PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

روند بی‌نتیجه در صنعت چاپ

با توجه به پیشرفت صنعت چاپ در دنیا، ایران همچنان روش سنتی خود را پیش گرفته است.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران؛ صنعتی که همواره در راستای توسعه علم و فرهنگی قدم برداشته و جزئی از نیاز و ضروریات جامعه محسوب می‌شود برای چاپ و نشر کتاب یک اساس و پایه است که در ایران شناسنامه و تاریخچه‌ای دیرینه دارد. تاریخ صنعت چاپ در ایران به 5 قرن پیش از میلاد یعنی زمان هخامنش و مهرهای سلطنتی می‌رسد که برای تایید احکام و فرمان‌های حکومتی از آن استفاده می‌کردند. تاسیس نخستین چاپخانه در ایران به دوران صفویان باز می‌گردد که کشیشان ارامنه در جلفای اصفهان در آن تعداد دعا و ذکرهای مسیحی را چاپ کردند.

بر اساس مدارک موجود نخستین کتابی که در خود ایران چاپ شده زبور داوود یا ساغموس است که در سال 1638 به زبان و خط ارمنی در 572 صفحه در جلفای اصفهان و به دست کشیشان ارمنی به چاپ رسیده است.

بنابر عقیده برخی، نشر از دیرباز تا کنون پیشرفت چندانی نداشته و همچنان روش سنتی خود را ادامه می‌دهد در صورتی که صنعت چاپ در جهان به روز و پیشرفت الکترونیکی داشته است.

البته برای پیشبرد آن راه کارهایی اندیشیده شده است زیرا پیشرفت صنعت چاپ یکی از مباحث مهم در حوزه چاپ در دنیاست که به دلیل گران قیمت بودن دستگاه‌ها و تجهیزات چاپ مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

بنا بر گفته برخی مسئولین مذاکرات هسته‌ای و رفع تورم در پیشرفت صنعت چاپ نقش بسزایی دارد و اگر از این فرصت برای ارتقای علمی و توسعه تجهیزات در صنعت چاپ استفاده کنیم، حمایتی برای این صنعت و دیگر صنایع خواهد بود زیرا کمتر صنایعی را داریم که به صنعت چاپ وابسته نباشد، همه کسانی که در صنعت چاپ دستی دارند باید تلاش خود را برای همسو شدن با دانش‌جهانی در حوزه ادبیات چاپ انجام دهند، زیرا همگام نشدن با تحولات روز دنیا در عرصه صنعت چاپ مشکلاتی را در پی دارد که در وهله اول به علم و فرهنگ همچنین اقتصاد و نشر ضربه خواهد زد. با توجه به جوهره کار و تلاش در وجود فرهنگیان این امر تحقق یافتنی است.

یادداشت: اکرم رضایی ثانی باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه