PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

ایران رتبه پنجم صنعت چاپ در خاورمیانه را داراست

مدیرکل حوزه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رتبه ایران در صنعت چاپ در خاورمیانه پنجم است.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، محمودرضا برازش روز سه شنبه در همایش تجلیل از خادمان صنعت چاپ و نشر خوزستان که در تالار مهتاب برگزار شد افزود: چون زبان ایران یک زبان خاص است در زمینه تبادل کتاب تنها با کشور افغانستان همکاری داریم اما در حوزه چاپ با بسیاری از کشورها تبادل چاپ داریم.

وی با بیان این که گردش مالی در حوزه صنعت چاپ در جهان حدود 700 میلیارد دلار است اظهار کرد: این در حالی است که در کشور ما میزان فروش نفت کمتر از 50 میلیارد دلار است.
وی توضیح داد: پنج درصد از این 700 میلیارد دلار گردش مالی کتاب و حدود 12 درصد گردش مالی نشریات است.
وی با اشاره به این که پنج درصد گردش مالی مربوط به حوزه کتاب و دوازده درصد مربوط به نشریات است اظهار کرد: تیراژ بعضی از نشریات ما یک دهه قبل بیشتر از یک میلیون بود اما اکنون تیراژ همه نشریات ما در کشور به یک میلیون رسیده است.
برازش با اشاره به موضوع اقتصاد فرهنگی گفت: آمار تولید کتاب در کشور در سال 1391 نزدیک به 205 میلیون جلد بود در حالی که در سال گذشته به 150 میلیون جلد کاهش یافت.
وی تغییر در تولید حوزه چاپ روزنامه و نشریات را لازم دانست و ادامه داد: دریافت اطلاعات افراد از حوزه کتاب در طول زمان تغییر پیدا کرده و به رسانه‌های صوتی و شنیداری رسیده است اما هنوز اصرار بر این است که تیراژ کتاب باید همان تیراژهای قدیم باشد.
مدیرکل حوزه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که سلیقه و نیاز امروز مخاطبان به کتاب فرق کرده است گفت: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های جهان برای هر 50 دانشجو یک کتاب چاپ می‌کنند این بدان معنا است که مدل کتاب و اطلاع‌رسانی تغییرات زیادی کرده است.
وی با اشاره به این که مسیر اقتصاد فرهنگ بسیار مهم است ادامه داد: 85 درصد از گردش مالی صنعت چاپ در جهان در صنایع غذایی و بسته‌بندی‌ها و بسیاری از چیزهایی است که در اطرافمان دیده می‌شود.
برازش بیان کرد: بعضی چاپخانه‌های ما با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می‌کنند در حالی که ما واردات انبوه کالاهای چاپی را داریم.
وی با بیان این که نیروهای فنی و علمی در استان خوزستان کم نیست گفت: بعضی استان‎ها برای نگهداری و تعمیر از دستگاه‌ها این میزان نیرو را ندارند که خوشبختانه در خوزستان افراد فنی بسیار زیادی دیده می شود.
مدیر کل حوزه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که بستر چاپ در استان خوزستان فراهم است اظهار کرد: ماده اولیه چاپ و نشر، حوزه نفتی و کاغذ است که در استان خوزستان فراهم است برای همین خام‌فروشی بدترین حالت است و باید در کشور بسته‌ را چاپ کنیم و محصول را با آن صادر کنیم چرا که بازارهای نزدیک ما پتانسیل بالایی در این زمینه دارند.
وی ادامه داد: مسیر سرمایه گذاری در حوزه چاپ صنعتی شفاف و روشن است و تنها نیاز است که مسئولان استان دست اندرکاران را تربیت کنند.
برازش گفت: مساله اتوماسیون را در حوزه چاپ همچنان در استان‎ها پیگیری می‎کنیم و آمادگی داریم که این موضوع را به استان خوزستان واگذار کنیم و اگر در این راستا به دوره‎های آموزشی تخصصی نیز در استان نیاز باشد تمام هزینه‌های آن را تقبل خواهیم کرد.
در پایان این همایش از مدیران فعال صنعت چاپ استان خوزستان، ناشران برتر و مجله روزنه فرهنگی که موفق به دریافت دو جایزه ملی شده است، با اهداء لوح تقدیر شد.
مدیران چاپخانه های امین، لاله، شمس، خیام، مرتضی، بهشتی، لالی، جماله گرافیک، سیلک جامعه، ترنج، نشر فرهنگ و نور از جمله فعالانی بودند که در این همایش از آنها تقدیر به عمل آمد.
همچنین مدیران مسئول ناشران پیام دزفول، معتبر، تراوا، کردگار، قطبی و سوشیا نیز از جمله ناشران برتر منتخب همایش صنعت چاپ و نشر استان خوزستان هستند که مورد تقدیر قرار گرفتند.
همایش تجلیل از خادمان صنعت چاپ و نشر استان خوزستان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و در راستای ویژه برنامه های گرامیداشت این هفته برگزار شد.
در استان خوزستان 60 ناشر کتاب وجود دارد که فقط نیمی از آن ها فعال هستند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه