PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

کاهش قیمت تمام شده کاغذ در آینده نزدیک

 دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه هزینه‌های نقل و انتقال پول با لغو تحریم‌ها چهار تا 10 درصد کاهش می‌یابد، گفت: تغییر در هزینه‌ها تبعا باعث کاهش قیمت تمام شده به همین اندازه می‌شود.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بستهب ندی ایران، سید طاهر شبیری با بیان این‌که از حدود سه ماه پیش باید سفارش‌ها در بازار کاغذ و کارتن به رونق می‌افتاد، به ایسنا اظهار کرد: این اتفاق نیفتاده است اما طی دو - سه هفته گذشته شنیده‌ها حاکی از این است که مقدار کمی در بازار کارتن تحول ایجاد شده و این بازار رو به بهبود می‌رود.

وی با بیان این‌که تقویم عملیاتی تجاری ما و کارتن‌ساز‌ها مطابقت با میزان فروش فصلی در سال‌های گذشته ندارد، ادامه داد: به هرحال امیدواریم که این تحول جزئی شروع نقطه رشد در صنعت باشد و فقط محدود به انتهای سال نباشد اما در مورد کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه وضعیت تغییری نداشته است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره چاپ سالنامه‌ها و ویژه‌نامه‌های مطبوعاتی در انتهای سال بیان کرد: این موارد چیزی نیست که باعث تاثیر‌گذاری عمده در بازار بزرگ کاغذ چاپ و تحریر شود، چرا که افزایش فعالیت در صنعت چاپ و نشر مربوط به فرهنگ است و باید به فرهنگ کتابخوانی در تمام سال توجه کنیم.

شبیری با بیان این‌که قیمت‌ها در بازار کاغذ تغییری نداشته است، ادامه داد: با توجه به این‌که قیمت دلار در یک محدوده مشخص بالا و پایین شده و شرایط استفاده از اعتبار اسنادی (ال سی) هنوز به معنای این‌که بخواهیم بگوییم هزینه‌های نقل و انتقال پول کاهش پیدا کرده، فراهم نشده است و از سویی دیگر هیجان خاصی در بازار کاغذ وجود ندارد نمی‌توانیم انتظار کاهش یا افزایش قیمت کاغذ را داشته باشیم.

وی همچنین درباره‌ تاثیر لغو تحریم‌ها بر تولید و واردات کاغذ اظهار کرد: باید ببینیم از لحاظ عملی پس از لغو تحریم‌ها دقیقا چه اتفاقی می‌افتد و چند آیتم در این زمینه تاثیر‌گذار است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اضافه کرد: در ابتدا مسلما نوع کاغذی که به کشور وارد می‌شود به دلیل این‌که کشورهای اروپایی نیز به بازار کاغذ ایران بر می‌گردند تغییر خواهد کرد و کیفیت کاغذهای وارداتی به دلیل افزایش قدرت انتخاب متفاوت می‌شود.

شبیری با بیان این‌که در زمان لغو تحریم‌ها هزینه اضافی برای نقل و انتقال پول از طریق کشور واسطه پرداخت می‌شد، بیان کرد: این هزینه بین چهار تا 10 درصد بود که اگر حذف شود تبعا در قیمت تمام شده تاثیر‌گذار خواهد بود و ممکن است نرخ را در همین حدود کاهش دهد.

وی با بیان این‌که در صورت حذف محدودیت‌های نقل و انتقال، پول سریع‌تر به دست تامین‌کننده می‌رسد، گفت: به این ترتیب اعتبارات تجاری در کشورمان دوباره احیا می‌شود، چرا که نقل و انتقال پول به جای سیستم‌های واسطه‌گری از سیستم‌های امین بانکی انجام می‌شود که این موضوع روی روابط تجاری ما تاثیری مثبت می‌گذارد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران، تصریح کرد: از سوی دیگر مراجعه به بانک‌ها برای دریافت ارز و حواله آن به خارج از کشور کاهش می‌یابد و دولت می‌تواند از این توانایی بانک‌ها استفاده کرده و آن را در جاهای دیگری که بیشترتاثیر‌گذار باشد، مورد استفاده قرار دهد.

شبیری همچنین با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی عملیات تجاری در کشور عنوان کرد: هرکسی که وارد بحث واردات می‌شود، باید مسئولیت کالایی که وارد می‌کند بپذیرد؛ در زمان تحریم با توجه به محدودیت عرضه از کشورهای مختلف برخی افراد غیرحرفه‌ای به بازار کاغذ ورود و به دلیل مطلوبیت بازار نسبت به سفارش و عرضه گریدهای پایین‌تری از برندهای معتبر اقدام کردند که این موضوع هم به اعتبار تاجر اصلی صدمه زده و بازار او را خراب می‌کند و هم باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به برند مورد نظر می‌شود.

وی با بیان این‌که در پی مذاکرات با وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شد که کاغذ مشمول استاندارد اجباری شده و در مبادی ورودی مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: در پی این موضوع باید شفاف‌سازی توسط دولت انجام بگیرد و هر شخصی مسوولیت کالایی که وارد می‌کند بپذیرد، به این معنی که شرکت واردکننده، تولیدکننده، کشور مبدا و مشخصات کاغذ در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همه قابل دسترسی باشد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در ادامه با انتقاد از نگاه صادراتی حاکمیت به همه صنایع از گذشته تاکنون، افزود: غالبا مسئولان برای الویت‌دهی به تامین منابع مالی، تامین پشتیبانی فنی و ارزش‌گذاری در صنعت، نگاه ویژه صادراتی به محصول آن صنعت دارند و این در حالی است که برخی صنایع مثل کارتن‌سازی صرفا صنایع واسطه هستند و به دلایل مختلف، قابلیت مناسبی برای صادرات ندارند.

شبیری بیان کرد: اگر بخواهیم به دلیل صادرات، اعتبار و تسهیلات در اختیار این بخش‌ها قرار دهیم، سایر بخش‌های خدماتی و تبدیل، محجور می‌شود و به همین دلیل باید این نگاه را اصلاح کنیم. اما از سوی دیگر توجه ویژه به بخش بسته‌بندی کالاهای صادراتی می‌تواند بسیار مهم باشد که متاسفانه این امر در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته و فرسودگی بیش از حد ماشین‌آلات و حجم عظیم نیروی شاغل در این بخش، نیازمند به برنامه‌ریزی دقیق، جامع و توانمند برای رسیدن صنعت چاپ و نشر به جایگاه خود در منطقه هستیم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه