PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

گزارش انتزاع حوزه صنعتی چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گزارش انتزاع حوزه صنعتی چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واگذاری آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

یه گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران،این گزارش در 5 بخش، ضمن آسیب‌شناسی ساختاری صنعت چاپ در کشور و شناسایی مشکلات موجود، با ارائه راهکارهای اساسی زمینه را برای حل مشکلات این حوزه فراهم کرده است.


سرفصل‌های این گزارش عبارتند از "نگاهی به وضعیت چاپ و نشر در ایران، تغییرات و پیشرفت‌های گسترده صنعت چاپ در جهان، وضعیت صنعت چاپ در ایران از منظر قوانین، آسیب‌شناسی وضع موجود صنعت چاپ کشور و پتانسیل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعتی چاپ است".


در نتیجه‌گیری این گزارش با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از مشکلات و ضعف‌های ساختاری موجود در حوزه چاپ، ریشه در عدم تفکیک بخش صنعتی و بخش فرهنگی چاپ دارد، آمده است : برای رفع مشکلات ساختاری حوزه چاپ و انتزاع بخش صنعتی چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واگذاری آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت سه مرحله انعقاد تفاهمنامه، اصلاح آیین‌نامه و اصلاح قانون پیشنهاد می‌شود.


در توضیح مرحله اول با اشاره به موضوع تفاهمنامه گفته شده است: امور مربوط به مجوز ورود تکنولوژی و ماشین‌آلات به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شود و تنها نظارت بر محتوا و پیام محصولات چاپی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی بماند.


در بخش اصلاح آیین‌نامه آمده است: تهیه و تنظیم پیش‌نویس آیین نامه و دستورالعمل‌های جدید مربوط به حوزه چاپ، در راستای انتقال بخش صنعتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و تقویت بخش نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط کار گروهی متشکل از نمایندگان دو وزارتخانه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و نمایندگان اتاق اصناف و انجمن‌های تشکل‌های حوزه چاپ انجام شود.


در مرحله سوم نیز پیشنهاد شده است: کارگروه، موضوع تدوین حکم جایگزین برای بند 16 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مصوب سال 1365) را در دستور کار قرار دهد، به گونه‌ای که موجب انتزاع امور صنعتی چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتقال این امور به وظایف حاکمیتی وزارت صنعت، معدن و تجات اضافه شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه