PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

جشنواره صنعت چاپ می‌تواند تحرک را به این صنعت بازگرداند

رضا منصوری،‌ عضو شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ گفت: برگزاری کلان جشنواره صنعت چاپ به این صنعت تحرک می‌دهد، با این حال برای برگزاری استانی آن نیازمند بسترسازی‌های جدی و علمی است.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، رضا منصوری، عضو شورای سیاستگذاری با بیان اینکه برگزاری جشنواره صنعت چاپ ویترینی برای نایش دستاوردهای این صنعت است، اظهار کرد: جشنواره صنعت چاپ، فرصتی برای تبادل تجربه میان فعالان صنعت چاپ و گره خوردن دانش و هنر است که راه را برای توسعه کمی و کیفی این صنعت باز می‌کند. برگزاری سیمنارها، نشست‌ها و همایش‌ها به پیشرفت این صنعت کمک خواهد کرد و می‌تواند تحرک را به صنعت چاپ بازگرداند.


وی افزود: جشنواره پانزدهم مانند هر دوره تفاوت‌های کمی و کیفی دارد و مواردی که در دوره‌های قبل نیاز به اصلاح داشتند، تغییر یافته‌اند. در این دوره فراخوان و اطلاع‌رسانی نسبت به دوره‌های گذشته بهتر انجام شده است. همچنین داوری‌ها نیز با نگاهی علمی‌تر و امروزی‌تر آثار را بررسی می‌کنند و نگاه عادلانه و کارشناسانه‌تری را شاهد هستیم.


منصوری با بیان این‌که باید نظرسنجی‌هایی انجام بگیرد تا فرصت‌ها و چالش‌های هر دوره بررسی شود، گفت: استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان صنعت چاپ و به ویژه خبرنگاران از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید به نیروهای جوان و خلاق اجازه فعالیت بدهیم.


برگزاری جشنواره صنعت چاپ با رویکرد ملی


این فعال صنعت چاپ با اشاره به استانی شدن جشنواره صنعت چاپ گفت: معتقدم این جشنواره باید با رویکرد ملی برگزار شود و فرصتی باشد تا کیفیت آثار در سطح کلان مورد بررسی قرار گیرد. با استانی شدن این جشنواره، بسیاری از آثار به جای این‌که در سطح ملی مورد ارزیابی قرار بگیرند در سطح استان دیده می‌شوند و این امر از کارکرد جشنواره می‌کاهد. همچنین در امر برنامه‌ریزی نیز باید به تمام فرایندها توجه شود تا در نظارت و کنترل دچار مشکل نشویم.


منصوری افزود: باید ارزیابی کنیم و نقد و بررسی شود که کارکردها جشنواره و تاثیر آن چه بوده است. در نهایت با تجزیه و تحلیل می‌توانیم در مرحله برنامه‌ریزی تجربه موفق داشته باشیم و به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. توجه به نظرات صاحب‌نظران در بدنه تصمیم‌گیری و اجرایی و بالا بردن ظرفیت‌های علمی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین روست که نگاه استانی به جشنواره نیازمند بسترسازی‌های گسترده و جدی است.


عضو شورای سیاستگذاری جشنواره صنعت چاپ با بیان این‌که نباید کار چنین جشنواره‌ای تنها به یک روز اختصاص یابد، گفت: حتما باید کارگاه و نمایشگاهی از آثار برتر جشنواره، همچنین نشست و جلسه‌هایی در کنار آن برگزار شود و یک مراسم دو ساعته مطمئنا از کیفیت و کمیت آن می‌کاهد. باید تمامی آثار انتخابی را در سطح استان‌های دیگر نیز در یک محیط گردآورد و به کارشناسان و متخصصان حداقل یک هفته فرصت دهند تا در کنار نمایش آثار، ویژگی‌ها و شاخص‌های انتخاب برترین‌ها توضیح داده شود. ویژه‌نامه‌هایی نیز باید منتشر شود و به معرفی برترین‌ها بپردازد.


منصوری با اشاره به این‌که برخی این صنعت را سنتی نگه داشته‌اند، اظهار کرد: فرهنگسازی در حال شکل‌گیری است و خوشبختانه برای اولین بار شاخص‌های ارزیابی و شیوه شرکت مشخص شد و باید آیین‌نامه‌ای مشخص و مدون برای انتخاب آثار برتر تدوین شود. باید پایش و کنترل فرایندها و استانداردها را در نظر بگیریم و انتخاب آثار برداشت و سلیقه شخصی در کار نباشد تا اصول حرفه‌ای رعایت شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه