PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

انحصار در صنعت چاپ ایران شکسته شد و رقابت کیفی افزایش یافت

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انحصار در تامین مواد اولیه و تولید برخی محصولات در صنعت چاپ ایران شکسته شده و رقابت بین تولیدکنندگان برای ارائه محصولات کیفی چاپی بسیار افزایش یافته است.
 به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، محمودرضا برازش در جمع خبرنگاران افزود: انحصار در صنعت چاپ کشور به دلیل شمار متعدد تولیدکنندگان محصولات چاپی و ارتقا سطح کیفی تولیدات از بین رفته است.
وی ادامه داد: اکنون بسیاری از مواد اولیه مانند سلفون در دسترس همه چاپخانه ها قرار گرفته و قیمت آن نیز کاهش یافته است.
مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تحریم از صنعت چاپ برداشته شده و تولیدکنندگان این بخش در حال خروج از حالت سنتی و ورود به بخش بسته بندی تخصصی صنعتی و کیفیت بخشی به محصولات خود هستند.
وی افزود: واردات فوق العاده ماشین آلات به روز در بخش چاپ به کشور منجر به ارتقا سطح تولید شده و برخی محصولات چاپی مانند کارتهای اعتباری را به خودکفایی رسانده است.
برازش ادامه داد: روزانه بین 20 تا 40 مجوز برای واردات ماشین آلات صنعت چاپ به کشور صادر می شود.
وی گفت: تجهیزات و ماشین آلات حوزه صنعت چاپ در کشور عالی است و ساخت بیش از 100 مورد از آنها مربوط به سال 2010 میلادی به بعد می شود.
مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پیشتر ایران در حوزه کارتهای اعتباری و برچسب، واردکننده بود اما امروز با توجه به تجهیز چاپخانه ها به ماشین آلات روز دنیا، واردات این نوع محصولات بسیار کم شده و تولید آنها در کشور به مرز خودکفایی رسیده است.
وی ادامه داد: برآورد کارشناسان صنعت چاپ این است که با توجه به حجم بالای ماشین آلاتی که وارد ایران شده کشور در سال 2017 میلادی در تولید برچسب اشباع شده و آماده صادرات این محصول خواهد بود.
برازش همچنین به آموزش صنعتگران حوزه چاپ برای استفاده از ماشین آلات به روز اشاره و بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده برای هر صنف یا تشکل تخصصی که بخواهد روش کار با ماشین آلات جدید را آموزش دهد هزینه های مربوط به استاد را تامین می کند.
وی گفت: پارسال 37 دوره تخصصی برای آموزش و کار با دستگاهها و ماشین آلات صنعت چاپ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که شهر مشهد نیز از این دوره های آموزشی بهره مند بود.
برازش بر افزایش آگاهیهای صنعتگران حوزه چاپ برای برد در رقابت تاکید و بیان کرد: وزارت ارشاد کتابخانه های تخصصی را در همه استانها راه اندازی کرده و کتابهای تخصصی مربوط به استفاده از ماشین آلات به روز و دانش جدید صنعت چاپ و بسته بندی را به همه استانها ارسال کرده است.
وی افزود: صنعت چاپ در کشور در مسیر توسعه قرار گرفته و بخش دولتی و بخش خصوصی باید در عرصه رقابت، بهره وری، کاهش هزینه ها و ارتقا کیفیت تولیدات را مدنظر قرار دهد.
برازش ادامه داد: سال آینده بخش عمده ای از اعتبارات دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش نظارت منتقل می شود تا با اطلاع رسانی و هدایت، چاپخانه ها بطور کامل از حالت سنتی خارج شده و در عرصه بسته بندی صنعتی، ارتقا کیفیت و بهره وری وارد کار شوند.
وی گفت: هزینه هایی که چاپخانه ها به دولت پرداخت می کنند بسیار کمتر از مبلغی است که واحدهای مشابه در کشورهای خارجی می پردازند، اکنون مدل اقتصادی صنعت چاپ در کشور کاملا تغییر کرده و از انحصار و رانت خارج و به اقتصاد جهانی نزدیک شده است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه