PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چاپ نیازمند حمایت‌های ویژه است / بانک اطلاعات واردات چاپی به کمک این صنعت آمده است

شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در حال برگزاری است و 11 مهرماه آیین اختتامیه آن برگزار شد، برگزاری چنین جشنواره‌ها به منظور معرفی و تجلیل شخصیت‌های مطرح در این عرصه خوب است، اما واقعاً برای رفع مشکلات این عرصه چه تمهیداتی اندیشیده شده و در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است؟

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در این رابطه گفت: مشکلات صنعت چاپ را در چند بخش می‌توان بررسی کرد. نخست، مشکلات ساختاری این صنعت است. همان‌طور که می‌دانیم وقتی دستگاه‌های چاپ وارد کشور شدند، با وجه فرهنگی وارد شدند. اکنون گرچه چاپ یک ابزار فرهنگی به‌حساب می‌آید، اما نباید وجه صنعتی آن نادیده گرفته شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: صنعت چاپ از یک ابهام ساختاری عمده رنج می‌برد و آن، این است که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و موضوعات صنعتی و فرهنگی در حرکت است و به‌نظر می‌آید یکی از کارهایی که باید انجام شود، تفکیک حوزه صنعتی از حوزه فرهنگی این صنعت و مشخص شدن تفاوت‌های این دو جنبه از یکدیگر است.

صالحی توضیح داد: به این منظور، در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش مفصلی در گفت‌وگو با اهالی چاپ تهیه شده و اکنون به جمع‌بندی روشنی رسیده‌ایم تا چگونه می‌شود این دو جنبه (صنعتی و فرهنگی) را تفکیک کرد و این‌که نباید نگاه فرهنگی و امنیتی باعث شود که جنبه صنعتی آن نادیده گرفته شود.

وی افزود: همچنین با کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کردیم در این رابطه که صنعت چاپ را باید به رسمیت بشناسیم و این‌که وجه صنعتی آن با امتیازاتش دنبال شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بخش دوم مشکلات صنعت چاپ نیز اظهار کرد: متأسفانه صنعت چاپ مانند سایر بخش‌های کشور از تبعات رکود اقتصادی برخوردار شده و بنابراین نیازمند حمایت‌های ویژه اعم از ارائه تسهیلات بانکی و نوعی تعاملات در مباحث مالیاتی است تا بتواند از این رکود خارج شود.

صالحی با اشاره به بخش سوم مشکلات صنعت چاپ، گفت: متأسفانه سهم زیادی از حوزه چاپ، وارداتی است، در حالی‌که ظرفیت تولید داخلی آن‌ها وجود دارد. با توجه به این‌که مقام معظم رهبری امسال را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامیده‌اند، یکی از کارهایی که در دو سال اخیر در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، تهیه بانک اطلاعات از واردات چاپی کشور است. این سند با این منظور که کشور در بخشی از این واردات ظرفیت بالقوه دارد و این‌که چگونه می‌شود در این عرصه میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کرد، تهیه شده است. این بانک اطلاعاتی، تا حدودی به کمک صنعت چاپ آمده است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه