PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

ضرورت تشکیل بانک اطلاعات توانمندی‌های صنعت چاپ کشور

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران قم، ضمن برشمردن دغدغه‌های صنعت چاپ به‌ویژه چاپخانه‌داران، بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعات توانمندی‌های این صنعت تأکید کرد.
 
به گزارش آژآنس خبری چاپ و بسته بندی ایران، جهانگیر رضایی در گفت‌وگو با ایبنادرباره دغدغه‌هایی که صنعت چاپ به‌ویژه چاپخانه‌داران با آن‌ها مواجهند، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که متأسفانه اکنون به چالش در حوزه چاپ تبدیل شده، وجود رقابت ناسالم میان بخش‌های دولتی و خصوصی در این عرصه است که همین موضوع باعث اتلاف وقت دولت و اتلاف بیت‌المال شده است.
 
وی ادامه داد: به‌نظرم دولت باید از تصدی‌گری خود در این حوزه بکاهد و امور مربوطه را به بخش خصوصی بسپارد و همچنین از تولید محصولات مشابه بخش خصوصی پرهیز کند.
 
رییس اتحادیه چاپخانه‌داران قم، تکرار سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ را از دیگر معضلات این عرصه برشمرد و گفت: متأسفانه با توجه به این‌که بسیاری از توانمندی‌ها وجود دارند اما باز تکرار می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد. به‌طور مثال، متأسفانه به چاپخانه‌ها و تولید محصولاتی مجوز صادر می‌شود که چاپخانه‌های موجود فعلی همان کار را تولید می‌کنند؛ بنابراین باید سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ هدفمند شود و در هر استانی براساس نیاز آن استان در حوزه چاپ، سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
 
رضایی عنوان کرد: با توجه به این‌که شهرک‌های صنعتی چاپ مشمول تورم و ارزش‌افزوده نمی‌شوند، از مجلس انتظار می‌رود سرفصل‌ها و تسهیلاتی را در اختیار چاپخانه‌داران قرار دهد تا با انتقال واحدهای چاپی به این شهرک‌ها و تجمیع چاپخانه‌های کوچک، زمینه رقابت سالم و دسترسی آسان و مدیریت تسهیل در این زمینه را فراهم کند.
 
وی واردات خدمات چاپ را از دیگر دغدغه‌های این حوزه دانست و افزود: بسیاری از خدمات چاپ را در داخل کشور می‌توان ارائه کرد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم به جای واردات خدمات چاپی، تجهیزات مورد نیاز وارد کشور شود تا خدمات به وسیله کارگر داخلی ایجاد شود؛ در این صورت است که اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد و از خارج شدن ارز از کشور به‌صورت متداول جلوگیری می‌شود.
 
رییس اتحادیه چاپخانه‌داران قم با اشاره به ضرورت تشکیل بانک اطلاعات توانمندی‌های صنعت چاپ، گفت: این بانک اطلاعاتی به منظور آشنایی با توانمندی‌های صنعت چاپ، ابتدا باید در استان‌ها تشکیل و سپس تجمیع شود و برای کل کشور در اختیار قرار گیرد. همچنین در این راستا به تشکیل بانک اطلاعات نیروی انسانی در حوزه چاپ نیز نیازمندیم، چراکه کارفرما می‌تواند با رصد کردن این بانک اطلاعاتی، نیروی انسانی مورد نیاز خود را به راحتی جست‌وجو کند و به آن دسترسی داشته باشد.
 
رضایی ایجاد چاپخانه در مناطق آزاد را یکی از راهکارهای مهم در عرصه چاپ برشمرد و توضیح داد: ایجاد چاپخانه در مناطق آزاد برای انجام خدمات صنعت چاپ به منظور صادرات به‌صورت اختصاصی، ضرورت دارد. تحقق این مهم، باعث جذب برخی از سفارشات خارجی و به‌مراتب باعث اشتغال‌زایی و وارد کردن ارز به کشور می‌شود.
 
وی درباره وضعیت صنعت چاپ در استان قم، اظهار کرد: وضعیت صنعت چاپ استان قم از نظر نوسازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌روز است و نیروی انسانی حوزه چاپ این استان، از لحاظ زبده بودن، استادان بسیار قوی دارد. فقط مشکل چاپخانه‌های استان، نبود سفارش برای تولید است که علت آن را حذف کاغذ یارانه‌ای می‌دانم. زمانی که کاغذ یارانه‌ای ارائه می‌شد، تولید کتاب بیشتر بود اما با حذف آن، کتاب گران شد و به مراتب متقاضی کتاب کمتر شده و تولیدات کاهش پیدا کرد.
 
رییس اتحادیه چاپخانه‌داران قم افزود: متأسفانه اکنون چاپخانه‌داران استان قم با 30 درصد توانمندی‌هایشان کار می‌کنند و عذر بسیاری از کارگران خود را خواسته‌اند.
 
رضایی گفت: معتقدم چون چاپ یک فعالیت فرهنگی محسوب می‌شود، بنابراین به آن، مالیات تعلق نمی‌گیرد. اکنون مالیات و ارزش‌افزوده تبدیل به هزینه مضاعف بر دوش چاپخانه‌داران شده است، به‌طوری‌که باعث شده بسیاری از چاپخانه‌‌ها تعطیل شوند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه