PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

برخی از مهمترین مشکلات مودیان با سازمان امور مالیاتی

 موضوع مالیات و امور مالیاتی از نکات حایز اهمیت این روزهای چاپ و چاپخانه داری است، امیر شهلایی چاپخانه دار و عضو هیات مالیاتی اتحادیه چاپخانه داران نکاتی را برای آشنایی هرچه بیشتر چاپخانه داران شرح بسط داده است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران؛

سنگینی کفه هیئت های اختلاف مالیاتی به نفع سازمان مالیاتی است، کسانی که به عنوان قاضی در هیئت های حل اختلاف مالیاتی شرکت می کنند حقوق و دستمزد خود را از سازمان امور مالیاتی می گیرند که این سازمان نقش مدعی را هم دارد و این با منطق مغایر است.

در موارد زیادی دیده شده است که نماینده اتاق یا قاضی در جلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی حضور ندارد و صورت جلسات را قبل یا بعد از جلسه امضا می کند، از این رو اگر همه اعضای هیئت حل اختلاف مالیاتی در جلسه حضور نداشته باشند، حق قانونی مؤدی باید رعایت شود که صورت جلسه را امضا نکند و تجدید جلسه را درخواست کند.

سازمان امور مالیاتی برای کسانی که بطور قانونی کار می کنند هزینه ها را افزایش داده است که نوعی تشویق به انجام دادن کار زیرزمینی از سوی فعالان اقتصادی است.

حتی در هیئت های حل اختلاف مالیاتی که نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، اتاق بازرگانی و دادگستری بطور کامل حضور دارند، به طور معمول، نمایندگانی که از اتاق بازرگانی و قوه قضائیه معرفی می‌شوند، کارشناس فن نیستند، ضمن اینکه به عنوان کار نیمه وقت در هیئت حل اختلاف حضور می یابند و توجه لازم به پرونده را نداشته و نظراتشان همسو با نظر نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

فرض بر این است مدعی سازمان امور مالیاتی و مدعی علیه، مؤدی مالیاتی است و قاضی باید قضاوت کند که در کار اقتصادی، قاضی باید آموزش ببیند و متخصص این کار باشد از این رو پیشنهاد میشود قضات معینی این کار را انجام دهند و با سازمان های مربوط در ارتباط باشند.

فعال اقتصادی که کارت بازرگانی و کد اقتصادی دارد و اظهارنامه مالیاتی تسلیم نموده و دفاتر و اسناد و مدارک ارائه مینماید ،معتبر است و نباید به علت هرگونه دعوای اقتصادی به دادگاه عمومی ارجاع شود زیرا ممکن است در این محاکم، حکم درست صادر نشود از این رو تشکیل دادسراهای اقتصادی از ملزومات اقتصاد کشور است.

فعال اقتصادی غیررسمی یا زیرزمینی بیشتر از مزایای فرار مالیاتی استفاده می کند که موجب می شود به بخش های رسمی اقتصاد کشور، فشار بیشتری وارد شود.

 فلسفه مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مصرف است یعنی در همه کشورها هر کس کالا و خدمات را مصرف می کند از بعدی می گیرد تا اینکه مصرف شود یعنی مصرف کننده در نهایت مالیات را بر عهده می گیرد اما در ایران در بسیاری موارد، مالیات را از تولید کننده می گیرند که منصفانه نیست .

مالیات بر ارزش افزوده براساس قانون تا یک ماه باید به حساب تولید کننده یا صادر کننده واریز شود اما عمل نمی شود بلکه اجازه تهاتر می دهند که فرآیندی پیچیده دارد.

باید برخوردهای تند و ناعادلانه مالیاتی با بخش رسمی اقتصاد تعدیل شود تا همه به دادن مالیات تشویق شوند.

باید مطابق قانون فقط 25% سود مودیان را دریافت نمود نه مثل رویه حال حاضر سازمان امور مالیاتی که با استفاده از انواع روشهای متکی به قانون اقدام به افزایش درآمد و کاهش هزینه ها و درنتیجه افزایش درآمد مشمول مالیات مودیان مینماید.

باید مالیات ارزش افزوده را از ارزش افزوده ستاند نه مانند روش فعلی ادارات ارزش افزوده که با توسل به انواع ماده و تبصره های قوانین موضوعه اقدام به کاهش اعتبار پرداختی و افزایش درآمد و فروش مشمول ارزش افزوده مینمایند.

باید در احتساب جرائم مالیات عملکرد و ارزش افزوده جانب انصاف را رعایت نمود و در بخشودگی جرائم مالیاتی، حال وخیم بنگاه های اقتصادی را مدنظر قرارداد.

با توجه به موارد پیشگفته ؛ از مسئولان محترم قوای سه گانه میخواهیم رعایت حال نابسامان بنگاه های اقتصادی ( به خصوص بنگاههـا و كارگاه هـاى كوچك ) و مردم را در مالیات ستانی سرلوحه امور نمایند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه