PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

برند‌های صنعت چاپ ایرانی در بازار جهانی کم اقبال هستند

علی ظریف کارشناس و مدرس چاپ با بیان این‌که توسعه فناوری در بازار چاپ ایران به هیچ وجه با میزان تقاضا در این حوزه همخوانی ندارد، گفت: جای بسیاری از فناوری‌های جدید در ایران خالی است.

 
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، ظریف درباره میزان تحقق شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در صنف چاپ اظهار کرد: سایه سنگین تحریم‌های بین‌المللی طی 8 سال اخیر، روند توسعه صنعت چاپ را مختل ساخته و نوسان شدید نرخ ارز، بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای توسعه کسب و کار و خرید فناوری‌های جدید در این حوزه زمین‌گیر کرده است.
 
وی ادامه داد: زمانی که دلار 1000 تومان و کمتر از آن قیمت داشت ، چاپخانه‌داران ایرانی توانایی خرید فناوری‌های چند میلیون دلاری را نداشتند، امروز با دلار 3000 تومانی و مشکلات خرید غیرمستقیم و واسطه‌ای با حداقل 20 درصد افزایش قیمت مسلما کار دشوار تر شده است.

این کارشناس حوزه چاپ عنوان کرد: اُفت سفارش‌های چاپی در همه چاپخانه‌ها حتی در چاپخانه‌های بسته‌بندی، طی دو سال اخیر زیاد بوده و چاپ صنعتی را با رکود نسبی مواجه کرده است.
 
ظریف عنوان کرد: ناگفته نماند که شرایط دشوار خریدهای خارجی و افزایش قیمت دلار در برخی موارد منجر به بازگشت برخی سفارش‌های خارجی به چاپخانه‌های داخل شد. حتی معدود تولیدکنندگانی هم هستند که ترجیح می‌دهند مواد اولیه تولیدی خود را برای کسب سود بیشتر ارزی، به بازارهای چاپ و بسته‌بندی خارجی عرضه کنند که همین اقدام منجر به افزایش 30 درصدی قیمت این محصولات در بازار داخلی شده است.
 
این مدرس چاپ ادامه داد: هر چند ریشه این مشکلات را باید از ابعاد گوناگون و در سال‌های قبل جست‌وجو کرد اما در این میان، نباید نقش منفعلانه متولی صنعت چاپ را در بروز و ظهور این مشکلات طی سال‌های اخیر نادیده گرفت. بدیهی است با این شرایط، تفسیر واژه همدلی با صنعت، شعار بوده و مفهوم آن فاقد ضمانت اجرایی است. بنابراین نبود توان سرمایه‌گذاری و همچنین نبود رقابت مؤثر، باعث اُفت جایگاه صنعت در منطقه و نزول به سهم یک در صد شده است. این در حالی است که ما جایگاه مقام نخست در چشم‌انداز 1414 را در ذهن می‌پرورانیم.
 
وی با اشاره به مشکلات پیش‌پای صنعت چاپ، توضیح داد: متأسفانه سال‌هاست که صنایع تفکیک‌ناپذیر چاپ و بسته‌بندی در ایران فاقد برنامه توسعه راهبردی هستند و این سوء تدبیر به واسطه تنوع زیرساخت این صنایع، صدمات جبران‌ناپذیری بر اقتصاد سایر صنایع منتفع از خدمات آنها وارد ساخته است. توسعه ناموزون و فاقد رویکرد راهبردی در صنعت چاپ و به‌ویژه در حوزه چاپ و بسته‌بندی، تولیدکنندگان داخلی را در انتخاب بسته‌بندی‌های مطلوب و استاندارد محدود ساخته است. نتیجه این کمبود و نارسایی در بازارهای داخلی و خارجی نمایان شده و منجر به کاهش اقبال برندهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی حتی در کشورهای عراق و افغانستان در کنار برندهای ترکیه می‌شود.
 
ظریف ادامه داد: به بیان دیگر، توسعه فناوری‌ها در بازار چاپ و بسته‌بندی ایران و کیفیت و کمیت تولیدات در این بازار، به هیچ وجه با میزان و تنوع تقاضا همخوانی ندارد و جای بسیاری از فناوری‌های جدید در ایران خالی است. در این میان این پرسش باقی است که برنامه توسعه راهبردی دولت برای صنعت وزین و تاثیرگذاری مانند صنعت چاپ چه بوده است و تاکنون چه اقداماتی از آن به مرحله اجرا رسیده است.
 
این پیشکسوت حوزه چاپ افزود: موانع و مشکلات صنعت چاپ قابل ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی است و همدلی و همیاری دولت با اقدامات اجرایی و راهبردی سنجیده می‌شود. اما شاید در چند سطر بتوان برخی کاستی‌ها و نبود عوامل مؤثر از سوی دولت را برشمرد.

او نبود نگاه صنعتی و بکارگیری ساز و کارهای صنفی را نخستین عامل دانست و گفت: چاپ در دنیا جزو پنج صنعت مادر تلقی می‌شود. از سوی دیگر نبود شناخت کافی از ظرفیت‌ها و تاثیرات صنعت چاپ به‌عنوان یک صنعت بین صنایعی نیز عامل بسیار موثری است.

نبود تسهیلات و ابزارهای انگیزشی برای سرمایه‌گذاران حوزه چاپ سومین دلیلی بود که ظریف عنوان کرد. او ادامه داد: نیاز به تغییرات لازم در مکانیزم گمرکات با هدف سهولت در امر واردات و صادرات کالاهای چاپی و نبود هماهنگی با صنوف مرتبط در صنعت با هدف یکپارچه‌سازی و ایجاد تشکل‌های جامع عوامل دیگری است که می توان به آن ها اشاره کرد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه