PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

هدایت سرمایه گذاری در صنعت چاپ فرصت است

مدیر عامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران عنوان کرد: نمایشگاه یک تظاهرات قانونی برای ابراز وجود توانمندی های یک صنعت خاص باید باشد که این امر فلسفه وجود برگزاری هر نمایشگاهی است؛ نمایشگاه باید صادرات محور باشد و شرکت کنندگانی در این نمایشگاه حاضر شوند که در زمینه تولید خدمات و وارد کردن ماشین آلات دید صادراتی داشته باشند و لازمه تحقق این دیدگاه به کار گرفتن توانمندی های داخل است.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران به نقل از ستاد خبری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران، شجاع تاکید کرد: امیدوارم برگزارکنندگان نمایسشگاه به سمتی نروند که شرکت کنندگان چینی و ترکیه ای سفارش کار از ایران بگیرند و همان کارهایی که می شود در داخل کشور تولید کرد را در کشورهای خودشان انجام دهند. ما نیاز به انتقال تکنولوژی و ارایه مواد اولیه از سوی کشورهای خارجی داریم و نباید ظرفیت چاپ داخلی را با ثبت سفارش هعای خارجی در چنین نمایشگاه هایی از بین ببریم.

وی اظهار داشت: دلیل این کار رقابتی بودن این فعالیت در ایران است زیرا قیمت ارایه شده از سوی کشورهای چینی و ترکیه ای برای سفارش دهنده ایرانی از انجام این تولید در داخل کشور بسیار به صرفه تر است زیرا مواد اولیه در چین و ترکیه ارزان تر است و دومین دلیل هم این است که این تولید کنندگان نمی دانند توانایی انجام این کار در ایران هم وجود دارد.

شجاع تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که اکنون در صنعت چاپ ایران وجود دارد؛ عدم هدایت سرمایه گذاری است .هدایت سرمایه گذاری در صنعت چاپ از سوی مسوولان دولتی و تشکل های صنفی باعث می شود دریابیم در کدام قسمت چاپ کاهش سرمایه گذاری و در کدام بخش دارای افزایش سرمایه گذاری هستیم.

مدیرعاملی تعاونی لیتوگرافان تهران اظهار داشت: به عنوان مثال اکنون درتتراپک که نوع بسته بندی خاص با تعداد لایه های شش دور یا بالاتر است کمبود سرمایه گذار داریم مثل مقواهای شیر وآبمیوه که از خارج از کشور وارد می شود و تاکنون امکان تولید این مواد را در ایران وجود نداشت اما اکنون پنج مرکز به سرمایه گذاری در تتراپک وارد شدند و امیدوارم سال آینده این نیاز کمتر شود.

وی عنوان کرد: اکنون در برخی از شهرستان های بزرگ ایران مانند قم خراسان اصفهان آذربایجان سرمایه گذاری های بزرگی در زمینه صنعت چاپ انجام شده است که از نظر حجم فعالیت چاپی وتکنولوژی و ورود ماشین آلات بزرگ حتی از تهران هم جلوتر هستند اما در برخی استان های کوچک مرزی و محرم هنوز سرمایه گذار ی خوبی در این بخش انجام نشده است به همین دلیل کارهای حر فه ای چاپ آن ها از استان خارج می شود و به استان های مجاور و تهران ارسال می شود.

شجاع عنوان کرد: باید چاپخانه های استانی تجهیز و حمایت شوند تا بتوانند ماشین آلات خود را نوسازی و فعالیت چاپ هر استان در همان استان انجام شود . مشکل دیگر تجهیز چاپخانه های شهرستان های محروم این است که فعالیت های چاپی آن ها از طریق شرکت های بزرگ تبلیغاتی به خارج از استان هدایت می شود در حالی که در استان های محروم با تجهیز چاپخانه ها می توان فعالیت های چاپی را در همان استان انجام داد و متاسفانه این شرکت ها امکان فعالیت چاپخانه داران استان های محروم را سلب کردند.

وی ادامه داد: استانی های مرزی در کنار خود بازار های بکر و کشورهایی را دارند که نیاز به بازار چاپ این استان ها دارند استان هایی مانند ایلام ،کرمانشاه و آذربایجان غربی در صورت سرمایه گذاری خوب به راحتی می توانند بازارهای چاپی عراق را بدست بگیرند یا استانی مانند سیستان و بلوچستان در صورت سرمایه گذاری خوب می تواند بازار افغانستان را به راحتی بدست بگیرد.

شجاع اظهار داشت: اطراف کشور ایران کشورهای عضو اکو با جمعیتی بالغ بر 450 میلیون نفر همسایه های ما هستند که نیاز به چاپ ؛ بسته بندی و به ویژه چاپ کتاب های درسی دارند و در صورت حمایت دولت از چاپخانه داران و هدایت سرمایه گذاری می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد. شجاع درباره بخش خارجی نمایشگاه صنعت چاپ و حضور کشورهای خارجی عنوان کرد: واقعیت این است که اختصاص سه هزار متر مربع از نمایشگاه صنعت چاپ ایران با این امکانات و جمعیت برای غرفه گذاران خارجی یک متراژ بسیار ناچیز است زیرا در دورپا هفت برابر این مساحت برای شرکت کننده ایرانی و یک برابر برای شرکت کننده خارجی است اما در نمایشگاه های معتبر دنیا غرفه های داخلی و خارجی به صورت نصف ؛ نصف اختصاص پیدا می کنند وحتی متراژ غرفه های خارجی ها بیشتر است.

وی با بیان یان که زمان برگزاری نمایشگاه امسال به دلیل تقان با سال نومیلادی خوب نبود؛ عنوان کرد: میزان ورودی نمایشگاه دوروپا 160 هزارتومان است اما در ایران این ورودی دو هزار تومان است البته نمایشگاه دورپا با این ورودی همه امکانات لازم را برای غرفه گذار و شرکت کننده خارجی و داخلی فراهم می کند اما این نمایشگاه فاقد اماکانات لازم برای هر دو قشر است. شجاع تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه چاپ در وسط هفته امسال یه ایده ابتکاری بود و باعث شد فقط متخصصان و دست اندرکاران این صنعت از نمایشگاه چاپ بازدید کنند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه