PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

کاغذ گلاسه و کپی همچنان در نوبت ترخیص گمرک

حسن میرباقری؛ رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به عدم ترخیص کاغذ گلاسه و کپی از بندر شهیدرجایی گفت: هزاران تن کاغذ گلاسه و کپی در توسط واردکنندگان به گمرک کشور وارد شده است که به دلیل عدم ناهماهنگی در سازمان‌ها و ارگان‌ها همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

به گزارش آژانس خبر یچاپ و بسته بندی ایران، حسن میرباقری با بیان اینکه بازار کاغذ در روزهای اخیر دچار ثبات قیمت شده است، عنوان کرد: افزایش قیمت روزهای اخیر نرخ دلار در کشور همچنین تغییر نرخ ارز مبادله‌ای موجب شد که بازار کاغذ در بخش‌های مختلف دچار نوسان قیمت شود.

وی ادامه داد:‍‍ کارشناسان گمرک بر این باور هستند که کاغذ کپی برای حوزه چاپ کاربرد ندارد و مصارف تجاری دارد در حالی که اینگونه نیست و بخش عمده‌ای از این کاغذها برای حوزه نشر و کارهای مختلف چاپی استفاده می‌شود.

میرباقری با اشاره به برخی استدلال‌ها درباره عدم ترخیص این کاغذها، به ایبنا گفت: کاغذهای کپی در دو بخش چاپ دیجیتال و افست استفاده می‌شود و مرزبندی برای این دو حوزه کاری در نهایت به ضرر دست‌اندرکاران و فعالان حوزه چاپ و نشر می‌شود.

وی تاکید کرد: این زمینه اداره گمرک از سازمان استاندارد که مرجع این حوزه به شمار می‌آید، ‌خواسته است که درباره مصرفی بودن این کاغذ برای حوزه چاپ اظهارنظر کند، اما سازمان استاندارد می‌گوید که اینکار را انجام نمی‌دهند و اغلب واردکنندگان در بندر شهید رجایی بلاتکلیف هستند.

میرباقری همچنین درباره ورود کاغذ گلاسه از گمرک به کشور نیز توضیح داد: پیش از این مباحثی درباره افزایش تعرفه واردات کاغذ گلاسه از 5 درصد به 10 درصد مطرح شده بود که این افزایش تعرفه اما و اگرهایی را به همراه دارد و به همین دلیل بخش عمده واردات این کاغذ نیز در انبارهای گمرک قرار دارد و ترخیص نمی‌شود.

به گفته رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، در این زمینه باید وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه زودتر در تعامل با گمرک جمهوری اسلامی ایران به تفاهم برسد تا علاوه بر اینکه این دو نوع کاغذ به بازار تزریق می‌شود در کنار افزایش نرخ دلار به دلیل کمبود عرضه در بازار، با افزایش نرخ کاغذها روبرو نشویم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه