PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چاپخانه‌داران قم از شهرک چاپ استقبال نکردند

شهرک چاپ و نشر قم با وجودی که کلنگ آن در سال 1387 در زمینی 200 هکتاری در کیلومتر پنج اتوبان قم تهران به زمین زده شد، ولی هم اکنون خالی از چاپخانه داران قم است و آنها ازاین شهرک استقبال نکردند.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بعد از هشت سال از اعلام آمادگی مسئولان مربوطه برای واگذاری زمین به چاپخانه داران در شهرک چاپ و نشر، ولی هنوز این صنف به این محل فرهنگی کوچ نکرده اند، و دراین راستا دلایل خود را نیز در گفت وگویی بیان نمودند.

برخی از این افراد دوری مسافت از مرکز شهر، قیمت و متراژ بالای زمین، عدم اختصاص تسهیلات بانکی، غیرهمسطح بودن زمین و... را عامل عدم استقبال چاپخانه داران از شهرک چاپ و نشر ذکر کردند.
«سید عباس بهره بر» رئیس چاپخانه نینوا در قم گفت: یکی از مشکلات شهرک چاپ و نشر، دوری مسافت آن از مرکز شهر است و متاسفانه برای سرویس ایاب و ذهاب آن تدبیری اندیشیده نشده است.
وی ادامه داد: محل کار کارگران چاپخانه ها بسیار دور می شود و گاه باید روزانه یک ساعت در مسیر رفت و برگشت باشند و این مساله هزینه هایی را بر چاپخانه داران تحمیل می کند.
بهره بر تصریح کرد: برای زمین شهرک چاپ و نشر با وجودی که یک مکان فرهنگی است ولی قیمت بالاتری نسبت به سایر شهرک های صنعتی گذاشتند، در حالی که باید به چاپخانه داران مشوق هایی را ارائه دهند که برای رفتن اشتیاق لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر درصورت جابجایی و انتقال وسایل به شهرک به خاطر طولانی بودن بعد مسافت، یک ماه زمان نیاز است که در این مدت باید کار تعطیل شود، این در حالی است که چاپخانه نینوا هر ماه 160 میلیون ریال حقوق کارگر پرداخت می کند و وقتی یک ماه تعطیل باشیم، زیان خواهیم دید، از سوی دیگر ما مشتریان ثابت خود را در قم از دست می دهیم.
«عزت الله حیدری »رئیس چاپخانه گلبرگ قم نیز گفت: قبل از اینکه شهرک چاپ و نشر قم راه اندازی شود ما مشکلات را به مسئولان ارائه دادیم، متاسفانه زیرساخت هایی که برای چاپخانه ها تدارک دیده شده، استاندارد لازم را ندارد.
وی ادامه داد: آنها برای هر چاپخانه زمین هایی با متراژ هزار متر در نظر گرفتند در حالی که برخی توان خرید چنین زمینی با این متراژ بالا را ندارند، از سوی دیگر قیمت منطقی زمین نسبت به شهرک های دیگر یکسان نیست.
حیدری بیان داشت: چاپخانه های سطح شهر خدمات قبل و بعد از چاپ را نیز انجام می دهند وبه صورت طبیعی، مشتریان خردی هم دارند ولی با رفتن به شهرک چاپ این خدمات محدود و مشتریان خرد نیز از دست می رود.
وی گفت: برخی چاپخانه ها داران توان مالی بالایی ندارند که حداقل هزار و یا دو هزار متر زمین تهیه کنند، چرا که 80 درصد آنها مستاجر بوده و جایی برای خود ندارند.
وی شکل دیگر شهرک چاپ و نشر را فاضلاب آن دانست و گفت: آنها برای کل شهرک یک فاضلاب تعبیه کرده بودند در حالی که واحدهای چاپی خود نیز یک پسماند جداگانه دارد که باید به این فاضلاب وصل شود که این امر مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند، چرا که ما از مواد شیمیایی، نفت و بنزین و ... استفاده می کنیم و باید برای آن فاضلاب جدا باشد.
وی قیمت بالای زمین را از دیگر عوامل عدم استقبال چاپخانه داران ذکر کرد و گفت: قیمت زمین بسیار بالا است وبرای واحدهای کوچک نیز متراژهای کوچکتر اختصاص ندادند.
حیدری اظهار داشت: توقع این بود که تسهیلات بانکی را نیز وارد این موضوع کنند ولی برای ساخت هیچ حمایتی نمی کنند، زمانی که هیچ مشوقی برای فعال صنفی نباشد استقبال نخواهد کرد.
وی ادامه داد: وضعیت برق صنعتی شهرک چاپ و نشر قم هنوز مشخص نشده است
«رضا مهتری» رئیس چاپخانه زلال کوثر قم نیز گفت: زمین شهرک چاپ و نشر هم خاک نرم دارد و مسطح نیست، در حالی که برای چاپخانه نیاز به زمین مسطح و خاک محکم است و آن زمین نباید لرزش داشته باشد.
وی افزود: در آنجا بابت زمین متری 80 هزار تومان پول می گیرند ولی آن را در تملک قرار نمی دهند، از طرفی این شهرک از مرکز شهر فاصله زیادی دارد و برای ما هزینه ایجاد می کند.
مهتری بیان داشت: روزانه باید مقدار زیادی حق سرویس دهیم و وعده غذایی کارگران نیز بر ما تحمیل می شود، مشتریان داخل شهر خود را نیز از دست می دهیم، بنابراین رفتن به این شهرک به سود ما نیست و توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: برای خرید و ساخت زمین شهرک چاپ و نشر، نیاز به تسهیلات است که بانک ها زیر بار نمی روند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در شهرک چاپ و نشر استان قم در حال حاضر، اعطای زمین همراه با تسهیلات بانکی نیست وبه همین دلیل چاپخانه داران از انتقال به آن مکان استقبال نکردند.
حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی افزود: توقع و درخواست چاپخانه داران این است که علاوه بر اعطای زمین، یک وام کم بهره مناسبی نیز در اختیار آنها قرار گیرد، البته در دوره های گذشته چنین تسهیلاتی وجود داشته و دستگاه های اجرایی بخشی از تسهیلات بانکی را پرداخت می کردند.
وی ادامه داد: این اقدام فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری مورد نظر دستگاه های اجرایی بویژه در بخش فرهنگی بود ولی در حال حاضر چنین تسهیلاتی تعلق نمی گیرد.
دانشی بیان داشت: ما امیدوار هستیم با مذاکراتی که با استاندار و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی داریم، بتوانیم تسهیلات و حمایت وِیژه ای را برای چاپخانه داران جذب کنیم.
وی گفت: قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی در حال حاضر به عنوان یک استان مهم فرهنگی،علمی و معنوی شناخته می شود و برای رشد و توسعه ما روی صنعت و کشاورزی نمی توانیم حساب باز کنیم، بلکه رشد و توسعه قم در حوزه فرهنگی است و انتظار مردم ایران هم از قم هم انتظار فرهنگی،علمی، مذهبی و معنوی می باشد.
وی اظهار داشت: قم شایسته توجه بیشتر به حوزه چاپ و نشر است، بویژه اینکه این استان دومین مرکز چاپ و نشر کتاب در کشور و دارای مقام اول در چاپ آثار اسلامی و مذهبی می باشد.
دانشی خاطرنشان کرد: حتی آثار برجسته حوزه دین که در تهران منتشر می شود خاستگاه آن قم است و در مجامع علمی و موسسات پژوهشی این شهر مذهبی تدوین می شود، بنابراین نباید از نظر دور باشد که چاپخانه های قم، منحصر در حوزه نشر هستند و از سایر درآمدهای چاپ مانند چاپ های صنعتی و تجاری بهره چندانی ندارند.
وی ادامه داد: در واقع وابستگی صنعت چاپ استان قم به حوزه نشر، بسیار عمیق و با سابقه است و انتظار می رود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه دکتر لاریجانی که چاپخانه داران و ناشران با ایشان ملاقات ها و جلساتی داشتند و رئیس مجلس هم به مسائل این حوزه آشنایی کامل دارند حمایت خاصی از این قشر داشته باشند.
بر اساس این گزارش استان قم در حال حاضر دارای 110 چاپخانه است که از این تعداد 70 واحد فعال است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه