PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

ضعف در آموزش و داده‌های آماری از نقاط ضعف صنعت چاپ ایران است

اسکندر خمسه‌پور، رئیس هیأت‌مدیره انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ در بیان نقاط قوت و ضعف این صنعت در ایران، ضعف در آموزش و در اختیار نداشتن آمارهای جامع از صنعت چاپ را از مهمترین نقاط ضعف در مسیر توسعه و برنامه‌ریزی صحیح برای این صنعت در ایران می‌داند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بستهب ندی ایران، اسکندر خمسه‌پور در گفت‌وگو با ایبنا درباره نقاط قوت نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته اظهار کرد: معتقدم این نمایشگاه پایگاه و فرصتی برای گردهمایی تعدادی اهالی چاپ از سراسر ایران است. این فرصت باعث می‌‌شود علاقه‌مندان، حداقل با امکاناتی که در عرصه چاپ داخلی وجود دارد، آشنا شوند.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ با بیان این‌که نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته محل تضارب افکار و تبادل تجربیات است، ادامه داد: گردهمایی اهالی چاپ سراسر ایران باعث می‌شود به توانایی‌ها و مهارت‌های یکدیگر پی ببرند و اگر قصد خرید ماشین چاپی داشته باشند، حداقل بهترین نوع آن را پیدا و خریداری کنند.

وی درباره نقاط ضعف نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته گفت: نخستین نقطه ضعف این نمایشگاه، زمان برگزاری آن است؛ به دلیل این‌که برپایی این رویداد با آغاز سال نو مسیحی همزمان است، متأسفانه بسیاری از نمایندگان خارجی به‌ویژه نمایندگان حرفه‌ای چاپ در این نمایشگاه حضور نمی‌یابند.

خمسه‌پور افزود: علی‌رغم وجود عنوان «بین‌الملل» در این نمایشگاه، متأسفانه به دلیل شرایط جهانی، تحریم و مشکلات آن در ایران، این نمایشگاه هیچگاه به‌گونه‌ای برگزار نشده که بتوان این عنوان را برازنده آن دانست.

مدیر چاپخانه ورنی چاپ متذکر شد: متأسفانه کشور ما در عرصه چاپ، آمار ندارد و چون آمار ندارد، بعضی محصولات را زیادی دارد و برخی دیگر را اصلا ندارد. به همین علت سرمایه‌گذاری در این عرصه به‌صورت صحیح صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات عرصه چاپ می‌توان به نبود آموزش اشاره کرد؛ چاپخانه‌دار، ماشین‌آلات چاپ را با هزینه هنگفتی خریداری می‌کند اما به دلیل نبود آموزش در این عرصه و در نتیجه نداشتن آگاهی پرسنل و کارگران چاپخانه از نحوه کار با ماشین‌آلات، دستگاه در طول فقط چند روز محدود، مختل می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ ضمن ابراز تأسف از این موضوع که وضعیت چاپ وخیم است، اظهار کرد: این وضعیت بهبود نمی‌یابد مگر این‌که مجلس (کمیسیون فرهنگی)، دولت و وزارتخانه‌های ذیربط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنایع و معادن، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تمهیدات جدی مانند ارائه بودجه مناسب و یا تخفیفات گمرکی درنظر بگیرند.

خمسه‌پور ضمن تأکید بر این‌ نکته که صنعت چاپ ایران باید دچار تحول شود، افزود: مسئولان نامبرده باید گردهم جمع شوند و از اهالی صنعت چاپ درباره نقاط قوت و ضعف صنعت چاپ و همچنین راهکارهای بُرون‌رفت از مشکلات این صنعت، نظرسنجی کنند، چراکه اهالی صنعت چاپ، خود بهتر از هر فرد یا افراد دیگری با مشکلات این عرصه آشنا هستند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه