PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار گنجاندن یارانه کاغذ درلایحه بودجه شد

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خواستار گنجاندن یارانه کاغذ را در لایحه بودجه سال آینده شد و گفت: این کمیسیون سعی می کند این موضوع را در پیشنهادهای خود به دولت برای بودجه مطرح کند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر افزود: لایحه بودجه در واقع یک برنامه درآمد هزینه است و دولت درآمدهایی را پیش بینی و موارد مصرف آن را تعیین می کند.

وی بیان کرد: اگر مصرف جدیدی برای درآمدهای دولت مانند یارانه کاغذ در نظر گرفته شود باید از مصارف در بخش دیگر کم شود و میزانی که بابت یارانه کاغذ از درآمد دولت کسر شده، در جای دیگر جبران شود که کاری دشوار است.

وی اظهار کرد: پیشنهاد می شود افرادی که در این موضوع دخیل هستند، بسته پیشنهادی خود برای یارانه کاغذ را در شرایط فعلی که دولت در حال تنظیم لایحه برای بودجه سال آینده است، ارائه دهند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت صنعت چاپ و بسته بندی در کشور گفت: متاسفانه به دلیل کوتاهی هایی که پیشتر در صنعت چاپ شده، بسیاری از فرصت ها از دست رفته و دیگران از آن بهره گرفته اند.

وی اظهار کرد: ایران در صنعت چاپ سابقه 200 ساله دارد اما با توجه به پیشرفت های انجام گرفته در این صنعت و بهره گیری از فناوری های جدید، کار در این حوزه بسیار دشوار شده است.

وی بیان کرد: در اوایل انقلاب بسیاری از کتابهای فارسی زبان مربوط به کشورهای همجوار ایران به ویژه افغانستان در داخل کشورمان به چاپ می رسید ولی به دلیل فرصت سوزی هایی که در زمینه صنعت چاپ انجام گرفت امروزه کتابهای فارسی زبان کشورهای همسایه ایران در ترکیه چاپ می شود و بازار صادراتی صنعت چاپ ایران در حال از دست رفتن است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود ظرفیت های فوق العاده در صنعت چاپ، تنها 10 درصد از نیازهای حوزه چاپ و بسته بندی شامل کتابهای غیردرسی، کتابهای درسی، مجلات و نشریات در داخل کشور و 90 درصد دیگر نیازهای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و فرهنگی ایران در این بخش در خارج از کشور تامین می شود.

وی گفت: یکی از مهمترین دلایل مشکلات فعلی صنعت چاپ در کشور این است که چاپ را نه یک صنعت بلکه یک بخش فرهنگی و خدماتی به شمار آورده اند لذا فعالان این بخش از تسهیلات دولت برای رونق فعالیت صنعتی خود بی بهره اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه های سربار صنعت چاپ در کشور بسیار زیاد و به 126 درصد رسیده است لذا این هزینه ها مانع بزرگی در مسیر رشد صنعت چاپ شده و آن را به افول کشانده است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه