PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

رکود صنعت چاپ در آذربایجان غربی

امروزصنعت چاپ و تبلیغات در کشور به خصوص آذربایجان غربی با مشکلات عدیده‌ای چون کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات در کنار مشکلات معیشتی فعالان این بخش دست و پنجه نرم می‌کند.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در حال حاضر بیش از ۵۰۰ واحد چاپ در کنار کانون‌های تبلیغاتی مجوز دار با اشتغال بیش از دو هزار نفر در سطح آذربایجان غربی فعال هستند که اگر آمار واحدهای غیرمجوز را به این تعداد اضافه کنیم بیش از سه هزار نفر در استان از این صنعت ارتزاق می‌کنند.

این در حالی است که به دلیل برخی مسائل و مشکلات از جمله فرسودگی ماشین آلات، نبود آموزش مناسب به همراه عدم حمایت مالی مسئولان و سرمایه در گردش موجب شده این بخش با مشکلات متعددی مواجه باشد.

امسال برای نخستین بار همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» با حضور دولتمردان و اهالی فرهنگ و هنر در کشور با محور ایجاد و تقویت ارتباط بین حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و هنر در کنار صنعت و چاپ در تهران برگزار شد، همایشی که نوید بخش توجه دولت به لزوم تعامل این سه بخش بود.

در این همایش که طی هفته جاری با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که در تالار وحدت برگزار شد بر لزوم توجه به تعامل بین اقتصاد، فرهنگ و هنر تاکید شد.

همچنین در این گردهمایی سه پنل تخصصی با موضوع اقتصاد و فرهنگ، برجام و فرهنگ و محیط زیست و فرهنگ برگزار شد که یکی از بخش‌های مهم آن توجه به حوزه فرهنگ به خصوص بخش چاپ و تبلیغات به عنوان ویترین تمامی بخش‌هاست، حوزه‌ای که در صورت حمایت اقتصادی نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور و استان آذربایجان غربی ایفا می‌کند.

چاپ و تبلیغات سومین صنعت مادر دنیاست

در این همایش رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان غربی به عنوان تنها نماینده استان حضور داشت وی معتقد است، یکی از ضلع‌های توسعه، صنعت چاپ و بسته‌بندی است و پیشرفت و پسرفت این صنعت بر توسعه تاثیرگذار است بنابراین باید در تمام ابعاد تحقیقات توسعه به آن توجه شود.

پیمان رضایی در خصوص برگزاری این همایش و مباحث مطرح شده اظهارداشت: چاپ، صنعت بزرگ و بااهمیتی است که در بیشتر کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته جهان در بین سه صنعت نخست جای گرفته است، اما به اذعان برخی کارشناسان این حوزه، در کشور ما صنعت چاپ در جایگاه درخور ارزش قرار ندارد.

وی ادامه داد: همایش ایران فرهنگی در جهان امروز که با حضور دولتمردان و اهالی فرهنگ و هنر برای اولین بار برگزار شد نوید بخش توجه دولت به این بخش به خصوص صنعت چاپ و تبلیغات است صنعتی که اگر مورد حمایت قرارگیرد زمینه ساز توسعه و ترقی اقتصادی و فرهنگی کشور می‌شود.

وی یکی از عوامل موفقیت کشورهای پیشرفته دنیا را توجه به مقوله فرهنگ دانست و اظهارداشت: امروز قانون و عمل به آن در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته تبدیل به فرهنگ شده است.

رضایی با ابراز خرسندی از نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد به مقوله فرهنگ در کنار اقتصاد گفت: یکی از واقعیت‌های انکارناپذیر کشور ما این است که مسائل فرهنگی بدون پشتوانه و حمایت اقتصادی قابلیت اجرایی شدن ندارد.

ناوگان ماشین آلات صنعت چاپ و تبلیغات آذربایجان غربی فرسوده است

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان غربی با تاکید بر توجه به مقوله فرهنگ و اقتصاد در کنار یکدیگر عنوان کرد: صنعت چاپ، تبلیغات و بسته بندی به عنوان ویترین بخش فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایی با اعلام اینکه هم اکنون صنعت چاپ و تبلیغات استان در رده چهارم کشوری قرار دارد گفت: من به عنوان مدیرعامل اتحادیه چاپخانه داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان غربی این آمار را که تنها روی کاغذ قرار دارد قبول نمی‌کنم و معتقدم این عنوان در بخش عملیاتی قابل مشاهده نیست.

وی با گلایه از اینکه هم اکنون ناوگان ماشین آلات صنعت چاپ و تبلیغات آذربایجان غربی فرسوده است افزود: صنعت چاپ استان قدمتی بالای ۷۰ سال دارد اولین چاپ استان در سال ۱۳۲۲ در شهرستان خوی انجام شد ولی امروز از غافله تکنولوژی نوین و روزآمد این صنعت عقب هستیم.

رضایی با اشاره به اینکه امروز ناوگان ماشین آلات فرسوده از اصلی‌ترین مشکلات این بخش است بیان کرد: واگذاری تسهیلات می‌تواند صنعت چاپ استان را به سوی نوسازی سوق دهد، باید سیستم بانکی استان به صاحبان این صنعت اعتماد کند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان غربی با اشاره به سهم ناچیز صنعت چاپ و تبلیغات کشور در منطقه افزود: کشور همسایه ترکیه با اعطای تسهیلات بانکی، نوسازی ماشین آلات وحمایت از این صنعت تلاش دارد در سال ۲۰۲۰ به قدرت اول صنعت چاپ و تبلیغات منطقه تبدیل شود این در حالی که امروز ماشین آلات فرسوده این کشور وارد ناوگان چاپ استان می‌شود.

کارگروه ویژه صنعت چاپ و تبلیغات در آذربایجان غربی تشکیل شود

رضایی با بیان اینکه وضعیت صنعت چاپ در کشورو استان ما به دلیل فرسوده بودن ناوگان و عدم توانایی اقتصادی نگران کننده است گفت: امروز بسیاری از صاحبان صنعت چاپ و تبلیغات استان توانایی عمل به تعهدات بانکی را ندارد لذا نیازمند توجه ویژه استانداری و دستگاه‌های ذیربط در این حوزه هستیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان غربی با اشاره به حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی از این حوزه افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به تنهایی قادر به حمایت مالی از این صنعت نیست.

رضایی اعطای تسهیلات بانکی کم بهره، حمایت مسئولان به خصوص استانداری آذربایجان غربی از صنعت چاپ و تبلیغات استان، نوسازی ماشین آلات فرسوده و تشکیل کارگروه ویژه در استان برای حمایت از این صنعت را از راهکارهای برون رفت از چالش پیش روی سومین صنعت مادر دنیا عنوان کرد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان غربی با انتقاد از نگاه ضعیف به صنعت چاپ و تبلیغات در استان گفت: متاسفانه تلقی بسیاری از مسئولان به صنعت چاپ و تبلیغات تنها دستگاه فتوکپی است در حالی امروز چاپ، تبلیغات و بسته بندی حرف اول را در دنیا می زند و زمینه ساز توسعه اقتصادی است.

ادارات فعالیت های چاپ و تبلیغات خود را در خارج استان انجام می دهند

رضایی، اتحادیه چاپخانه داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان غربی را شناسنامه این صنعت در استان برشمرد و اظهارداشت: متاسفانه این اتحادیه مورد حمایت مسئولان قرار نمی‌گیرد امروز شاهد هستیم بسیاری از ادارت تمایل دارند فعالیت‌های چاپ و تبلیغات خود را در خارج از استان انجام دهند.

وی با بیان اینکه صاحبان صنعت چاپ و تبلیغات استان بیمه و مالیات خود را پرداختند می‌کنند اما اکثر فعالیت‌های چاپ و تبلیغات ادارات در خارج از استان صورت می‌گیرد گفت: بیشتر فعالیت‌های چاپ و تبلیغات ادارات استان از سوی افراد چمدان به دستی صورت می‌گیرد که بومی استان نبوده و مالیات هم پرداخت نمی‌کنند.

رضایی خواستار پرهیز سیاسی کاری و بی توجهی مسئولان و ادارات استان به صنعت چاپ و تبلیغات شد و گفت: برگزاری همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» نشان دهنده تغییر نگاه دولت به صنعت چاپ و تبلیغات بود که امیدواریم این نگاه در استان نیز شکل گرفته و زمینه ساز توسعه این بخش باشد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه