PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

صنعت چاپ سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد

 مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گردش ۷۰۰ میلیارد تومانی صنعت چاپ گفت: گردش مالی چاپ کتاب ۱۵ درصد این رقم است.

به گزارش آ‍ژانس خبري چاپ و بسته بندي ايران، محمودرضا برازش ظهر پنج‌شنبه در نشت خبری روز صنعت چاپ که در اداره کل ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد اظهار داشت: ایران در صنعت چاپ جایگاه پنجم تا ششم خاورمیانه را دارا است.

وی بابیان این‌که مراسم پایانی صنعت چاپ در مهرماه برگزار و در سه حوزه صنعت چاپ به پایان خواهد رسید افزود: از جمع بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان گردش مالی صنعت چاپ در سال بیش از ۱۵ درصد گردش مالی سهم چاپ در حوزه کتاب است.

مدیرکل چاپ ونشروزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تراز واردات و صادرات چاپ کشور را منفی عنوان کرد و گفت: به دلیل داشتن زبان خاص و در حوزه کتاب واردات و صادرات زیادی انجام نمی‌شودو فقط از کشور افغانستان در سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار تن صنعت چاپی به‌صورت کارت‌های اعتباری، لیبل جعبه و قوطی فلزی و غیره وارده شده است و کمتر از ۱۰ درصد صادرات داشته‌ایم.

برازش با اشاره به این‌که در حوزه صادرات کمتر از ۱۰ درصد مبادلات صورت گرفته است گفت: در سال گذشته ۱۵۰ میلیون جلد کتاب غیردرسی تولیدشده است که میزان کاغذ مصرفی برای کتاب‌های درسی ۱۱۰ هزار تن بوده وبرای روزنامه و نشریات کمتر از ۱۰۰ هزار تن بوده است.

وی با بابیان این‌که هیچ کاغذی بدون چاپ معنی ندارد تصریح کرد: تابلوهای تبلیغاتی بسیار زیادی که در همه شهرها برای مناسبت‌های مختلف به‌کاربرده می‌شود است انواع و اقسام کارت‌های اعتباری، قوطی دستمال‌کاغذی و... همه نیازمند صنعت چاپ است.

برازش جایگاه صنعت چاپ دربسته‌بندی بسیاری از کالاها را ویژه برشمرد و اظهار داشت: مازندران در بسیاری از موارد مانند کشاورزی و ورزش جایگاه اول را دارا است در حالی که به لحاظ تنوع ماشین آلات چاپ و بسته‌بندی جزو ۱۰ استان اول نیست.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که بیش از ۸۵ درصد بسته‌بندی آب‌میوه و لبنیات با ماندگاری بالا به واردات بسته‌بندی وابسته است، افزود: در توسعه صنایع همگن صنعت چاپ باید متناسب با صنایع دیگر رشد داشته باشد.

وی تأکید کرد: صنعت چاپ نیازمند سرمایه‌گذاری کلانی است تا جایگاه صنعت چاپ به رتبه یک خاورمیانه برسد و ارتقا پیدا کند و مازندران نیز به جایگاه استان برتر کشور برسد.

به گفته برازش، سال گذشته درزمینهٔ آموزش چاپ و نشر ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده و ۳۷ دوره آموزشی تمام استانهای کشور برگزار شد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه