PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

معاف شدن صنعت چاپ از مالیات و ارزش‌افزوده ضرورت دارد / لزوم حمایت مسئولان از صنعت چاپ

مدیر چاپخانه «سلطان چاپ» ضمن تأکید بر توجه بیشتر دولت به صنعت چاپ به‌عنوان صنعتی که ایجاد شغل می‌کند، معتقد است که بدون تردید صنعت چاپ باید از پرداخت مالیات و ارزش‌افزوده معاف شود.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سعید بهنام‌جو با اشاره به دغدغه‌ها و مشکلات صنعت چاپ به‌ویژه چاپخانه‌ها اظهار کرد: متأسفانه تأمین قطعات یدکی ماشین‌آلات چاپ به دلیل سه برابر شدن دلار و در مقابل، سودآوری اندک چاپخانه‌ها با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که قطعات ماشین‌آلات چاپ باید هر دو سال یک‌بار به منظور افزایش میزان دقت ماشین‌آلات، تعویض و با تکنولوژی روز دنیا همگام شوند. به اعتقاد بنده اگر این مشکل حل نشود و کسی به فریاد صنعت چاپ نرسد، به تدریج شاهد تعطیلی بسیاری از چاپخانه‌ها خواهیم بود. البته ناگفته نماند که از سال گذشته تاکنون حدود 350 چاپخانه به دلیل وجود چنین مشکلاتی، تعطیل شده‌اند.

وی افزود: برخی از ماشین‌آلات چاپ از کشورهایی مانند آمریکا وارد کشور می‌شوند، اما ورود این ماشین‌آلات (خرید) در سال‌های اخیر به دلیل تحریم و مسائل سیاسی، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و به عبارت بهتر، اصلاً وارد نمی‌شوند. بنابراین چاپخانه‌های ایران مجبورند از ماشین‌آلات چاپی دست دوم این کشورها استفاده کنند که متأسفانه به دلیل فرسودگی و همگام نبودن با تکنولوژی روز دنیا، مشکلات بیشتری به همراه دارند.

مدیر چاپخانه «سلطان چاپ» ادامه داد: متأسفانه صنعت چاپ (چاپخانه‌داران) از هیچ‌گونه حمایت و سوبسید دولتی برخوردار نیست و این در حالی است که سایر صنایع، تحت پوشش‌های حمایتی و تشویقی قرار می‌گیرند. دولت باید با دادن وام‌های کم‌بهره به صنعت چاپ، زمینه ادامه فعالیت آن‌ها را به منظور توسعه کشور و ایجاد اشتغال و در نهایت به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم کند.

بهنام‌جو با بیان این‌که باید به چاپ به‌عنوان یک صنعت نگریسته شود نه صنف، به ایبنا گفت: در حال حاضر یک چاپخانه‌دار برای تهیه یک ماشین چاپ جدید، چیزی حدود هشت میلیارد تومان باید هزینه کند؛ به‌نظر شما با وام‌های 16 یا 17 درصدی که بانک‌ها در اختیار می‌گذارند، این کار شدنی است؟! بسیاری از همکاران ما دست به چنین کاری زده‌اند اما در وسط راه به دلیل نداشتن توان پرداخت اقساط وام‌، ورشکست شده‌اند.

وی افزود: اکنون ایران در حوزه چاپ به دلیل عقب‌ماندگی از تکنولوژی روز دنیا و دسترسی نداشتن به مواد اولیه، نمی‌گویم با اروپا و آمریکا، اما حتی با روسیه، عراق و ترکیه نیز نمی‌تواند رقابت داشته باشد.



مدیر چاپخانه «سلطان چاپ» پرداخت هزینه‌های گزاف گمرکی برای واردات محصولات چاپی را از دیگر مشکلات این عرصه برشمرد و عنوان کرد: رقم بالای هزینه‌های گمرکی، روی قیمت محصول تأثیر می‌گذارد و همین امر باعث می‌شود، مشتری از خرید محصول خودداری کند و در نتیجه راه بازارهای خارجی نیز بسته می‌شود.

بهنام‌جو ادامه داد: صنعت چاپ یک صنعت میانی (فرهنگی ـ صنعتی) است، بنابراین نباید از آن مالیات و ارزش‌افزوده گرفته شود، چراکه مالیات روی قیمت محصول تأثیر فزاینده دارد. این در حالی است که در تمام دنیا، هنرشان این است که محصولات ارزان به دست مصرف‌کننده برسد.

وی با بیان این‌که امیدوارم در دوره جدید، رابطه میان دولت و ملت از حالت حاکم و محکوم خارج شود، افزود: از آن‌جا که صنعت چاپ ایجاد شغل می‌‌کند، اگر مشکلات این صنعت حل نشوند، با این حجم انبوه از جمعیت، وضعیت اجتماعی و فرهنگی مملکت به خطر می‌افتد و بنیان خانواده‌ها متزلزل می‌شود.

مدیر چاپخانه «سلطان چاپ» اظهار کرد: از مسئولان کشوری می‌خواهم بیش از پیش به صنعت چاپ بنگرند و نظر بلندتری نسبت به آن داشته باشند. آن‌ها باید به چاپ به‌عنوان صنعت بنگرند، بنابراین چاپ و اهالی چاپ باید زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت کنند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه