PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

دیوار بلند گمرک مقابل وارد کنندگان کاغذ

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به بلاتکلیفی وضعیت کاغذ گلاسه در گمرک گفت: با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر تسهیل شرایط ترخیص کاغذ گلاسه از بندر شهید رجایی متاسفانه گمرک کشور هیچ همراهی برای اینکار انجام نمی‌دهد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی یران، حسن میرباقری؛ رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا متاسفانه از بهمن ماه سال گذشته جمعی از واردکنندگان کاغذ گلاسه با مشکلات جدی برای ترخیص کالاهای خود روبرو هستند و با وجود پیگیری‌های لازم برای رفع مشکل هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی ادامه داد: اداره گمرک از سازمان ملی استاندارد خواسته است درباره مصرفی بودن کاغذ گلاسه اظهارنظر کند تا از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده جلوگیری شود، در هفته‌های اخیر نیره پیروزبخت؛ رییس سازمان استاندارد به اداره گمرک نامه نوشت و به صراحت گفت که تعیین ماهیت نوع کاربرد کالا به عهده مجموعه ما نیست و این کار را انجام نمی‌دهد.

میرباقری با بیان اینکه معاون اداره ارزش افزوده نیز 31 اردیبهشت ماه امسال به گمرک جمهوری اسلامی برای حل این مشکل نامه نوشته است، گفت: این اداره به صراحت گفته است که کاغذ گلاسه مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود اما با این حال گمرک اذعان می‌کند که ترخیص کاغذهای گلاسه را انجام نمی‌دهیم و با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد این موضوع بلاتکلیف مانده است.

وی با بیان اینکه در نشست کارگروه تنظیم بازار با حضور نمایندگان حوزه‌های مختلف چاپخانه‌داران، ناشران و فعالان حوزه کاغذ نیز درباره این موضوع بحث شده است، یادآور شد: در این نشست کاربرد کاغذ گلاسه برای مصارف چاپ و حوزه نشر به تصویب رسید و نتیجه آن به معاون اداره گمرک ارسال شد اما متاسفانه دست‌اندرکاران این مجموعه اهمیتی به نامه‌نگاری‌ها نمی‌دهند.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به ورود چندین هزار تن کاغذ گلاسه در بندر شهید رجایی، عنوان کرد: ناشران و چاپخانه‌داران به شدت به این کالا نیاز دارند و بخش زیادی از کاغذ مورد نیاز و مصرفی این گروه در پشت درهای گمرک باقی مانده است و نمی‌دانیم چه کاری باید انجام بدهیم.

میرباقری با اشاره به نامه دیگری از سوی سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: اکنون بازار گلاسه بسیار متشنج است و مشتریان نیز سردرگم هستند زیرا بیش از پنج ماه است که کالاها در گمرک باقی مانده است و ما با کمبود کاغذ در این حوزه روبرو هستیم و از آنجایی که این کاغذ در حوزه چاپ و نشر مثل کتاب‌های کودک، کتاب‌های نفیس و بسیاری از نشریات استفاده می‌شود مشتریان به طور جدی به این کالا نیاز دارند.

به گفته وی، نگهداری کاغذها در انبار گمرک هزینه‌های زیادی به همراه دارد که شامل هزینه انبار و انباشت سرمایه همچنین بالا رفتن قیمت کاغذ گلاسه در آینده نزدیک می‌شود. تبعاتی که در انتها فقط به مصرف‌کننده اصلی آسیب می‌رساند و مشخص نیست که برای حل این مشکل باید به کدام نهاد یا مجموعه‌ای مراجعه کنیم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه