PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

مصائب آموزش آکادمیک صنعت چاپ از زبان مدرسان

مرکز علمی کاربردی واحد 5 تهران فعال ترین مرکز آموزش آکادمیک صنعت چاپ در کشور بود که با ضعف مدیریت و بی توجهی متولی دولتی، سراشیبی تعطیلی را با سرعت هرچه بیشتر در حال طی کردن است.
 به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، گلایه های فراوانی به آژانس مبنی بر عدم توجه رسانه ای به مشکلات این مرکز و سایر مراکز آکادمیک می شد که بی شک باید رسانه ها از جمله آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران بیشتر به آن بپردازند.
مانی نورایی یکی از فعالان صنعت چاپ و مدرس مرکز 5 علمی کاربردی بخشی از این مشکلات را بازگو کرد، وی گفت: دانشگاه باید به دنبال راهکاری برای تامین مدرسان و اختصاص دادن جایگاه تحقیقاتی به آنها شود تا تدریس به درستی گسترش یابد.
مانی نورایی استاد دانشکده چاپ با بیان این مطلب وضعیت آموزش در صنعت چاپ را وضعیتی نامطلوب خواند و گفت: در این خصوص می توان گفت آموزش به معنای واقعی آن آموزشی که به فرآیندهای عملیاتی منجر شود تقریبا در صنعت چاپ وجود ندارد .
وی به عنوان راهكاری برای بهبود وضعیت آموزش در این صنعت گفت: معتقدم این صنعت باید از زیر لوای وزارت فرهنگ و ارشاد خارج شود و به چاپ به عنوان یک صنعت نگاه شود و به آن به عنوان یكی از زیر مجموعه های صنایع نگاه شود، چرا كه چاپ جزء صنایع مادر تلقی می شود.
وی تاكید كرد: به همین دلیل آموزش آن نیز باید کاملا به روز باشد و از افرادی برای آموزش استفاده شود که از علم روز صنعت چاپ مطلعند . به بیانی در این صنعت نباید فقط به تدریس کتاب اکتفا کرد.
نورایی تاکید کرد: اگر بخواهیم به مساله آسیب شناسانه نگاه كنیم موشکافانه به مسایل چاپ پرداخته شود، امروز اكثراساتید ما معمولا چند درس را باهم تدریس می كنند . حالاچه این دروس مرتبط باشد و چه غیر مرتبط . اما از سویی چاره ای هم جز این نداریم چرا كه اصولا اساتیدی برای تدریس تخصصی دروس چاپ در ایران نداریم .
وی اضافه کرد: تدریس در دانشگاه برای اساتید منبع درآمد چندانی ندارد و معمولا اساتید در کنار کارهای خودشان به تدریس می پردازند و تنها زمان محدودی را به تدریس در دانشکده می پردازند.
نورایی تاکید کرد: مدرسی که دلسوزانه تمام وقت خود را به تدریس اختصاص دهد ، قطعا هیچ منبع درآمدی نخواهد داشت. در نتیجه دانشگاه باید به دنبال راهکاری برای تامین مدرسان و اختصاص دادن جایگاه تحقیقاتی به آنها شود تا تدریس به درستی گسترش یابد. برای رسیدن به این مهم نیاز به حمایت های موسسات خصوصی است و با سرمایه گذاری های مجتمع های آموزشی می توان به این مهم رسید تا در کنار تدریس تئوری ، شیوه های عملیاتی چاپ وبسته بندی و... هم آموزش داده شود.
به گفته نورانی، هم اینک حتی تنها دانشکده چاپ که همان مرکز علمی کاربردی واحد 5 است نیز ازوضعیت چندان مطلوبی برخوردارنبوده ، حتی قادر نیست تا حقوق کارمندان و اساتید را به موقع پرداخت كند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه