PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

واردات بیش از 130 هزار تن کاغذ به کشور/ ایران رتبه پنجم خاورمیانه در صنعت چاپ

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از واردات بیش از 130 هزار تن کاغذ به کشور خبر داد و گفت: این میزان کاغذ باهدف تنظیم بازار وارد کشور شده است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، محمودرضا برازش در همایش ملی صنعت چاپ در سالن اجتماعات مؤسسه فرهنگی قدس با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای موجود، گردش مالی صنعت چاپ در جهان 700 میلیارد دلار است اظهار کرد: در حال حاضر گردش مالی صنعت چاپ ناشی از کتاب در کشور ما پنج درصد و گردش مالی این صنعت در بخش نشریات 12 درصد است.

وی با تأکید بر اینکه قرار است در سال 1404 رتبه ایران در خاورمیانه ازنظر صنعت چاپ، نخست باشد بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر رتبه ایران در این بخش پنجم بوده که مطلوب نیست.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از واردات بیش از 130 هزار تن کاغذ به کشور خبر داد و گفت: این میزان کاغذ باهدف تنظیم بازار وارد کشور شده است.

برازش با اشاره به چاپ 150 میلیون جلد کتاب در سال گذشته و مصرف کاغذ کشور بین 1.5 تا 2 میلیون تن اضافه کرد: در سال گذشته علاوه بر مصرف 50 هزار تن کاغذ برای چاپ کتاب‌های درسی، برای کاغذ مصرفی روزنامه‌ها و سایر بخش‌های موردنیاز نیز کاغذ ضروری بود.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های جاری و دستمزد کارگران در چاپخانه‌ها هم‌زمان با کاهش میزان چاپ روزنامه و کتاب در کشور افزود: متأسفانه علاوه بر کاهش درآمد نسبت به افزایش هزینه‌های چاپخانه‌ها، صنعت چاپ ایران با مشکل عدم همخوانی دستگاه‌های دولتی با نیاز این صنعت نیز روبه‌رو است.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: خراسان باوجود اینکه به‌عنوان قطب مواد غذایی در کشور محسوب می‌شود اما صنایع چاپ روی فلز آن به‌گونه‌ای بوده که مجبور به واردات بسته‌بندی‌های چاپ‌شده روی فلز شده است چراکه تجهیزات صنایع چاپ در این استان کفاف ظرفیت‌های موجود در آن را نمی‌دهد و این امر نیازمند رفع کمبودها و شناسایی نیازهای صنعت چاپ خراسان رضوی است.

برازش به نیاز ایجاد مرکز دقیق آمار در عرصه صنعت چاپ کشور تأکید کرد و گفت: صنعت چاپ در عصر حاضر تغییر کرده و در صورت وجود مرکز دقیق آمار می‌توان سود سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این نوع از صنایع را ارزیابی کرد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه