PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

ابداع کاغذ چند بار مصرف ساخته شد

محققان کاغذی ساخته اند که می توان به وسیله اشعه UV روی آن چاپ کرد و سپس به وسیله گرما، موارد چاپ شده را پاک و دوباره از کاغذ استفاده کرد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، محققان دانشگاه شاندونگ در چین و دانشگاه ریورساید در کالیفرنیا اعلام کرده اند راز فناوری تولید چنین کاغذی یک ماده شیمیایی با قابلیت تغییر رنگ است.

یادونگ یین پروفسور شیمی در دانشگاه ریورساید کالیفرنیا و یکی از مولفان تحقیق می گوید: می توان کاغذ معمولی را با لایه نازکی از این ماده شیمیایی پوشاند و آن را به برگه ای چندبار مصرف با قابلیت چاپ نوری تبدیل کرد. اما مهمترین بخش کار ما ساخت نوع جدیدی از سیستم های تغییر رنگی است که در معرض نور از حالتی به حالت دیگر تغییر می کند.

فرایند پاک کردن این چاپ نوری نیز ساده است. به طوریکه با گرما دادن به کاغذ در دمای ۱۲۰ درجه می توان مطالب چاپ شده روی آن را پاک کرد. به گفته محققان می توان بیش از ۸۰ مرتبه روی چنین کاغذی چاپ و سپس آن را پاک کرد.

این پوشش حاوی دونوع ذره است. نخست ماده ای به نام Prussian blue که رنگ دانه آبی غیر سمی است و هنگام دسترسی به الکترون بی رنگ می شود. ماده دیگر دی اکسید تیتانیوم است که در برابر نورUV فعل و انفعالات شیمیایی را سریعتر می کند.

به گفته پروفسور یین این کاغذ قابلیت های مختلفی دارد. می توان از آن برای تولید روزنامه، مجله، پوستر، حسگرهای اکسیژن و برچسب های مختلف استفاده کرد. در همه این موارد اطلاعات به صورت موقت مورد نیاز است و می توان موارد چاپ شده را پاک کرد.

این تحقیق تاثیرات مهمی در بعد اقتصادی و حفظ محیط زیست دارد. در حال حاضر تولید و دور ریز کاغذ در دنیا تاثیر منفی زیادی روی محیط زیست دارد. همچنین یکی از بزرگترین منابع آلودگی صنعتی است. به طوریکه کاغذهای دورریز ۴۰ درصد زمین های محل دفن زباله را اشغال کرده اند. حتی بازیافت کاغذ نیز مخرب است زیرا ابتدا باید جوهر روی کاغذ پاک شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه