PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

با حمایت‌‌های قانونی می‌توان به اقتصاد مقاومتی دست یافت

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی را از میان برداشتن مقررات دست و‌ پا گیر در عرصه چاپ و حمایت‌های قانونی از فعالان این عرصه عنوان کرد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران،محمودرضا برازش در گفت‌وگو با ایبنا، درباره چگونگی تحقق شعار سال«اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» در حوزه چاپ اظهار کرد: برخی دست‌اندرکاران و کارشناسان، چاپ را اصلاً مقوله‌ای فرهنگی نمی‌پندارند اما در مقابل، برخی دیگر بر فرهنگی بودن چاپ تأکید دارند. تا زمانی که سیاست‌گذاری چاپ بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مقوله‌ای فرهنگی محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: نخستین گام در تحقق اقتصاد مقاومتی در عرصه چاپ، بهبود شرایط کسب و کار است؛ یعنی باید تمهیداتی اندیشیده شود تا از فرایندهای تسهیل در کسب و کار حمایت شود؛ به عبارت بهتر، باید در عرصه چاپ مقررات دست‌ و پا گیر از میان برداشته شوند و حمایت‌های قانونی از فعالان این عرصه صورت گیرد.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که صنعت چاپ بیش از بخش‌های دیگر این وزارتخانه از گردش مالی برخوردار است، افزود: با ابراز تأسف از واردات زیاد محصولات چاپی برای مصارف غیر کتابی باید گفت که واردات محصولات چاپی کشور حدود 120 هزار تُن است. این در حالی است که بر اساس آمار مؤسسه خانه کتاب در سال 1394، 150 میلیون جلد کتاب چاپ شده است؛ یعنی مصرف 50 هزار تُن کاغذ در سال 1394. بنابراین نتیجه می‌گیریم که کل کتاب‌های غیردرسی کشور کمتر از نصف واردات محصولات چاپی بوده است.
 
برازش یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور را افزایش تولیدات داخلی دانست و گفت: با این اقدام از حجم واردات کشور کاسته می‌شود. از طرف دیگر کشور ما در منطقه بحرانی قرار دارد و کشورهای خیلی پیشرفته‌ای در همسایگی ما قرار ندارند. بنابراین اگر اندکی همت کنیم امکان این‌که بتوانیم به این کشورها صادرات داشته باشیم، وجود دارد.
 
برازش ادامه داد: باید بتوانیم برخی مواد اولیه مانند کاغذ و مقوا، انواع لفاف، رنگ و حلال‌ها را در داخل کشور تولید کنیم و به جای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ و بسته‌بندی، از تولید آنها در داخل کشور حمایت کنیم.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید در کشور اراده اقتصاد مقاومتی، خودباوری و اتکا به خود وجود داشته باشد نه این‌که تصور کنیم یک سلسله منابع زیرزمینی وجود دارند و ما باید آنها را استخراج کنیم و بفروشیم و از درآمد آنها زندگی کنیم.
 
وی اظهار کرد: از دستورات اکید است که خام‌فروشی نکنیم چرا که خام‌فروشی بدترین ضررها را به کشور وارد می‌کند. باید عِرق ملی داشته باشیم و محصولات داخلی با کیفیت بهتری تولید شوند.
 
برازش ضمن تأکید بر این نکته که باید به استفاده از کالای داخلی تمایل داشته باشیم، ادامه داد: مصرف‌کننده داخلی هم نباید تصور کند هر کالایی که برچسب خارجی دارد، کالای خوبی است. در حالی که افرادی را در ایران می‌شناسم که برای کشورهای اروپایی کالا تولید و ارسال می‌کنند.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: در اقتصاد مقاومتی بحث امنیت اقتصادی مطرح است. اکنون در شرایطی قرار داریم که اگر کسی بخواهد کارهای کلان در برخی قسمت‌ها انجام دهد، باید ده‌ها تا صدها میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند. اگر این فرد به بخش تولید مواد اولیه برود، رقم سرمایه‌اش باید بالاتر رود. حال پرسش من این است که ما به لحاظ کلی چقدر امنیت اقتصادی داریم و چقدر مایل به جذب سرمایه‌گذاران خارجی هستیم؟ چقدر از سرمایه‌گذاران داخلی حمایت می‌کنیم تا سرمایه خود را به خارج نبرند؟
 
وی آموزش را از دیگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در عرصه چاپ دانست و گفت: باید با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در این عرصه، میزان آگاهی و دانش شاغلان این عرصه را ارتقا دهیم تا محصولاتی با کیفیت بهتر به بازار عرضه شوند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه