PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

تولید کاغذ مادام العمر!

دانشمندان چینی یک روش کم‌هزینه و زیست‌سازگار برای تولید نوعی کاغذ قابل نوشتن مجدد طراحی کرده‌اند که به طور چشمگیری می‌تواند ضایعات کاغذ را کاهش دهد.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، محققان دانشگاه شاندونگ چین با استفاده از اکسید تنگستن و یک پلیمر رایج در صنعت غذا و دارو توانستند این ماده جدید را تولید کنند.

جهان حتی در عصر دیجیتالی حاضر نیز بر کاغذ و جوهر تکیه دارد که در انتها سر از محل‌های دفن زباله و مراکز بازیافت در می‌آورند.

محققان با ترکیب اکسید تنگستن دارای درجه سمیت کم با پلیمر پلیوینیل‌ پیرولیدون توانستند یک غشا تولید کنند و به منظور چاپ بر روی آن، برای 30 ثانیه یا بیشتر تحت نور فرابنفش قرار دادند که با این کار، غشا از رنگ سفید به آبی پررنگ تغییر کرد.

آن‌ها به منظور چاپ تصویر یا کلمات روی این غشا، از یک شابلون استفاده کردند تا تنها بخش‌های خاصی به رنگ آبی دربیاید. برای پاک کردن این تصاویر نیز می‌توان این ماده را برای یک تا دو روز در شرایط محیطی قرار داد.

محققان برای سرعت بخشیدن به فرآیند پاک کردن، حرارت را نیز اضافه کردند و توانستند موارد چاپ شده را طی 30 دقیقه حذف کنند.

همچنین با افزودن مقادیر کمی پلی اکریلونیتریل به ماده می‌توان موارد چاپی را تا 10 روز حفظ کرد.

آزمایشات نشان داد که می‌توان تا 40 بار روی این ماده چاپ کرده و آن را پاک کرد.

سالهاست که جهان به دنبال راههایی برای کاهش ضایعات کاغذ و افزایش بازیابی آن‌ها هستند. در حال حاضر میزان کاغذ بیشتری نسبت به سایر مواد ترکیبی بازیابی می‌شود.

این دستاورد به ذخیره انرژی، آب، فضای دفن زباله و کاهش انتشارات گلخانه‌ای کمک خواهد کرد. همچنین ضایعات کمتری تولید خواهد شد زیرا کاربران می‌توانند بارها از یک کاغذ استفاده کنند و سپس آن را به مراکز بازیافت بفرستند.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه