PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

صادرات کاغذ ایرانی به چین،‌ مکزیک و غنا

رئیس جدید کارخانه چوپ و کاغذ مازندران از صادرات کاغذهای تولید این کارخانه به چین،‌ مکزیک و غنا خبر داد و از حمایت دولت از واردات کاغذ انتقاد کرد.

 به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، محمد شیخ مونسی از صادرات محصولات این کارخانه به خارج از کشور خبر داد و گفت‌: طی چند ماه گذشته این شرکت موفق به صادرات کاغذهای خود به کشورهای متعدد از جمله مکزیک و غنا شده است‌، هم‌چنین برنامه‌ای نیز برای صادرات کاغذ به کشور چین در دست اجرا داریم.

وی افزود:‌ در خصوص صادرات به چین‌، خوشبختانه مذاکرات در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده و کلیه فاکتورهای کیفی کاغذهای این شرکت مورد تأیید طرف چینی قرار گرفته است،‌ بنابراین تا دو ماه آینده اولین محموله صادراتی کاغذهای فلوتینگ شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به کشور چین ارسال خواهد شد.

شیخ مونسی با اشاره به آینده صنعت کاغذ در کشور تصریح کرد:‌ متوسط مصرف سرانه جهانی کاغذ و مقوا 55 کیلوگرم است. سرانه مصرف کاغذ در ایران نیز حدود 25 کیلوگرم است. از طرفی میزان مصرف کاغد یکی از شاخصه‌های توسعه اقتصادی و فرهنگی است، لذا با توجه به برنامه توسعه پنج ساله ششم که در آن رشد اقتصادی حدود هشت درصد دیده شده است، در صورت تحقق این رشد اقتصادی سرانه مصرف کاغذ و مقوا در کشور رشد نسبتاً بالایی خواهد یافت که به تبع آن تولید این کاغذها در کشور همراه با مصرف آن افزایش می‌یابد.

وی با انتقاد از واردات بی‌رویه کاغذهای چاپ و تحریر مازاد بر نیاز داخلی گفت:‌ در مقوله اقتصاد مقاومتی و شاخص‌های مربوط به آن متاسفانه توجهی به تولید داخلی کاغذهای روزنامه،‌ چاپ و تحریر نشده است و بجای حمایت از تولید داخلی این کالاها، به شدت از واردات آن‌ها حمایت می‌شود.

شیخ‌مونسی با اشاره به تعرفه واردات کاغذ گفت:‌ مجموع تعرفه‌های واردات و ارزش افزوده کاغذهای روزنامه،‌ چاپ و تحریر 5 درصد است که در میان کشورهای جهان تقریباً پایین‌ترین تعرفه است، در صورتی که حداقل این تعرفه‌ها برای واردات مواد اولیه،‌ قطعات و تجهیزات کارخانجات تولید کننده کاغذ 14 درصد است که این کاملاً با اهداف اقتصاد ‌مقاومتی مغایرت دارد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه