PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

خداحافظی کاندیداهای انتخابات با تبلیغات کاغذی/ گرانی کاغذ مشکل‌ساز شد!

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به کاهش قابل ملاحظه تبلیغات کاغذی در جریان رقابت‌های امسال انتخابات ریاست جمهوری گفت: افزایش قیمت کاغذ، چند قطبی بودن فضای انتخابات و شفاف شدن هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها از عوامل کاهش تبلیغات کاغذی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به کاهش قابل ملاحظه تبلیغات کاغذی در جریان رقابت‌های امسال انتخابات ریاست جمهوری گفت: افزایش قیمت کاغذ، چند قطبی بودن فضای انتخابات و شفاف شدن هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها از عوامل کاهش تبلیغات کاغذی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، طاهر شبیری  با اشاره به اینکه در رقابت‌های انتخابات امسال به جز یکی از کاندیداها در مورد سایر کاندیداها تبلیغات کاغذی چندانی مشاهده نمی‌شود، افزود: افزایش قیمت کاغذ یکی از عواملی است که باعث شده تبلیغات کاغذی کاندیداها، چاپ پوستر، تصویر و بولتن‌های تبلیغاتی آنها به شدت کاهش یابد.

وی گفت: از سوی دیگر شیوه سرمایه‌گذاری در تبلیغات انتخابات نیز تغییر کرده است. به طوری که میزان شفافیت در هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها به نسبت دوره‌های قبل بیشتر شده است و در شرایطی که مردم هم تحت فشار اقتصادی زیادی هستند اکثر کاندیداها ترجیح دادند که تبلیغات کاغذی چندانی نداشته باشند. هم‌اکنون شواهد نشان می‌دهد از هشت نامزد انتخابات هفت نامزد استفاده چندانی از تبلیغات کاغذی نمی‌کنند.

وی افزود: شفافیت در هزینه‌های تبلیغاتی باعث کاهش ریخت و پاش‌ها در جریان تبلیغات انتخاباتی شده است و کاندیداها نیز ترجیح می‌دهند طوری تبلیغات کنند تا بعدا اگر در مورد هزینه‌های تبلیغاتی از آنها سوال شد مشکلی نداشته باشند.

شبیری با اشاره به اینکه چند قطبی بودن فضای انتخابات نیز روی تبلیغات کاندیداها به ویژه تبلیغات کاغذی تاثیر منفی گذاشته است، گفت: آماری دقیقی از میزان مصرف کاغذ در تبلیغات کاندیداها وجود ندارد اما برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تبلیغات انتخابات امسال مصرف کاغذ 70 درصد نسبت به انتخابات سال 1388 کاهش یافته است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا افزود: زمانی که هیجان انتخابات بالا و فضا نیز دوقطبی باشد، میزان تبلیغات کاغذی هم افزایش می‌یابد که در حال حاضر شاهد چنین وضعیتی نیستیم.

او با اشاره به اینکه عمده کاغذهای مصرفی در تبلیغات انتخاباتی کاغذهای وارداتی هستند، گفت: میزان مصرف کاغذ در تبلیغات انتخاباتی تاثیری بر فعالیت‌ کارخانه‌های تولید کاغذ داخلی ندارد و فصل فروش کارخانه‌ها مربوط به تابستان و پاییز می‌شود.

شبیری در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد یکی از گروه‌های محیط زیستی برای کاهش مصرف کاغذ در جریان تبلیغات انتخاباتی عملی شده است؟ گفت: پیشنهاد این گروه پیشنهاد خوبی بود. اما بعید می‌دانم کاهش مصرف کاغذ در تبلیغات کاندیدها به دلیل این پیشنهاد بوده است. به هر حال افزایش شدید قیمت کاغذ و همراهی با مردم در شرایط اقتصادی کنونی هرچند به ظاهر باعث شده تا مصرف کاغذ در تبلیغات انتخابات امسال با کاهش زیادی مواجه شود. به طوری کلی در فضای امروز مردم دیگر به عکس یا پوستر یک کاندیدا رای نمی‌دهند بلکه مهم برنامه‌ها و راهکارهای کاندیداها است.

به گزارش ایسنا، جمعی از تشکل‌های غیردولتی زیست‌ محیطی و رسانه‌های خبری پنجم خرداد ماه امسال در بیانیه‌ای خواستار کاهش استفاده نامزدهای انتخابات از کاغذ برای تبلیغات خود شدند. در بخشی از بیانیه این تشکل‌ها و رسانه‌ها آمده بود که "طبق برآورد کارشناسان به ازای تولید هر تن کاغذ حدود 17 اصله درخت تنومند باید قطع شود، حال خودتان قضاوت کنید که برای انتخابات پیشرو معادل چند درخت تنومند باید برای تبلیغات نامزدهای انتخابات قطع شود."

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه