PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

می‌توان از پتانسیل ذاتی کشور در حوزه چاپ استفاده کرد

 حمیدرضا طاهری‌آشتیانی، عضو اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ کشور، هم به لحاظ درونی (آشنایی اعضای اتحادیه‌های مرتبط با چاپ با تکنولوژی روز دنیا) و هم از نظر بیرونی (تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفتن) نیاز به پوست‌اندازی دارد.

 
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، حمیدرضا طاهری‌آشتیانی در گفت‌وگو با ایبنا اظهار کرد: عمده دغدغه صنعت چاپ این است که با وجود داشتن جایگاهی فراتر از یک صنعت و نوعی هنر تلقی شدن، همچنان مشکلات و مسائل آن به‌صورت صنفی مطرح و بررسی می‌شوند. به‌طور مثال چاپخانه‌دار برای دریافت مجوز، همچنان باید به اتحادیه چاپخانه‌داران مراجعه کند، در حالی‌که به دلیل صنعت نامیده شدن و گستره فعالیت‌هایش، باید تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت کار کند و مشکلاتش از این طریق مطرح و حل شوند.
 
مدیرعامل شرکت «پوشان پلاستیک» گفت: از طرف دیگر متأسفانه اعضای اتحادیه‌های مرتبط با چاپ هم با تکنولوژی روز دنیا آشنا نیستند، بنابراین صنعت چاپ کشور هم به لحاظ درونی (آشنایی اعضای اتحادیه‌های مرتبط با چاپ با تکنولوژی روز دنیا) و هم از نظر بیرونی (تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفتن) نیاز به پوست‌اندازی دارد.
 
کارشناس صنایع چاپ و بسته‌بندی با اشاره به دیگر معضل صنعت چاپ کشور، افزود: متأسفانه هنوز صنعت چاپ کشور از مراکز صنعتی توسعه یافته برخوردار نیست تا افردی که مجوز تأسیس چاپخانه دریافت می‌کنند، دیگر به پاساژ ظهیرالاسلام و در اغلب موارد در زیرپله‌هایی که اصلاً برای کار چاپ مناسب نیستند، مراجعه نکنند، بلکه با چاپخانه‌‌های خود را در این مراکز صنعتی که از امکانات خوبی هم برخوردار هستند، دایر کنند.
 
وی توضیح داد: کشور ما کشوری است که از پتانسیل پلیمر پتروشیمی برخوردار است. از طرفی، کشور به سمت استفاده از کاغذهای مصنوعی و ترکیباتی که بخش عمده‌اش در کشور موجود بوده، حرکت کرده است. بنابراین در حوزه چاپ و نشر می‌توان از پتانسیل ذاتی کشور بهره‌مند شد و جلوی واردات در این زمینه را گرفت.
 
طاهری‌‌ آشتیانی ضمن اشاره به ضرورت احیا و نوسازی ماشین‌آلات چاپ، گفت: اکنون چاپ دیجیتال به عرصه چاپ ورود پیدا کرده و جایگزین سایر چاپ‌های متداول شده است، اما متأسفانه هنوز مدیران و مسئولان این عرصه آن‌گونه که باید و شاید با این تکنولوژی آشنا نیستند و در این زمینه بسیار کند حرکت می‌کنند.
 
مدیرعامل شرکت «پوشان پلاستیک» درباره مالیات‌های چاپخانه‌ها اظهار کرد: اگر قرار است صنعت چاپ جزئی از صنایع تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، بنابراین نمی‌توان آن‌را از سایر صنایع در پرداخت مالیات، مستثنی دانست. اتفاقاً بنده معتقدم، وجود چنین قوانینی باعث می‌شود هر کسی (افراد غیرکارشناس و غیرمتخصص) به خودش اجازه ندهد در این عرصه فعالیت کند.  
 
وی توضیح داد: اکنون شرایط بازار به‌گونه‌ای است که نشر مکتوب رو به کاهش و وبلاگ‌ها و ایبوک‌ها جایگزین آن‌ها شده‌اند، بنابراین هیچگونه محدودیتی در این زمینه برای صدور مجوز وجود ندارد و با تدوین قوانین می‌توان ضمن هدایت سرمایه‌گذاری‌ها، بر تولیدات کنترل داشت تا با کیفیت بالاتری وارد بازار شوند.
 
عضو اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: متأسفانه حوزه چاپ از پویایی قشر جوان برخوردار نیست، این در حالی است که در سال، این حوزه فارغ‌التحصیلان زیادی دارد. باید دوره‌های آموزشی چاپ برای این گروه از افراد جامعه برگزار شود تا با آگاهی و انگیزه، وارد عرصه چاپ شوند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه