PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

معافیت عوارض گمرکی شامل حال شرکت‌کنندگان نمایشگاه چاپ شود

عضو هیأت‌مدیره تعاونی چاپخانه‌داران، ضمن انتقاد از زمان و مکان برپایی نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته، گفت: شایسته است در طول برپایی نمایشگاه، معافیت کامل عوارض گمرکی شامل حال شرکت‌کنندگان شود تا زمینه برای حضور حداکثری نمایندگان خارجی در این رویداد فراهم شود.

 به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، حمید غفاری در گفت‌وگو با ایبنا استقبال از نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته از سوی نمایندگان خارجی را ناچیز دانست و اظهار کرد: شاید یکی از دلایل این عدم استقبال با وجود تلاش‌های مسئولان نمایشگاه، وضعیت اقتصاد داخلی کشورمان باشد. وقتی اوضاع چاپخانه‌های داخلی کشور نابه‌سامان است، قطعا چاپخانه‌داران اشتیاقی برای سرمایه‌گذاری در این عرصه و خرید ماشین‌آلات چاپ خارجی را ندارند؛ در چنین شرایطی نمایندگان خارجی رغبتی برای حضور در این نمایشگاه ندارند.

وی توضیح داد: پیشنهاد می‌کنم برای رفع این معضل و افزایش میزان رغبت شرکت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته، معافیت کامل عوارض گمرکی شامل حال شرکت‌کنندگان شود. در صورتی‌که این مهم محقق شود، نه تنها با افزایش تعداد شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه مواجه خواهیم شد، بلکه اگر در طول برپایی نمایشگاه، تولیدکننده داخلی بخواهد ماشین چاپ خارجی خریداری کند، می‌داند که ضمن برخورداری از تخفیف قیمت ماشین چاپ، از پرداخت عوارض گمرکی به هنگام ورود ماشین به داخل، معاف است؛ در نتیجه علاوه بر این‌که در نمایشگاه چاپ شاهد تنوعی از ماشین‌آلات چاپ خواهیم بود، تولیدکنندگان داخلی به سمت به‌روز کردن دستگاه‌های چاپ سوق پیدا می‌کنند.

عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: زمان برپایی نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته، اصلا مناسب نیست. افتتاحیه این نمایشگاه مقارن با آغاز سال نو میلادی است و این موضوع خود، عاملی برای عدم حضور بسیاری از نمایندگان خارجی است. برپایی این نمایشگاه در فصل تابستان هم مناسب نیست، چون سالن‌های محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران وسیع هستند و امکان ارائه تهویه هوا در این فصل از سال کار بسیار سختی است. پیشنهاد می‌کنم این نمایشگاه در فصل پاییز یا فصل بهار برگزار شود. هرچند که بیشتر موافقم در فصل پاییز برپا شود، چراکه در این فصل از سال از حجم مسافرت‌ها کاسته می‌شود.

مدیر چاپ و نشر «نور حکمت» مکان برپایی نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته را نیز مناسب ندانست و افزود: محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ضمن این‌که فضای کوچکی برای پوشش نمایشگاه چاپ در اختیار دارد، با مسائلی از جمله کمبود فضای پارکینگ و ترافیک‌های سنگین مواجه است. اگر قرار است سال‌های آینده نیز نمایشگاه چاپ در این مکان برگزار شود، شایسته است برای آن پارکینگ طبقاتی درنظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: با برگزاری نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته مخالف نیستم، اما معتقدم مهم‌تر از برپایی نمایشگاه چاپ، مشخص شدن متولی صنعت چاپ است. یکی از مشکلاتی که نداشتن متولی صنعت چاپ ایجاد می‌کند، همان پرداخت هزینه‌های هنگفت به وزارت بازرگانی برای برپایی نمایشگاه چاپ است؛ خودِ این موضوع سنگی جلوی پای نمایندگی‌ها برای حضور در این نمایشگاه است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه