PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

وزارت ارشاد نظارتی بر چاپ ریسو ندارد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارتی بر چاپ های کوچکی چون ریسو ندارد؛ با اینکه اکثر کتابهای خطی با این چاپ منتشر می‌شوند.
میر یونس جعفری، مدیر چاپ جامی و عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران در خصوص آنچه امروز بر سر صنعت چاپ کشورمان آمده، به باشگاه خبرنگاران گفت: به دنبال تصویب قانون آزادی فرهنگی در مجلس شورای اسلامی و نرفتن این قانون زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارتی بر روی کار ماشین‌های چاپ ریسویی که در دهه های اخیر به صورت خلاف وارد کشور می‌شوند وجود ندارد. به همین دلیل کار چاپخانه‌هایی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند تا اندازه‌ای راکد شده است.

وی افزود: امروزه ناشرانی که کتاب‌های خطی را منتشر می‌کنند، اکثر این کتاب‌ها را با چاپ ریسو چاپ می‌کنند.

جعفری افزود: از دلایل چاپ اکثر کتاب‌های خطی با چاپ ریسو می‌توان به هزینه کم این چاپ اشاره کرد؛ زیرا در حالی که چاپخانه‌دارهای قانونی موظف به استخدام کارمند، پرداخت حق بیمه و پرداخت مالیات هستند افرادی که کتاب‌ها را با چاپ ریسو چاپ می‌کنند، کارمندی استخدام نمی‌کنند و مالیاتی نمی پردازند.

مدیر چاپ جامی اظهار داشت: توقع من به عنوان یکی از فعالان عرصه چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در کارهای فرهنگی ما دخالت داشته باشد؛ اما کار صنعت و کسبمان را به وزارت صنایع و معادن حواله کند. زیرا هم اکنون برای آنکه در گذشته ارزی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما نرسیده و برای وارد کردن ماشین آلات چاپی باید از ارز آزاد استفاده کنیم، اکثر چاپخانه داران چندین سال با ماشین های 30تا40سال عمر کرده، کار می کنند.

جعفری ادامه داد: امیدواریم که وزارت صنایع و معادن بتواند متولی ارزهای ما شود و بودجه ای را برای ما تعیین بکند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه داران خاطرنشان کرد: امیدوارم در آستانه فرارسیدن روز صنعت چاپ، کارگران این عرصه به حق و حقوق خود برسند و کارفرمایان نیز بیمه آنها را پرداخت کنند. نام و سمتشان را به درستی وارد لیست بیمه بکنند تا در زمان بازنشستگی به درد سر نیفتند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه