PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

آینده مبهم موزه چاپ ایران در نامه‌نگاری‌های دو کتابخانه

با وجود آنکه بیش از چهار سال از امضای تفاهم‌نامه میان دو کتابخانه ملی و مجلس برای نگهداری و راه‌اندازی مجدد موزه چاپ می‌گذرد، اما هنوز خبری از به سامان رسیدن مجدد این موزه شنیده نمی‌شود.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسیته بندی ایران، کتابخانه مجلس در دوره مدیریت حجت‌الاسلام رسول جعفریان با توجه به اهمیت حفظ دستگاه‌های باقی‌مانده چاپ در کشور، اقدام به راه‌اندازی موزه «صنعت چاپ» در بخشی از ساختمان این کتابخانه در بهارستان کرد؛ موزه‌ای که به همت تعدادی از کارشناسان و پیشکسوتان این حوزه جمع‌آوری و راه‌اندازی شده است. هدف از راه‌اندازی «موزه چاپ» نشان دادن پیشینه این صنعت در ایران و آشنا کردن مخاطب با دوره‌های مختلف چاپ در کشور بود. این موزه پس از استقرار محمد رجبی به عنوان مدیریت جدید کتابخانه مجلس به دلیل آنچه که کمبود جا عنوان شد،‌ به حالت تعطیلی در‌آمد و قرار شد بر مبنای تفاهم‌نامه‌ای دستگاه‌های این موزه به ساختمان سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خیابان 30 تیر منتقل شود.

بنا بر آنچه مرکز روابط عمومی کتابخانه مجلس در همان ایام اعلام کرده بود، با انتقال این موزه به مکان جدید امکان چیدمان اصولی و استاندارد دستگاه‌ها بصورت مجزا فراهم خواهد شد. از سویی این موزه در منطقه موزه‌ای شهر در کنار سایر موزه‌ها قرار خواهد گرفت. این طرح مورد استقبال کارشناسان موزه‌ای و همکاران این مجموعه قرار گرفته است. اما پس از گذشت بیش چهار سال از اتخاذ این تصمیم هنوز راه‌اندازی موزه صنعت چاپ با اما و اگرها و مشکلات متعددی مواجه است. از سوی دیگر، نبود شرایط مناسب برای نگهداری این دستگاه‌ها در ساختمان 30 تیر، تعدادی از ماشین‌آلات موزه از کار افتاده‌اند. اسمعیل دمیرچی، از بانیان این موزه، در گفت‌وگو با تسنیم در این‌باره می‌گوید: به مناسبتی یک‌بار به آنجا رفتم، متأسفانه دستگاه‌ها در شرایط مناسبی نگهداری نمی‌شدند. حتی آن دسته از دستگاه‌ها که کار می‌کردند، قفل شده بودند و دیگر از کار افتاده بودند. البته قصوری متوجه افرادی که در آنجا کار می‌کنند نیست، نگهداری از این دستگاه‌ها نیازمند تخصص خاصی است. دستگاه‌های چاپ همانند دندان هستند، همانطور که شما برای نگهداری از دندان مجبور هستید که پیوسته به دکتر مراجعه کنید و مراقب آنها باشید، دستگاه‌های چاپ نیز نیازمند رسیدگی مداوم هستند.

به نظر می‌رسد با تغییر مدیریت‌ها در دو کتابخانه ملی و مجلس، آینده موزه چاپ نیز مبهم است. غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی از نامه‌نگاری با کتابخانه مجلس در این رابطه خبر داد. به گفته او؛ کتابخانه ملی شرایط نگهداری و راه‌اندازی این موزه را ندارد، به همین دلیل کتابخانه ملی مکاتباتی را با کتابخانه مجلس در این زمینه داشت تا تکلیف این موزه روشن شود.

ساختمان 30 تیر که جزو ساختمان‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی به شمار می‌‌آید، در حال حاضر در اختیار موزه علوم و فنون است. قرار بود که مدت حضور موزه علوم و فنون در این ساختمان 10 سال باشد، اما به گفته روابط عمومی سازمان، این حضور طولانی‌تر از 10 سال شده و همین امر دست کتابخانه ملی را برای راه‌اندازی موزه چاپ بسته است.

موزه‌ای که به گفته بانیانش با «خون دل خوردن» راه‌اندازی شده بود و در همان مدت کوتاه، توانست نظر اهل فن را به خود جلب کند، این روزها نیازمند گوشه چشمی از مسئولان است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه