PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

تعطیلی ۱۲ چاپخانه در فرودین‌ماه/عدم همخوانی اقتصاد با شیوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از تعطیلی دست‌کم ۱۲ چاپخانه در فرودین‌ماه ۹۶ به دلیل مشکلات ناشی از مالیات بر ارزش‌افزوده خبر داد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بست بندی ایران، بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر لزوم توجه دولت دوزادهم و وزارت ارشاد این دولت به بعد فرهنگی و رسانه‌ای صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ، بسته‌بندی و نشر همه به نوعی رسانه هستند و باید قبول کنیم تمامی این صنایع فرهنگی به عنوان یک رسانه عمل می‌کنند و اطلاعاتی را از یک کالا، فرهنگ، کارخانه و جامعه را در قالب کتاب، بروشور یا جعبه دارو به گوش مخاطب می‌رسانند. مسئله‌ای که همیشه مطرح است موضوع فرهنگی بودن صنعت چاپ است. جدا از بحث رسانه‌ای که درباره صنعت چاپ مطرح شد، صنعت چاپ یک صنعت فرهنگی هم هست ولی معمولا از مزایای فرهنگی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم کرده و می‌کند؛ محروم بوده است.

او افزود: یعنی اگر صنعت چاپ یک رسانه و صنعت فرهنگی است باید از تمامی تسهیلات و امکاناتی که مطبوعات و دیگر تولیدات فرهنگی برخورد هستند برخوردار باشد. مخصوصا معافیت مالیاتی، معافیت‌های ارزش‌افزوده و ... تا این صنعت بتواند در ترویج و توسعه فرهنگ همراهی کند. واقعیت این است که فرهنگ تنها مختص به رسانه، مجله و کتاب نیست. رسانه تمام فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی را هم دربرمی‌گیرد که صنعت چاپ هم یکی از این فعالیت‌ها است. امیدورایم این مسئله و نگاه فرهنگی به صنعت چاپ در این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به صورتی جدی مورد توجه قرار بگیرد.

عدم همخوانی سیستم اقتصادی کشور با شیوه فعلی دریافت مالیات بر ارزش افزوده

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ همچنین حل مشکلات مالیاتی صنعت چاپ به ویژه در بحث مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از نکات مهمی دانست که دولت بعدی باید مد نظر قرار بدهد و اظهار داشت: موضوع دیگر مسئله مشکلات مالیاتی مخصوصا در بحث ارزش‌افزوده است که امیدوارم دوستان وزرات ارشاد، صنعت و دارایی به یک نتیجه و جمع‌بندی درست درباره آن برسند. ما نباید راه اشتباه را تا بن‌بست ادامه دهیم و به جایی برسیم که دیگر راه پس و پیش نداشته باشیم و مشکل به جایی برسد که دیگر توان حل آن را نداشته باشیم و تازه بفهمیم. ازنظر اقتصادی شاید ساختار اقتصادی کشور ما با سیستم مالیاتی ارزش‌افزوده که چند سال است سعی می‌کنند اجرا شود و همچنان هم نواقصی دارد و موانعی بسیاری مقابل خود می‌بیند همخوانی ندارد.

عابدین ادامه داد: به عنوان مثال چرا باید تمام واحدهای تولیدی را درگیر کنیم و از آن‌ها در مقطع فروش بخواهیم مالیات بر ارزش‌افزوده بگیریم و بگوییم این مبلغ را بالاخره از کسی بگیرد و به اداره مالیات پرداخت کنید و حتی در این بین افزایش قیمت‌هایی هم پیش بیاید. بالاخره سرویس‌هایی نیاز است تا کارهای حسابداری و ثبت اسناد مرتبط با فروش و ارزش‌افزوده انجام شود تا نهایتا این ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده به دولت پرداخت شود، این‌ها همه بار اضافی بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌گذارد و آن را افزایش می‌دهد.

این فعال صنعت چاپ همچنین با انتقاد از سیستم فعلی دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده تاکید کرد: کشوری که ساختار اقتصادی آن مبتنی بر چک است و زیرساخت دریافت و پرداخت از مرحله اول در واردات، تولید، پخش و فروش همه با چک مدت‌دار انجام می‌شود چگونه می‌توان مالیات بر ارزش‌افزوده یک کالا را کارخانه دریافت کند و شش ماه بعد با چک وصول شود. این موضوع در سیستم چاپ و بسته‌بندی هم بسیار به فعالان چاپ و بسته‌بندی آسیب رسانده و می‌رساند. چرا اگر اصرار بر حفظ مالیات بر ارزش‌افزوده داریم در نقطه فروش ساختار درست دریافت آن را ایجاد نکنیم و در زمان فروش دولت ۹ درصد مالیات را از مصرف‌کننده نهایی دریافت کند. حالا اگر مصرف‌کننده نهایی در کارخانه است فاکتور فروش می‌شود نقطه فروش، اگر ما در صنعت چاپ محصولی چاپی را می‌کنیم و برای تکمیل کار و استفاده به کس دیگری تحویل می‌دهیم و نهایتا آن محصول به فروش می‌رسد، مالیات بر ارزش‌افزوده هم باید روی همین محصول نهایی که به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد؛ دریافت شود.

وی یادآور شد: این سیستم پلیسی و داروغه‌ای که اصرار دارد مشخص باشد در هر محله دقیقا چه کسی خرید می‌کند و چه کسی می‌فروشد واقعا پاسخگو نیست. آن‌هایی که مالیات می‌پردازند و سالیان سال هم می‌پرداخته‌اند مشخص هستند و شناسایی شده‌اند. اگر صنفی هستند یا صنعتی و کارخانه‌ای هستند کاملا اسامی واحدها مشخص است. چرا ما باید به دلیل یک سری مسائل که باید از تمام روال فروش و خرید سر در بیاوریم، همه صنایع را درگیر مالیات بر ارزش‌افزوده کنیم که نکند یک ریال از سود تولیدکننده در مالیات محاسبه نشود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ اضافه کرد: البته مالیات حق است و همه باید بپردازند تا برای توسعه کشور مصرف شود. منتها وقتی ساختار مالیات بر ارزش‌افزوده با شیوه فعلی به درستی کار نمی‌کند و این مسائل و مشکلاتی که ذکر شد را به وجود می‌آورد می‌توان فکری به حال آن کرد. مثلا در ایالت متحده آمریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا و همچنین بزرگترین خریدار و فروشنده دنیا است، فقط در نقطه فروش و به جای value added tax از sales tax استفاده می‌کنند. چرا این ساختار اقتصادی را الگو قرار ندهیم و اتفاقا شاید ساختار اقتصادی ما با این شیوه همخوانی بیشتری داشته باشد.

تعطیلی دست‌کم ۱۲ چاپخانه در فرودین‌ماه به دلیل مشکلات ناشی از مالیات بر ارزش‌افزوده

عابدین سپس از تعطیلی دست‌کم ۱۲ چاپخانه در فرودین‌ماه ۹۶ به دلیل مشکلات ناشی از مالیات بر ارزش‌افزوده خبر داد و گفت: واقعا مالیات بر ارزش‌افزوده برای چاپخانه‌های ما به یک مشکل اساسی تبدیل شده و امسال به دلیل مالیات بر ارزش افزوده تعداد زیادی از چاپخانه‌ها و واحدهای چاپی کشور تعطیل شده‌اند. فقط در فروردین‌ماه ۱۲ چاپخانه به همین دلیل به تعطیلی کشیده شده‌اند و سال گذشته هم همین روند وجود داشته است. اصلا با این شیوه برای دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از چاپخانه خود مشتری با مشکل مواجه می‌شود و بر سر کسب و کار مانع به وجود می‌آورد. نامه‌نگاری‌هایی هم برای حل این مشکل صورت گرفته ولی متاسفانه در دولت آقای روحانی که خیلی هم باعث افتخار است و برخی فعالیت‌هایی را انجام دادند که در آینده نتایج آن را خواهیم دید، موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده نتیجه‌ای نداشته است.

این صادرکننده محصولات چاپ و بسته‌بندی متذکر شد: در سیستم مالیاتی هیچ جای دنیا در رکود و شرایط مشکل اقتصادی میزان مالیات را افزایش نمی‌دهند و از تولیدکننده و خدمات دریافت مالیات اتفاق نمی‌افتد. بخش اقتصادی که در رکود دست‌وپا می‌زند و تولید کننده‌ها لب پرتگاه ورشکستگی قرار دارند چگونه با افتخار می‌گوییم که ۱۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات از مردم دریافت کرده‌ایم. جالب‌تر هم اینکه این میزان مالیات تنها از افراد و تولیدکننده‌هایی که شناخته شده هستند دریافت شده و حتی مبلغ مالیات را برای آن‌ها افزایش دادیم و فشار بر تولیدکننده وارد کردیم. دیگر کمپین‌های انتخاباتی تمام شده و باید به دنبال بیان مطالبات و حل مشکلات باشیم.

او با طرح این پرسش که نباید در این شرایط به تولیدکننده کمک کنیم تا دست‌کم به وضعیتی برسد که بقای خودش را تضمین کند و زنده بماند تا نهایتا مالیات بپردازند و چرخه اقتصادی دولت بچرخد؟، افزود: دولت در شرایط سخت اقتصادی بوده و باید مالیات می‌گرفته تا هزینه‌های جاری کشور تامین شود. ولی منتها این کارخانه‌هایی که تعطیل شدند و با مشکل مواجه شدند و کارگرهایی که اخراج می‌شود و شغل‌هایی که از بین میرود و سرمایه‌گذاری‌ها و منابع مالی که با ورشکسته شدن هیچ می‌شود مجدد از طریق همین مالیات حقوق بیکاری می‌گیرند تا مشکلات را پوشش بدهیم. واقعا چرا از همان ابتدا با اصلاح شیوه دریافت مالیات این حمایت‌ها را انجام ندهیم. وقتی یک نفر گرسنه است و در یک صحرا سرگردان است آیا دست و پای خودش را قطع می‌کند و می‌خورد؟ این مالیات زیاد و عوارض بالا از تولیدکننده وقتی که با مشکل اقتصادی و رکود مواجه هستند و از طرفی هم دولت به آن‌ها وابسته است، آیا قطع کردن دست و پای خود نیست؟ نباید در این شرایط به تولیدکننده کمک کنیم تا دست‌کم به وضعیتی برسد که بقای خودش را تضمین کند و زنده بماند تا نهایتا مالیات بپردازند و چرخه اقتصادی دولت بچرخد؟ اگر تولیدکننده از چرخه اقتصادی خارج شود دیگر پرداخت مالیاتی هم نخواهد بود و درآمد دولت هم مختل می‌شود و از بین می‌رود.

عابدین تاکید کرد: توقع ما از دولت این است که کاهش مالیات داشته باشیم و اصولا تمامی کشورهای در حال توسعه و وقتی شرایط سخت اقتصادی به وجود می‌آید مالیات و عوارض را برای تولیدکننده کاهش می‌دهند تا صنعت و خدمات و تولید سرپا باقی بماند.

حمایت از تولید داخل به اتکای افزایش تعرفه واردات محض و گسترش رانت و عدم رشد کیفیت تولیدات داخلی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ گریزی نیز به اقدامات مورد نیاز برای افزایش صادرات چاپی کشور گریزی زد و اظهار داشت: با توجه زحمات دولت برای به نتیجه رساندن برجام و حالا که شرایط و امکانی فراهم شده در شرایط حساس در حوزه صادرات به سر می‌بریم. یعنی یا می‌توانیم از این فرصت به وجود آمده استفاده کنیم و به رونق اقتصادی برسیم یا همچنان در فشار و تنگنا بمانیم و فرصت را از دست بدهیم. مثلا در همین حوزه چاپ و بسته‌بندی روش حمایت از تولید داخل را شفاف و روشن بیان و استفاده نمی‌کنیم. تنها تاکید برای حمایت از تولید داخلی را ایجاد موانع و بار مالی زیاد برای واردات معرفی می‌کنند ولی واقعا این اقدام برای حمایت از تولید داخل کافی و کارساز نیست.

این فعال حوزه چاپ متذکر شد: افزایش عوارض و تعرفه وارات تنها یک مسکن موقت و مقطعی است که در نهایت به کیفیت و کمیت تولید داخلی ضرر می‌رساند. هیچ کشور پیشرفته‌ای پیدا نمی‌کنید که واردات مواد اولیه و واسطه‌ای که در چاپ پالپ، رزین و حلال و ... یا کاغذ، مقواع مرکب و ... است را با افزایش تعرفه ورود مواجه کند. تا زمانی که بخواهیم خودمان را از دسترسی به این مواد اولیه که مورد نیاز تولید هم هست با عوارض و تعرفه بالا تحریم کنیم نمی‌توانیم یک قطب صاردات در منطقه و دنیا شویم. براساس قوانین تجارت جهانی کالاهای اولیه و واسطه برای تولید تنها ۵ درصد عوارض ورود دارد نه ۲۰ درصد و ۳۰ درصد و حتی ۴۰ درصد و ۵۰ درصد.

او حمایت از تولید داخل به اتکای افزایش تعرفه واردات محض را یکی از دلایل گسترش رانت و عدم رشد کیفیت تولیدات داخلی عنوان و بیان کرد: با این شیوه افزایش تعرقه واقعا از تولید داخل حمایت کرده‌ایم یا شرایط برای رانت مهیا شده است؟ یا یک حباب امنیتی برای من تولیدکننده ایجاد شده که تا هر وقت بخواهم کالای خود را با همین کیفیت و کمیت به تولید برسانم و در اختیار مصرف‌کننده بگذارم و قیمت تولید من هم از قیمت کالای وارداتی بیشتر باشد و در کنار این وضعیت دولت هم استفاده خودش را بابت عوارض ببرد. این اتفاق چه پیشرفتی برای کشور ما همراه خواهد داشت که مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولیدکننده گران‌تر از قیمت وارداتی در بندرعباس تهیه کنیم.

عابدین همچنین در تعریف حمایت صحیح از تولید‌کننده داخلی گفت: حمایت از تولیدکننده تعریف دارد. حمایت از تولیدکننده یعنی اول تولیدکننده را شناسایی کنی، طرح توجیهی او را بررسی و تائید کنی، وام‌ها و زیرساخت‌های خط تولید مربوطه را مهیا کنی و اتفاقا هم سود وام را به جای ۲۰ درصد تنها ۵ درصد محاسبه می‌کنی و اگر در تولید مدت تولید بعد از سه سال معافیت‌های مالیاتی و عوارض و یارانه‌های انرژی‌ هم همه تمدید می‌شود. همه این‌ها برای این است که تولیدکننده به سود برسد و این حمایت‌ها ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که تولیدکننده کیفیت و کمیت کالای تولیدی خود را به حد استانداردهای جهانی برساند و به صادرات برسد. وقتی تولیدکننده ما توانست با نمونه‌های جهانی رقابت کند و به صادرات رسید و به قیمت همتراز جهانی در داخل عرضه شد دیگر نیازی به تامین کالا از خارج نیست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ ادامه داد: مفهوم حمایت از تولید داخلی باید بازبینی شود و صنایع زیردستی مثل چاپ و بسته‌بندی که تمامی کالاها به نوعی (بسته‌بندی و ...) به آن وابسته و نیازمند هستند باید بیش‌تر از همیشه مورد توجه در این مقوله قرار بگیرند. خیلی مهم است که در چرخه تولید نقش چاپ و بسته‌بندی شناخته شود.

لزوم حمایت مستقیم دولت برای معرفی توانمندی‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی در محافل جهانی و نمایشگاه‌های بین‌المللی

این صادرکننده حوزه چاپ و بسته‌بندی خواستار حمایت مستقیم دولت برای معرفی توانمندی‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور در محافل جهانی و نمایشگاه‌های بین‌المللی شد و اظهار داشت: از دولت تقاضا داریم در بحث صادرات حمایت‌های مسقیم برای معرفی توانمندی‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور در محافل بین‌المللی، نمایشگاه‌ها و مراکزی که می‌توانیم بازار کسب کنیم از ما داشته باشد. می‌توانیم کشورهای صادرکننده قوی مثل ترکیه و چین را مدنظر قرار بدهیم و ببینیم که آن‌ها برای در اختیار گرفتن بازار‌های چاپ چه اقداماتی انجام داده و می‌دهند. پیش‌تر حضور تولیدکننده و شرکت‌های خدماتی مثل چاپ برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی یارانه تخصیص داده می‌شد. با توجه به هزینه‌های بالایی که شرکت در یک نمایشگاه خارجی دارد دولت مبلغی از این هزینه را به واحدهای شرکت‌کننده پرداخت می‌کرد.

عابدین نمونه‌هایی از اقدامات کشورهایی مثل چین و ترکیه را مثال زد و بیان کرد: کشور چین وقتی در یک نمایشگاه معتبر بین‌المللی شرکت می‌کند از تولیدکننده‌های خود با پرداخت تسهیلات و یارانه حمایت می‌کند. به دلیل همین بعد حمایتی تولیدکننده‌ها و شرکت‌‌های خدماتی چین حتی با کالاهای کوچک و جزئی نیز می‌توانند در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا ‌کنند تا کوچکترین فرصت بازار و تجارت را هم در اختیار خود بگیرند. بعضا دولت چین تا ۵۰ درصد هزینه‌ها و حتی غذایی که شرکت‌کننده‌های چینی در نمایشگاه‌های بین‌المللی هزینه می‌کنند را پرداخت می‌کند تا آن‌ها با خیال آسوده برای کالای چینی بازاریابی کنند و بازار را در دست بگیرند و حتی مبلغی تشویقی هم برای فعالیت صادراتی به آن‌ها پرداخت می‌کند. با این شیوه‌ها است که چین بازارها را در دست گرفته و در کشور خود تولید اشتغال و تولیدات کوچک خود را سرپا نگاه می‌دارد. ترکیه نیز در حال حاضر همین برنامه را اجرا می‌کند. در کل حمایت از تولیدکنندگان برای حضور در بازارهای جهانی و صادراتی برای کشورهای درحال توسعه و ما که می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت نوسازی و دست‌یابی به تکنولوژی روز دنیا برای کسب توانایی رقابت در بازارهای جهانی

تخصیص تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی و دست‌یابی به تکنولوژی چاپی روز دنیا، دیگر خواسته صنف چاپ از سوی عابدین معرفی شد.

او در همین‌باره گفت: تخصیص تسهیلات کم بهره برای نوسازی و دست‌یابی به تکنولوژی روز دنیا برای کسب توانایی رقابت در بازارهای جهانی خیلی مهم است. ما یک دستگاه چاپ و بسته‌بندی نو و کارآمد را یک بار خریداری می‌کنیم و اصلا هم نیازی نیست تا این ماشین‌آلات را در خود کشور تولید کنیم. چین هم ماشین‌آلات خود را از آلمان خریداری می‌کند ولی این یک سرمایه‌گذاری هدفمند است و برای ۲۰ سال تولید می‌کند و به کالاهای بسته‌بندی ارزش‌افزوده می‌دهد. این نوع سرمایه‌گذاری برای کشور ما هم بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد و باید خطوط تولیدی چاپ و بسته‌بندی کشور را به روز کنیم و از سایر تولیدکننده‌های کالاهای مواد اولیه هم حمایت شود تا به افزایش کیفیت برسند و همه این‌ها نیازمند حمایت دولت و سیستم بانکی است. هیچ‌کجای دنیا تولیدکننده بخش خصوصی ۱۰۰ درصد هزینه خرید ماشین‌آلات خط تولید را از جیب خود نمی‌پردازد و اساسا هم این مسئله امکان‌پذیر نیست، مخصوصا در شرایط اقتصادی ما با رکود و مالیات و ...

رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ در پایان تصریح کرد: باید یارانه‌ها در سیستم تولید و خدمات کشور خرج شوند و منابعی که از هدف‌مند کردن یارانه‌ها به بخش تولید برگردد و حمایت از این حوزه صورت بگیرد باید اتفاق بیفتد. امیدوارم فروش نفت و منابع طبیعی کشور هم هدفمند شود و خام‌فروشی را کاهش دهیم و با توجه به برجام فرصت پیش‌آمده را به خوبی برای حوزه تولید کشور را به خوبی استفاده کنیم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه