور بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 مقوا نوعی کاغذ ضخیم است که توانایی حفظ شکل بیشتری نسبت به کاغذ عادی دارد. از آن برای بسته‌بندی، ساختن کاردستی، لوازم مصرفی با عمر کم و همچنین برای درزبندی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده می‌گردد. مقوای کنگره‌ای یکی از اجزای سریع الرشد صنعت کاغذ بوده‌ است. بیش از ۹۰درصد کالاهای بسته‌بندی شده، در جعبه ساخته شده‌ از مقوای کنگره‌ای حمل می‌شوند. علاوه بر غذاهای کنسرو شده، دیگر خوراک‌ها، گوشت‌ها، البسه، داروها، دستگاه‌ها، محصولات کاغذی، مواد لاستیکی و اقلام بیشمار دیگر و عملا همه نوع کالاهای سنگین مثل اثاثیه منزل، ماشین‌های شستشو و غیره، طی سال‌های اخیر در جعبه‌های مقوایی کنگره‌ای بسته‌بندی شده‌اند.

مصارف دیگر آن نیز شامل جعبه‌های کاهو، مرکبات و دیگر میوه‌جات و سبزیجات فاسد شدنی می‌باشند. به منظور بسته‌بندی ضربه‌گیر اجسام سبک وزن و سهولت جابجایی، به همراه مزیت‌هایی چون روش‌های مکانیکی باز کردن، پرکردن، بستن و جابجایی کارتن‌ها از مقوای کنگره‌ای استفاده می‌شود. استحکام مقوای کنگره‌ای نسبت به وزن آن زیاد است که‌ از ویژگی‌های این نوع مقواهاست، که علت آن، وجود ساختار کنگره‌ای می‌باشد. اکثر کاغذهای روکش از خمیر کرافت پر بازده تولید می‌شوند. اکثریت لایه‌های میانی کنگره‌ای، عمدتا از خمیرهای نیمه شیمیایی پهن‌برگان هستند. در سال‌های اخیر بخش قابل ملاحظه‌ای از لایه میانی کنگره‌ای را نیز از کاغذ باطله می‌سازند که لایه میانی باز یافتی می‌نامند.

 در ادامه مزایای بسته‌بندی مقوایی (کارتن بسته بندی) از دیدگاه ساختاری را بررسی میکنیم.

سبک بودن: بسته‌های ساخته شده‌ از وزن کمی ‌برخوردارند.

مقاومت: بسته‌های مقوایی در صورت استفاده‌ از تکنولوژی و کاغذ مناسب و افزودن مواد اضافی دیگر می‌توانند با مقاومت بسیار بالایی ساخته شوند. این بسته‌ها دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار، ضربه، پارگی و کشیدگی می‌باشند. دچار زنگ زدگی نیز نمی‌شوند.

یک تکه بودن: بسته‌های مقوا را از یک شیت (صفحه مقوا) تهیه می‌کنند.

تهویه هوا: این بسته‌ها را با توجه به نوع و نیاز محصول حفره دار تهیه کرد که‌این حفرات نقش قابل ملاحظه‌ای در کاهش مقاومت نخواهند داشت.

انعطاف‌پذیری: بسته‌بندی‌های مقوایی در برابر فشار و سایر نیروها قابلیت انعطاف دارند.

مستوی بودن: این بسته‌ها می‌توانند پس از ساخت به صورت مستوی یعنی به‌صورت اشکال منظم هندسی در آیند. این موضوع باعث کاهش حجم شده و سبب تسهیل در حمل و نقل (به دلیل برخورداری از شکل مناسب و منظم برای تشکیل واحد بار بسیار مناسب است) و کمک شایانی در انبارداری و در نهایت کاهش هزینه می‌شود.

عایق بودن: این گونه بسته‌ها قابلیت آن را دارند تا محصولات را به طور قابل ملاحظه‌ای از عوارض افزایش و کاهش دما حفظ نمایند.

قابلیت بسته‌بندی سایر محصولات: از این بسته‌ها برای بسته‌بندی اقلام بهداشتی، مواد سیال، سردخانه ای، مواد گرانولی و جنبنده، حتی مواد خطرناک و سمی ‌استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه